hente tekstfil afhængig af ugedag
Fra : Sune Henriksen

Dato : 18-05-03 20:31

Jeg skal have hentet tekst fra en tekstfil. Valget af tekstfil
skal være afhængig af ugedag:

Jeg har således tekstfiler, som hedder:
mandag.txt
tirsdag.txt
osv...

Jeg bruger følgende script til at hente teksten med:

Dim fso, f, filespec
filespec = Server.Mappath("mandag.txt")
Set f = fso.OpenTextFile(filespec,1)

' Læs linie for linie indtil slutningen af filen
Do While not f.AtEndOfStream
Response.write f.ReadLine & "<br>"
Loop

f.Close

og så har jeg forsøgt at kombinere det med:

Select Case Weekday(Now,VbMonday)

for at bruge ugedagen som argument. Men jeg ved ikke hvordan
scriptet præcis skal skrives. Er der nogen, som kan hjælpe?

På forhånd tak.
De bedste hilsner
Sune Henriksen

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Claus O

Dato : 18-05-03 21:17

"Sune Henriksen" <srhe02@aod.auc.dk> wrote

> Jeg skal have hentet tekst fra en tekstfil. Valget af tekstfil
> skal være afhængig af ugedag:

en simpel select case med incl. virker nemmere.

Fra : Claus O

Dato : 18-05-03 21:44

"Claus O" <ClausOlsen@NOSPAMhotmail.com> wrote

> en simpel select case med incl. virker nemmere.

Her er noget fra hver månedsdag, du kan opskrive:
<%
date1 = DatePart("D",now)
Select case date1
case 1 %><!-- #include file=incl\e1.asp --><% case 2 %><!-- #include file=incl\e2.asp -->etc.etc....
<% end select %>

Fra : Sune Henriksen

Dato : 18-05-03 22:13

Claus O wrote in dk.edb.internet.webdesign.serverside.asp:
> "Claus O" <ClausOlsen@NOSPAMhotmail.com> wrote

> Her er noget fra hver månedsdag, du kan opskrive:
> <%
&gt; date1 = DatePart("D",now)
&gt; Select case date1
&gt; case 1 %><!-- #include file=incl\e1.asp --><% case 2 %><!-- #include file=incl\e2.asp
-->etc.etc....
> <% end select %>

har i forvejen problemer med include:

Inkluderingsfilen 'incl\e2.asp' blev ikke fundet.
/kantine/kald1.asp, line 15

skal filen, der inkluderes (e2.asp) have en speciel head eller er der andre ting man skal være
opmærksom på i forbindelse med include?

Jeg er nemlig ret sikker på, at jeg har placeret inkluderingsfilen rigtigt, men jeg får alligevel
ovenstående fejlmeddelelse hele tiden.

mvh
Sune

Fra : Claus O

Dato : 19-05-03 09:15

"Sune Henriksen" <srhe02@aod.auc.dk> wrote

> har i forvejen problemer med include:

Husk det skal igennem asp. Alm. browsning duer ikke.
http://localhost/site/etc.etc

> skal filen, der inkluderes (e2.asp) have en speciel head eller er der andre ting man skal være
> opmærksom på i forbindelse med include?

Nej, plan txt uden head, men filen hedder .asp. Hvis du har rigtig sti aner jeg ikke hvad kan være galt.

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 19-05-03 10:40

Claus O skrev:

> [...]
> case 1 %><!-- #include file=incl\e1.asp --><% case 2 %><!--
> #include file=incl\e2.asp -->etc.etc.... <% end select %>

Vær opmærksom på at samtlige includefiler inkluderes - jf.
<http://www.asp-faq.dk/article/?id=50>
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Claus O

Dato : 19-05-03 10:43

"Jens Gyldenkærne Clausen" <jens@gyros.invalid> wrote

> Vær opmærksom på at samtlige includefiler inkluderes - jf.

Du mener det bliver lige så "tungt" som clientside?

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 19-05-03 11:02

Claus O skrev:

> Du mener det bliver lige så "tungt" som clientside?

Primært mener jeg at man skal tænke på at alle asp-koderne i alle
filer er i spil. Det betyder for eksempel at man kan risikere fejl
på grund af redefinering af variable - præcis det som er tilfældet
her.

Men det er også korrekt at siden bliver tungere end mange
forestiller sig. Spørgsmålet er jo også hvorfor man vælger at lave
dynamisk include.

Hvis man vil have større overskuelighed i kildefilen kan det være
o.k. - man skal bare ikke regne med at siden bliver mindre.
Og når kildefilerne som i eksemplet her indeholder næsten ensartet
kode (forskellen er så vidt jeg kan se kun navnet på tekstfilen) er
det en uhensigtsmæssig tilgang at bruge dynamisk include. Her vil
en løsning med en parameteriseret sub der kun skal skrives én gang
være langt bedre.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Claus O

Dato : 19-05-03 11:09

"Jens Gyldenkærne Clausen" <jens@gyros.invalid> wrote

> en løsning med en parameteriseret sub der kun skal skrives én gang
> være langt bedre.

Er det noget du har et eksempel/link på? (hvis ikke det var det du
postede første gang, som jeg ikke har nærlæst, da jeg ikke kunne
se det gik på "mit" incl).

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 19-05-03 11:31

Claus O skrev:

> Er det noget du har et eksempel/link på?

Jeg kan da flikke et sammen ;)

<%
Sub skrivFil(filnavn)
   Dim fso, f, filespec
   filespec = Server.Mappath(filnavn)
[...]

End Sub

Dim ugedagsfil

Select Case Weekday(Now,VbMonday)

Case 1
   ugedagsfil = "mandag.txt"
Case 2
   ugedagsfil = "tirsdag.txt"
End Select

skrivFil ugedagsfil

%>

(jeg kan aldrig huske om der skal paranteser om et argument til en
sub - hvis det ikke virker, så sæt dem selv)

Jeg kan i øvrigt se at jeg tilsyneladende har blandet to tråde
sammen - men de er vist også skrevet af samme person og om samme
emne (<news:ba925k$1d$1@sunsite.dk> og
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Claus O

Dato : 19-05-03 12:05

"Jens Gyldenkærne Clausen" <jens@gyros.invalid> wrote

> Jeg kan da flikke et sammen ;)

Tak!
Jeg vil prøve at udskifte scriptet senere idag.
Brugte i første omgang clientside, som et felt i et frameset,
med de 30 tekster i og den frame kom langsomt frem. Det
går noget hurtigere nu (30filer=15kb ialt), men det
kommer stadig "haltende" så det skal blive spændende
at se resultatet.