netværk-hardware.
Fra : Larsh

Dato : 19-05-03 11:37

Hvem kan forklare mig hvad disse ting bruges til?

Router?
Hub?
Switcher?

Hvad bruges hvor og hvorfor ?

Larsh

Fra : Mads Bahrt

Dato : 19-05-03 12:43

Larsh wrote:
> Hvem kan forklare mig hvad disse ting bruges til?
>
> Router?
> Hub?
> Switcher?
>
> Hvad bruges hvor og hvorfor ?
>
> Larsh
Du kan starte på www.net-faq.dk.

MVH
Mads Bahrt

Fra : jens

Dato : 19-05-03 13:25

"Larsh" <lah@post3.tele.dk> skrev i en meddelelse
> Hvem kan forklare mig hvad disse ting bruges til?
>
> Router?

En dør mellem internet og lokalt net.

> Hub?

Forældet dims fra dengang en switch var dyr.
(De er ikke så almindelige i butikkerne mere.)

> Switcher?

Switchen bruges som det dobbeltstik der kan sættes flere netkabler i.

> Hvad bruges hvor og hvorfor ?

Hub : til at samle et lokalnet, fordeler data udfra MAC adresserne på lokal
nettet (hubben ser internettet som et lokalnet hvis der ikke er en router
imellem)

Switch : Det samme som en hub, men fordeler trafik udfra IP adressen, og ser
derfor kun ipèr på samme netværk som den befinder sig på.

Router : stort set 2 switche som er bygget sammen med en muloghed for at
styre trafikken udfra nogle regler.
Kan både bruge MAC og ip adresser til at fordele trafikken.
De 2 sammen byggede switche er på hver sit net, og WAN siden kan derfor
oversætte Lokale adresser til èn ekstern adresse og huske hvilken pc der
spurgte efter hvilken trafik.

Meget forenklet, http://www.net-faq.dk giver en fyldestgørende forklaring.

Mvh jens

Fra : Mads Bahrt

Dato : 19-05-03 15:52

jens wrote:

> Hub : til at samle et lokalnet, fordeler data udfra MAC adresserne på lokal
> nettet (hubben ser internettet som et lokalnet hvis der ikke er en router
> imellem)
Forkert
Hub: Samler lokalnettet. Fordeler indkommende data ud på alle porte uden
på nogen måde at kigge på dem. Gentager dem med oprindelig
sendestyrke. (Der findes dog passive hubs der ikke gentager signalet -
har dog aldrig set en.)

> Switch : Det samme som en hub, men fordeler trafik udfra IP adressen, og ser
> derfor kun ipèr på samme netværk som den befinder sig på.
Forkert
Switch: Samler ligesom en hub lokalnettet. Er i stand til at fordele
trafikken ud fra MAC-adressen som den enkelte datapakke er adresseret til.

> [...]
> De 2 sammen byggede switche er på hver sit net, og WAN siden kan derfor
> oversætte Lokale adresser til èn ekstern adresse og huske hvilken pc der
Router: Sammenkobler to (eller flere) netværk. Gør dette på basis af
IP-adressen (eller en anden tilsvarende layer3 adresse).

MVH
Mads

Fra : jens

Dato : 22-05-03 23:17

"Mads Bahrt" <mads_bahrt@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> Router: Sammenkobler to (eller flere) netværk. Gør dette på basis af
> IP-adressen (eller en anden tilsvarende layer3 adresse).

Basalt ja.
Her mener jeg vi snakker om de små hjemmeroutere, som jo har en indbygget 4
portswitch.

Og routeren har indbygget en MAC kontrol.
Hvilket gør at den kan bruge begge metoder.

At det ikke er den oficielle "definition" på "Router" er en anden sag.

Mvh Jens