Kan ikke ændre hardwareindstillinger.
Fra : Steven Nybo Andersen

Dato : 20-05-03 02:47

Hej Gruppe.

Jeg skriver fordi jeg har et voldsomt irriterende problem.

Jeg har været hjemsøgt af flere nedbrud siden jeg fik en 3dfx voodoo3-kort i
maskinen.
Jeg har længe regnet med at det er min PSU der ikke kan klare belastningen
men igår fik jeg
alligevel lyst til at kigge lidt i mine IRQ'er for sjov og for at se om mit
3dfx-kort tilfældigvis skulle dele IRQ
med andet hardware.

Min maskine rapporterer at der ingen konflikter er men i msinfo32.exe kan
jeg se at mit grafikkort deler
IRQ med 5-6 andre enheder. Det er ikke så meget det. Det er ikke sikkert at
det betyder noget
overhovedet men jeg beslutter alligevel at jeg vil flytte kortet til en
ledig IRQ hvor det ikke deler resourcer med
noget andet hardware bare for at udelukke at det ihvertfald ikke er det der
er galt.

Som sagt så gjort og jeg åbner min hardwarehåndtering (DENNE COMPUTER >
højreklik > EGENSKABER.
fanebladet hardware og så enhedshåndtering.).
alt ser fint ud. Jeg åbner nu egenskaberne for mit Voodokort.og går ind for
at ændre resourserne.
og det er her problemerne opstår.

Jeg kan fint se rammen med resourceindstillingerne men felterne INDSTILLING
BASERET PÅ: og BRUG AUTOMATISKE INDSTILLINGER (feltet er markeret med et
flueben og dette kan ikke fjernes) er nedtonet og kan ikke vælges. Ligeledes
er knappen SKIFT INDSTILLINGER også nedtonet.
Alt hvad der kan ændres i er således nedtonet. Jeg går ud og ind i en anden
enhed og her er situationen den samme. Alle felter der kan ændres er
nedtonet og BRUG AUTOMATISKE INDSTILLINGER er markeret med flueben.

Jeg kigger i al min hardware med indstillingsmuligheder og situationen er
den samme for det hele.
Alt er nedtonet og intet kan ændres. Hvorfor gør min maskine sådan.

Jeg har i BIOS forsøgt både at slå biosstyring af resourcer til og fra og
intet har hjulpet.
Faktisk prøvede jeg i starten at ændre IRQ for grafikkortet fra BIOS men
Windows ignorere lystigt mine indstillinger i BIOS, sætter sine egne IRQ og
låser hele møget fast så jeg ikke kan rykke det.

Jeg har forsøgt at ændre indstillingerne for kortet fra BIOS og afinstallere
kortet for derpå at reboote og geninstallere det igen. Jeg har hele tiden
brugt de originale og officielle 3dfx-drivere som jeg har downloadet fra
deres site på nettet.
Her har jeg bemærket at når jeg har installeret kortet og chekker dets IRQ
lige inden jeg rebooter maskinen så får den ny IRQ.
Her får den IRQ7 som er ledig på mit system. Efter reboot vender kortet
imidlertid tilbage til IRQ11 og mænger sig igen bl.a. med mit netkort og et
tv-kort.

Windows er tilsyneladende blæsende ligeglad om styrring af IRQ sker fra bios
side, er tildelt manuelt eller er sat til at OS skal styre det.

Hvad gør jeg nu. Jeg har set denne situation på flere maskiner som jeg har
installeret og jeg har brug for at ændre nogle indstillinger. Der er INGEN
jumpere på nogle af mine kort. Er der nogle kloge hoveder der har et
forslag?

Min konfiguration i grove træk.

MB: Abit SA6R med en Pentium III CPU @ 856 Mhz (Overclocket og med
Molex-køler)
Temperatur OK.

261 mb ram. 2 små harddiske på 4-6 gb stykket. Den ene partitioneret i 3
drev.
TV-kort: Billigt Medionkort fra Aldi som ellers fungerer perfekt. Lige for
tiden er driverene dog ikke installeret.
hvorfor det naturligvis ikke er oppe at køre p.t.

