8 lejligheder på samme ADSL - switch eller~
Fra : Ukendt

Dato : 19-05-03 21:21

8 lejligheder i samme opgang skal dele en ADSL-forbindelse fra
Tiscali. Hvad skal vi bestille: En modem forbindelse og en tilkøbt
switch - eller en router (+ hub eller switch med porte nok)?

Hvad er fordelen ved den ene frem for den anden?

Hvis jeg forstår det ret, så er opsætningen med en switch meget simpel
- nærmest plug 'n'play - mens man skal have tommelfingrene skruet lidt
bedre på (hvilket vi ikke har!) ved en router?

Computerne, der skal forbindes i netværket, er udstyret Windows XP og
98, ingen skal hoste hjemmesider, hver især skal lave deres egen
firewall, computerne skal kunne gå på nettet uafhængigt af hinanden.
kan det lade sig gøre med begge modeller?

Jeg har været forbi net-faq, men jeg fatter det ikke 100 pct. Håber
nogen her kan yde lidt støttepægogisk bistand

mvh

KS

Fra : Martin

Dato : 19-05-03 21:29

"kelds" <kelds snabela ofir dot dk> wrote in message
> [...]
> switch - eller en router (+ hub eller switch med porte nok)?
>
> Hvad er fordelen ved den ene frem for den anden?

Hvis du skal dele linien mellem flere så skal du have en router, som du så
sætter i en switch.
I switchen sætter du så netkablerne til de andre maskiner.
Du kan også lave løsningen trådløs så spare du kablerne. Køb et Acces Point
og sæt i Routeren.
Alle brugere skal så bare købe et trådløst netkort.

Switchen er bare at sætte strøm på og så funker den, routeren kan
konfigureres men jeg tror ikke du behøver at ændre standardopsætningen.

Nix, kun hvis du har routeren

/Martin

Fra : JL

Dato : 19-05-03 21:37

> [...]
> Tiscali. Hvad skal vi bestille: En modem forbindelse og en tilkøbt
> switch - eller en router (+ hub eller switch med porte nok)?

Da du som standard kun får tildelt én offentlig ip adresse kan du ikke dele
en adsl forbindelse mellem 8 lejligheder blot ved at tilslutte en switch.
Der er i dette tilfælde kun to muligheder der er relevante for jer.
1. ADSL forb. => Hardware Router (Cisco 677 eller bedre) => Switch eller
trådløst access point => 8xpc med netkort enten kablet eller trådløst...
2. ADSL forb. => Software router - en pc med software der deler den
offentlige ip ud til 8 interne ip adresser), denne pc skal derfor være tændt
24/7... => Switch eller trådløst access point => 8xpc med netkort enten
kablet eller trådløst...

En hardware router vil efter min mening og i jeres setup, være klart at
foretrække.
- Mvh
JL

Fra : Jakob Wolffhechel

Dato : 20-05-03 03:31

"JL" <drlorenzo@hotmail.com> wrote in message

> "kelds" <kelds snabela ofir dot dk> wrote in message

> En hardware router vil efter min mening og i jeres setup, være klart at
> foretrække.

det er "nok", og ekstremt nemt at vedligeholde.. jeg ville nok lige kigge
efter trafik prioritering... ved ikke lige, om du kan få en router der kan
følgende, men det er ihvertfald værd at tage med i overvejelsen: den skal
prioritere trafik som http og mail højest og bulk trafik som p2p sharing
lavest... på den måde sørger du osse for at alle får en ordentlig oplevelse
på nettet...

/j

Fra : Andersen

Dato : 20-05-03 07:35

Jakob Wolffhechel wrote in message ...
> [...]
>lavest... på den måde sørger du osse for at alle får en ordentlig oplevelse

Hvad hedder det i "konfigurationssprog" ??
Jeg har selv en D-Link 604 og kunne da godt tænke mig at
kunne prioritere de ovennævnte trafiktyper, men ved ikke
umiddelbart om det understøttes af min Router.

Fra : Ukendt

Dato : 20-05-03 21:53

On Tue, 20 May 2003 04:31:18 +0200, "Jakob Wolffhechel"
<themuss@removethis.it.dk> wrote:

> [...]
>lavest... på den måde sørger du osse for at alle får en ordentlig oplevelse

Tak for svaret - også til alle jer andre for jeres gode hjælp.

Mht den der trafikregulering - kan det evt. lade sig gøre med
software, da jeg ikke tror det er indbygget i den Cisco 677 router,
der følger med abonnementet.

vh
KS

Fra : Steen Suder, privat

Dato : 20-05-03 23:25

kelds wrote:

> [...]
>
> Mht den der trafikregulering - kan det evt. lade sig gøre med
> software, da jeg ikke tror det er indbygget i den Cisco 677 router,

Det har du ganske ret i; det er ikke indbygget i 677'eren.
Dit spørgsmål om trafikregulering har tit været oppe og vende i gruppen
og svaret er som regel "Linux" eller "FreeBSD".

Du kommer ikke udenom at skulle have en central boks, der dog ikke
behøver at været særligt kraftig, hvis det skal virke ens for alle.

Jeg kommer fra Linuxplatformen og vil sige at du kan lave en masse
ganske (efterhånden) uundværlige ting med en korrekt konfigureret
Linuxboks på det rigtige sted i jeres netværk.

