fleksibel skole
Fra : Niels Aage Schmidt

Dato : 18-05-03 12:55

Over det ganske land dukker der "fleksible skoler" op.
Vi SKAL i gang efter sommerferien.

En del har vist været i gang flere år.
Hvad er jeres erfaringer og meninger om dette begreb, som må siges at være
blevet moderne.

Hjælper det på:
1. Fagligheden?
2. Trivsel
3. motivation
4. arbejdsklima

.... og meget andet?

hilsen Niels Aage

Fra : Carsten Jørgensen

Dato : 18-05-03 23:13

Det kommer an på, hvad en fleksibel skole er.

Hvori består fleksibiliteten ?

Hilsen

Carsten

Fra : Niels Aage Schmidt

Dato : 19-05-03 06:08

"Carsten Jørgensen" <cjng1@mail.tele.dk> skrev i en meddelelse
> Det kommer an på, hvad en fleksibel skole er.
>
> Hvori består fleksibiliteten ?

Kort fortalt:
Skolen opdeles i mindre afdelinger med selvstyrende teams.

venlig hilsen Niels Aage

Fra : Zarh

Dato : 19-05-03 12:19

Hvor ligger eller kommer der til at ligge den slags skoler og findes der
nogle link hvor man kan gå ind og kigge?

Fra : Niels Aage Schmidt

Dato : 20-05-03 14:11

"Zarh" <zarh@ofir.dk> skrev i en meddelelse
> Hvor ligger eller kommer der til at ligge den slags skoler og findes der
> nogle link hvor man kan gå ind og kigge?

Søg på "fleksibel skole selvstyrende teams" i Google eller AltaVista.

vh Niels Aage

Fra : Carsten Jørgensen

Dato : 20-05-03 21:02

Jeg tror begrebet og ønsket om en mere fleksibel skole, skal i lyset af at i
gamle dage, da havde man en form, et ugeskema, som man så puttede indhold i.
Når man laver en mere fleksibel skole kan man gøre det omvendt.

Hvordan lærer man fx bedst tysk ? Ved at træne målrettet fra kl. 8-10 hver
dag igennem 3 uger - eller ved at træne hver torsdag kl. 13-14 igennem et
helt år. På sammen måde med resten af skolens indhold. Ønsket er at
tilrettelægge en undervisning, som i højere grad tager højde for, hvordan et
bestemt indhold bedst læres.

Hilsen

Carsten

Fra : Niels Aage Schmidt

Dato : 20-05-03 22:42

> [...]
i.
> Når man laver en mere fleksibel skole kan man gøre det omvendt.

Det er sandsynligt.
Mange uden for skolen tror stadig, at det er sådan man underviser, fordi det
var sådan, da de gik i skole.

> Hvordan lærer man fx bedst tysk ? Ved at træne målrettet fra kl. 8-10 hver
> dag igennem 3 uger - eller ved at træne hver torsdag kl. 13-14 igennem et
> helt år.

Sådan har det nu aldrig været! Sprogundervisning har aldrig haft kun én
ugetime.

På sammen måde med resten af skolens indhold. Ønsket er at
> tilrettelægge en undervisning, som i højere grad tager højde for, hvordan
et
> bestemt indhold bedst læres.

Netop sprog læres (efter sproglæreres udsagn) bedst ved drypmetoden:
Enkelttimer jævnt fordelt over ugen og med afstand til andre sprogtimer.

Jeg er nu mere interesseret i erfaringer end i spekulationer over en den
fleksible skoles velsignelser.
Er der ikke nogen, som VED noget?

hilsen Niels Aage