Lyd: onboard AC'97
Grafik: 3dfx Voodoo3 PCI-grafikkort.
Eksternt 56K modem på COM-port.
Netkort: Accton EN1207-TX PCI Fast ethernet
OS: Windows 2000 Dansk med SP1 5.00.2195 (Har prøvet en engelsk version på
en vens computer (uden SP1) med præcist samme problem)

og så en masse anden ragelse som jeg ikke mener kan havde noget med
problemet at gøre ellers så spørg løs.
Jeg er ved at blive vanvittig af det hér. Det kan da ikke være rigtigt at
man ikke kan ændre sine IRQ

Steven.

--
Motorola Flare, Nokia 2110i, Alcatel One Touch Easy HF, Alcatel One Touch
Com, Nokia 9000, Nokia 9110 og nu Nokia 7650.

Fra : Christian Mygind

Dato : 20-05-03 11:11

Steven Nybo Andersen wrote:
[cut]
> Jeg er ved at blive vanvittig af det hér. Det kan da ikke være
> rigtigt at man ikke kan ændre sine IRQ

Velkommen til Windows' magiske PnP-verden. Du kunne prøve at deaktivere PnP
i BIOS, hvis det er muligt - og manuelt tildele dine kort IRQ - igen, hvis
det er muligt i din BIOS. Men det er ikke så voldsomt nemt - det er ikke som
i de gamle dage, hvor man på ISA-kort ofte kunne adressere IRQ manuelt med
jumpere eller "softset" på en chip.

Jeg tror ikke dit problem ligger i systemets IRQ-tildeling til dit
Voodoo-kort. Jeg tror nærmere problemet ligger i drivere. Der er ikke
udviklet officielle drivere til Voodoo-kort længe (siden DirectX 7?) og
disse drivere spiller, efter egen erfaring, ikke voldsomt godt sammen med de
nye versioner af DirectX.

Hvad laver iøvrigt et SÅ gammelt kort i en PIII-maskine? Det er skabt til at
lave effekter på P1-maskiner. Skulle du ikke overveje noget GeForce istedet?

/Chr

Fra : Steven Nybo Andersen

Dato : 20-05-03 18:07

"Christian Mygind" <mygind@FJERNc.dk> skrev i en meddelelse

> Hvad laver iøvrigt et SÅ gammelt kort i en PIII-maskine? Det er skabt til
at
> lave effekter på P1-maskiner. Skulle du ikke overveje noget GeForce
istedet?

Problemet er at jeg egentligt ikke spiller voldsomt meget. Jeg Roder i 99%
af min tid med programmer og så
en eller måske 2 gange om året spiller jeg måske lidt. Derfor er jeg p.t.
ikke indstillet på at gå ud og bruge
så mange penge på en nyt grafikkort da mit Voodoo3-kort egentligt fint
fungerer til de få spil jeg spiller
en sjældent gang imellem men har da overvejet idéen en gang imellem selv.

Steven.

Fra : Steven Nybo Andersen

Dato : 20-05-03 18:30

"Christian Mygind" <mygind@FJERNc.dk> skrev i en meddelelse
KLIP

> Du kunne prøve at deaktivere PnP
> i BIOS, hvis det er muligt - og manuelt tildele dine kort IRQ - igen, hvis
> det er muligt i din BIOS. Men det er ikke så voldsomt nemt

Det har jeg også forsøgt og det giver samme fejl. Alt hvad jeg kan pille i
er nedtonet og sidder
urokkeligt fast. Hvad kan der så være galt.

> [...]
> udviklet officielle drivere til Voodoo-kort længe (siden DirectX 7?) og
> disse drivere spiller, efter egen erfaring, ikke voldsomt godt sammen med

ind imellem mens jeg sidder og arbejder bliver skærmbilledet simpelthen
ødelagt og dele af vinduer overskrevet
eller simpelt hen flyttet rundt som i et puslespil hvor brikkerne ligger
forkert. Computeren arbejder videre.
Hvis jeg så flytter eet af de "ødelagte" vinduer istedet for at lukke det så
fryder hele computeren fast og alt går istå.

