samlet statistik... hvordan?
Fra : Frank Sørensen

Dato : 19-05-03 14:24

Jeg har en tabel med statistik over spillerne i min klub med følgende
opbygning:
TB_SPILLERE
-- Navn
-- k
-- m
-- gk
-- rk
-- season

K = Kampe, M = Mål, GK = Gulekort, RK = Rødekort, Season = Sæson
Hver spiller har så en tupel for hver sæson de har spillet.

Det jeg gerne vil er at lave en "i alt" statistik, så man kan se henholdsvis
hvor mange kampe, mål osv den enkelte har i alt.
Den skal altså lægge værdierne fra alle de gange spilleren optræder sammen i
en.

Hvordan gøres det?

Frank Sørensen

"Kun en tåbe rydder op. Et geni behersker kaos"

Fra : Torben Brandt

Dato : 19-05-03 15:57

Frank Sørensen wrote:
> [...]
> hvor mange kampe, mål osv den enkelte har i alt.
> Den skal altså lægge værdierne fra alle de gange spilleren optræder sammen i

SELECT SUM(k) AS totalKampe, SUM(m) AS totalMaal
FROM TB_SPILLERE GROUP BY Navn

Her er det centrale SUM-delen, der siger at man skal summere
størrelserne, og GROUP BY-delen, der siger hvilken opdeling, der skal være.

mvh Torben

Fra : Frank Sørensen

Dato : 19-05-03 17:18

Hej Torben

Tak for dit svar
Det lyder jo egentlig til at være nemt at gå til
(var bange for det var noget med noget join... hehe... det er jeg ikke så
stærk i)

Fra : Torben Brandt

Dato : 19-05-03 17:57

Frank Sørensen wrote:
> Det lyder jo egentlig til at være nemt at gå til
> (var bange for det var noget med noget join... hehe... det er jeg ikke så
> stærk i)

Nej nej, det behøver ikke at være så svært

JOIN bruges stort set kun hvis man har flere tabeller, og i de tilfælde
kan det faktisk også være simpelt nok...

/Torben