--
Mvh. / Best regards,
Steen Suder      <http://www.suder.dk/>

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 19-05-03 21:37

"kelds" skrev i en meddelelse
> 8 lejligheder i samme opgang skal dele en ADSL-forbindelse fra
> Tiscali. Hvad skal vi bestille: En modem forbindelse og en tilkøbt
> switch - eller en router (+ hub eller switch med porte nok)?

Hvis du skal nøjes med en switch kræver det at du har 8 IP-adresser -
en til hver PC - og det mener jeg ikke at Tiscali kan levere ?

Så der er vist kun muligheden med router + switch - men det er også
den bedste og mest fremtidssikrede løsning.

Der kan I få så mange lokale ip-adresser, som I har brug for - det er
jo ikke umuligt af nogle skal have flere PC'er koblet på, og så er 8
ip-adresser ikke nok alligevel, da her PC skal have sin IP-adresse.

--
M.v.h. Jan Vestergaard, Kildedalen 27, 3400 Hillerød
Email: jan@NOSPAMjve.dk Web: http://www.jve.dk

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 20-05-03 20:37

On Mon, 19 May 2003 22:21:25 +0200, kelds <kelds snabela ofir dot
dk> wrote:

> [...]
> switch - eller en router (+ hub eller switch med porte nok)?
>
> Hvad er fordelen ved den ene frem for den anden?

Man har ikke lov til at dele en ADSL modem-forbindelse fra
Tiscali. Det er da mindst én væsentlig ulempe.

-A
Links : http://www.hojmark.net/
FAQ : http://www.net-faq.dk/

Fra : Ukendt

Dato : 20-05-03 21:23

On Tue, 20 May 2003 21:37:26 +0200, Asbjorn Hojmark
<Asbjorn@Hojmark.ORG> wrote:

>Man har ikke lov til at dele en ADSL modem-forbindelse fra
>Tiscali. Det er da mindst én væsentlig ulempe.

Man må heller ikke gå over for rødt lys - men man må gerne spørge om
det kan lade sig gøre, ikke?

KS

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 22-05-03 06:11

On Tue, 20 May 2003 22:23:25 +0200, kelds <kelds snabela ofir dot
dk> wrote:

> Man må heller ikke gå over for rødt lys - men man må gerne
> spørge om det kan lade sig gøre, ikke?

Nu spurgte du specifikt til at dele en forbindelse på Tiscalis
ADSL modems, og så virkede det som en væsentlig information, at
det må man faktisk ikke.

Men du må undskylde, at jeg svarede dig. Det skal ikke ske igen.

-A
Links : http://www.hojmark.net/
FAQ : http://www.net-faq.dk/

Fra : Bjarke Andersen

Dato : 22-05-03 09:22

Asbjorn Hojmark <Asbjorn@Hojmark.ORG> crashed Echelon writing

> Man har ikke lov til at dele en ADSL modem-forbindelse fra
> Tiscali. Det er da mindst én væsentlig ulempe.

hey Asbjørn

Hvor har du set dette henne. Jeg husker fra 2001 tiden at Tiscali var netop
den eneste udbyder hvor man måtte dele ADSL'en i boligforeninger.

Vi skriver idag 2003 og der står intet i Tiscalis betingelser at det er
forbudt at dele installationen med andre husstande ej heller videresalg af
båndbredde.

--
Bjarke Andersen

Fra : Andreas Plesner Jaco~

Dato : 22-05-03 09:31

In article <Xns93836977E7F08bjoegdk@130.225.247.90>, Bjarke Andersen wrote:

> Hvor har du set dette henne. Jeg husker fra 2001 tiden at Tiscali var netop
> den eneste udbyder hvor man måtte dele ADSL'en i boligforeninger.

Med router-forbindelsen, ikke modem-forbindelsen.

--
Andreas Plesner Jacobsen | The coast was clear.

Fra : Bjarke Andersen

Dato : 22-05-03 09:59

Andreas Plesner Jacobsen <apj@daarligstil.dk> crashed Echelon writing

> Med router-forbindelsen, ikke modem-forbindelsen.

Nå ja, det var vidst også rigtigt.

Men idag står der egentlig intet i betingelserne om denne begrænsning,
intet.

--
Bjarke Andersen

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 23-05-03 18:03

On Thu, 22 May 2003 08:22:04 +0000 (UTC), Bjarke Andersen
<usenet@*spammer*bjoeg.dk> wrote:

> Hvor har du set dette henne. Jeg husker fra 2001 tiden at Tiscali
> var netop den eneste udbyder hvor man måtte dele ADSL'en i bolig-
> foreninger.

Man må dele en router-baseret løsning, ikke en modem-baseret.

-A
Links : http://www.hojmark.net/
FAQ : http://www.net-faq.dk/

Fra : Jan Hjelvang

Dato : 22-05-03 20:11

> [...]
> Tiscali. Hvad skal vi bestille: En modem forbindelse og en tilkøbt
> switch - eller en router (+ hub eller switch med porte nok)?

Har selv en Tiscali forbindelse med SOHO 77 router + 8 ports switch

Det virker

Jan Hjelvang