Nogle gange er det lidt anderledes. Der får jeg en lille advarsel om det
iform af tilfældige gule striber henover
hvid baggrund (hvis der er hvid baggrund) eller displayet bliver delvist
ødelagt. Hvis jeg bliver ved at bruge computeren
bliver musepilen omdannet til noget der ligner et tilfældigt dump af
hukommelsen (støj i forskellige farver) og computeren fryser
forstået på den måde at jeg ikke kan trykke på noget men dog stadig bevæge
pilen eller støjpletten. Hvis jeg så gør det så går der 10 - 15 sekundter
hvor jeg kan bevæge pilen og så fryser også pilen og computeren giver et
højt BIP fra sig og så dør den.

Helt andre gange har jeg været udsat for at hele skærmbilledet er blevet
ødelagt af en masse mærkeligt blinkende striber og computeren dør med det
samme.

I alle tilfælde af overstående chrash vil computeren dø hvis jeg bevæger et
ødelagt vindue.

Er det også det du oplever med de gamle drivere?

En af mine nørd-venner siger det er min PSU der er for svag eller at den er
ved at blive træt.
Den er også gammel. Det er een af de første ATX fra PII tiden.

Steven.

Fra : Christian Mygind

Dato : 20-05-03 18:38

Steven Nybo Andersen wrote:
> Er det også det du oplever med de gamle drivere?

Nej - jeg kan ikke genkende den beskrivelse.

Jeg tvivler på, at din PSU er årsagen, din beskrivelse taget i betragtning.
Jeg tror at dit problem ligger i grafikkortet - det bliver måske for varmt?

Iøvrigt fåes GF2MX-kort helt ned til 399 kr, hvis du skulle få nok af dit
Voodoo-kort.

/Chr

Fra : Steven Nybo Andersen

Dato : 21-05-03 01:58

> Iøvrigt fåes GF2MX-kort helt ned til 399 kr, hvis du skulle få nok af dit
> Voodoo-kort.

Ja det bliver nok også enden på det. Men det lyder alligevel mærkeligt at
jeg ikke kan ændre dets indstillinger ligesom alt andet af min hardware er
totalt låst.

Steven.

Fra : Steven Nybo Andersen

Dato : 05-06-03 18:23

Nu har jeg købt et Geforce 4 MX440 SE kort (Geforce 2 på steroider) og
nu er problemet ophørt. Jeg gav 399 kr for det og fik et billigt kort som
er mere end hurtig nok til mit brug så mange tak for rådet.

Nu kan jeg spille GTA Vice City og det spil blæser bare afsted på min
maskine
uden problemer overhovedet.

Jeg prøvede for sjov lige Voodoo-kortet på det spil og det kunne også godt
køre
men efter ca 2 minutters spil frøs hele lortet og det samme gentog sig
genstart efter genstart.
plus al tekst var usynligt (eet eller andet blev vist ikke understøttet
rigtigt )
Så fik jeg nok og fløj ud dagen efter og købte så mit nye kort.
Jeg prøvede også med mit onboard grafikkort og det hakkede helt vildt bare
der var en lille smule aktivitet på skærmen.

Steven.

Fra : JK

Dato : 20-05-03 12:26

On Tue, 20 May 2003 03:46:34 +0200, "Steven Nybo Andersen"
<steven@1977privat.dk> wrote:

Win2k og winxp bruger IRQ-routing der placerer alt på irq9.

Det skal du ikke bekymre dig om.

Med windows98 var det anderledes.

Desuden mener jeg ikke at voodoo3 2/3000 bruger nogen særlige
ressourcer m.h.t. effekt.

Det kører da fint på ældgamle maskiner for Pll 233, f.eks. IBM med en
90 W power supply,

mvh

John