billedbehandlingsprogram
Fra : Kell Larsen

Dato : 18-05-03 12:24

Som nybagt LINUX- (mandrake)bruger har jeg brug for at vide lidt om
forskellige grafiske programmer. Behovet drejer sig specielt om
forbedring af digitale fotografier. Jeg har ikke set det helt geniale
indbygget. Findes der andre steder programmer med de samme funktioner
som i PaintShopPro eller Photoshop elements.
Venlig hilsen
Kell

Fra : Adam Sjøgren

Dato : 18-05-03 12:33

On Sun, 18 May 2003 13:24:22 +0200, Kell Larsen wrote:

> [...]
> forskellige grafiske programmer. Behovet drejer sig specielt om
> forbedring af digitale fotografier. Jeg har ikke set det helt

Hvad har du prøvet?

The GIMP er ganske god.

<http://www.mandrakelinux.com/en/features.php3#7>
<http://www.gimp.org/>

Mvh.

--
"Från och med nu, så är 'så snart Adam Sjøgren
som möjligt' 53 timmar!" asjo@koldfront.dk

Fra : Kell Larsen

Dato : 18-05-03 13:12

Adam Sjøgren wrote:

> Hvad har du prøvet?
>
> The GIMP er ganske god.
>
> <http://www.mandrakelinux.com/en/features.php3#7>
> <http://www.gimp.org/>
>

> Mvh.

Måske er jeg ikke kommet til bunds i GIMP. Det jeg har brug for er bl.a
ændringer i lys, kontrast, skarphed og historik.
Kell

Fra : Thomas Rasmussen

Dato : 18-05-03 13:35

Kell Larsen <kellen@REMOVE_THISimage.dk> writes:

> Måske er jeg ikke kommet til bunds i GIMP. Det jeg har brug for er
> bl.a ændringer i lys, kontrast, skarphed og historik.
> Kell

Det er helt sikkert noget der er direkte i gimp,

lys og kontrast finder du i menupunktet "Image -> colors"

historik (hvis jeg forstår der korrekt) finder du i menuen "Dialogs ->
Undo history)

Det man lige skal vende sig til med GIMP er at al funktionalitet
vedr. et billede er tilgængelig på højre musetast på selve det vindue
hvor billedet er, og ikke i menubaren på hoved applikationen.

Prøv evt at tage et kig på http://gug.sunsite.dk der er der også nogle
tutorials til hvordan man laver nogle af de fede ting med gimp.

/Thomas

--
/"\ | Human Knowledge Belongs To The World
\ / | -- Milo Hoffman in "AntiTrust"

Fra : Adam Sjøgren

Dato : 18-05-03 13:54

On Sun, 18 May 2003 14:12:02 +0200, Kell Larsen wrote:

> Måske er jeg ikke kommet til bunds i GIMP. Det jeg har brug for er
> bl.a ændringer i lys, kontrast, skarphed og historik.

Så bør du nok enten eksperimentere mere eller læse en bog:

Image/Colours/
Colour Balance...
Hue-Saturation...
Brightness-Contrast...
Treshold...
Levels...
Curves...
----------------------
Desaturate
Invert
Posterize
----------------------
Auto ->
----------------------
Colourmap Rotation...
Filter Pack...

Mvh.

Fra : Jan Jensen

Dato : 18-05-03 12:41

Hej

OpenOffice har et glimrende tegne/billedeprogram "OpenOfficeDraw"
som du skulle prøve.

Venlig hilsen Jan Jensen

Fra : Kell Larsen

Dato : 18-05-03 18:49

Det var den anderledes brugerflade, som snød mig. Gimpen ser virkelig
tilforladelig ud. Tak for hjælpen.
Kell

Fra : Claus Christian Lars~

Dato : 19-05-03 08:19

Kell Larsen wrote:
> Det var den anderledes brugerflade, som snød mig. Gimpen ser virkelig
> tilforladelig ud. Tak for hjælpen.
> Kell

Erd du blevet opmærksom på manualen til gimp?

http://manual.gimp.org/download/

Hilsen Claus