To harddiske i en pc ? (master - slave)
Fra : Claus E Beyer

Dato : 18-05-03 12:16

Hvis man har to fysiske harddiske i den samme pc, skal de da begge opsættes
som »slave«?

På forhånd tak for hjælpen.

Claus

Fra : Peter Sepstrup

Dato : 18-05-03 12:18

> Hvis man har to fysiske harddiske i den samme pc, skal de da begge
opsættes
anden
> som »slave«?

Primær harddisk som master og secundær som slave...

Fra : Christian Mygind

Dato : 18-05-03 12:36

Claus E Beyer wrote:
> Hvis man har to fysiske harddiske i den samme pc, skal de da begge
> opsættes som »master« på jumperne, eller skal den ene opsættes som

Det afhænger af, hvor de sidder på en IDE-bus.

Du har 2 kanaler; en primære & en sekundær. Sidder de på samme kanal (kabel)
skal de jumpes som master & slave. Sidder de på hver sin kanal kan de
sagtens begge jumpes som masters.

/Chr

Fra : Claus E Beyer

Dato : 18-05-03 17:07

"Christian Mygind" <mygind@FJERNc.dk> skrev i en meddelelse

> [...]

> skal de jumpes som master & slave. Sidder de på hver sin kanal kan de

Tak for hjælpen til Peter Sepstrup og Christian Mygind.

Det lykkedes mig nu at få installeret den ekstra 80 GB harddisk som jeg har
anskaffet. Noget undrer mig dog, nemlig at:

Harddisk 1 (10 GB, master) har 2 partitioner: C og E

Harddisk 2 (80 GB, slave) har 4 partitioner: D, F, G og H

Jeg har selv valgt at dele den nye harddisk i 4 partitioner, men hvorfor er
bogstavbetegnelserne blevet så underlige?

Det undrer (og irriterer) mig, at det ikke er blevet således at harddisk 1 har
fået partitionerne C og D og harddisk 2 partitionerne E, F, G og H. Jeg har
bibeholdt harddisk 1 som før hed C og D med WinME. Nu har det tidligere drev D
med alle data m.v. "flyttet hen og er blevet drev E, mens første partition af
den nye harddisk 2 har lagt sig ind imellem som drev D.

Har jeg mulighed for at ændre det således at:

Harddisk 1 igen bliver: C og D

Harddisk 2 bliver til E, F, G og H ?

Fra : Peter Sepstrup

Dato : 18-05-03 17:45

> Tak for hjælpen til Peter Sepstrup og Christian Mygind.

det var så lidt... lig specielt lige mærke til at mit svar var der 1 min.
efter dit spørgsmål, det må vist være rekorden fra min side af

> [...]
af
> den nye harddisk 2 har lagt sig ind imellem som drev D.

Det er fordi du, når du partionere, laver en primær og derefter logiske
drev. De primære bliver listet først i logisk rækkefølge, derefter de
logiske drev.

> Har jeg mulighed for at ændre det således at:
>
> Harddisk 1 igen bliver: C og D
>
> Harddisk 2 bliver til E, F, G og H ?

Måske med programmet partionen magic? jeg tror i hvert fald godt det kan
lade sig gøre, det er bare lige et spørgsmål om hvordan men det er der
måske en anden der ved...

Fra : Rune Friis Jørgensen

Dato : 18-05-03 17:54

Hvorfor i al verden ønsker du dog dine harddiske delt op på den måde.
Du risikerer at du pludselig løber tør for plads på en af dine partitioner,
men stadig har masser ledigt på de andre.

Og en hel anden ting, må jeg anbefale at du tager den gamle disk og kyler ad
helvede til.

Jeg er sikker på at du vil mærke en klar hastighedsforøgelse hvis du
installerer systemet på din nye disk.

Hvis du med moderne computere ser på processor belastningen mens du starter
et program op, vil du bemærke at det faktisk ikke er CPU'en du venter på men
disken.

Og der er altså sket meget siden vi havde 10GB diske...

I det mindste bør du, hvis du kører windows, sikre at den kun bruger den nye
disk som swap-disk.

Rune

Fra : Claus E Beyer

Dato : 18-05-03 18:18

"Rune Friis Jørgensen" <rune_friis@adslhome.dk> skrev i en meddelelse

Tak for dine råd og vejledning Hvorfor i al verden ønsker du dog dine harddiske
delt op på den måde.

> Du risikerer at du pludselig løber tør for plads på en af dine partitioner,
> men stadig har masser ledigt på de andre.

Jeg kan godt lide at have programmer på én partition, data på en anden, musik på
en tredje osv.

> Og en hel anden ting, må jeg anbefale at du tager den gamle disk og kyler ad
> helvede til.

Det er jeg ikke så meget for da der stadig er mange data på den, og jeg orker
ikke en total fornyelse af mit system, men vil gradvist gå over til Win2k som
installeres på 1. partition på den nye harddisk og bibeholde WinME på den gamle
harddisk.

Claus

Fra : Rune Friis Jørgensen

Dato : 19-05-03 00:23

Du må selvfølgelig gerne beholde den gamle disk, men min påstand er at der
vil være mærkbar hastighedsforskel på om du bruger den gamle disk til
systemet eller den nye.
Men i det mindste, så brug nu den nye disk til swap.

Og som jeg skriver nedenfor, sæt begge de to harddiske til at være "master"
på hver deres IDE-kanal.
Så må du sætte DVD, CD og brænder som "slave"

Og endnu et råd, så skal du sikre dig at du har 80-pins kabler.

Rune

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 19-05-03 13:59

In dk.edb.hardware, Rune Friis Jørgensen <rune_friis@adslhome.dk>
says...
> Men i det mindste, så brug nu den nye disk til swap.

Nej, nej, nej...

To IDE-diske på samme kabel kan ikke access's på samme tid. Har man IDE
_SKAL_ swap ligge på systemdisken.

> Og endnu et råd, så skal du sikre dig at du har 80-pins kabler.

Det giver ikke meget i virkelighedens verden, da skiverne ikke kan følge
med interfacet.

Og få så rettet din citatteknik ind!!

Med venlig hilsen/best regards
Jesper G. Poulsen

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 18-05-03 18:31

In dk.edb.hardware, Rune Friis Jørgensen <rune_friis@adslhome.dk>
says...
> I det mindste bør du, hvis du kører windows, sikre at den kun bruger den nye
> disk som swap-disk.

Neeej...

Man kan ikke access'e to IDE-diske på samme kabel på samme tid. Systemet
bliver sløøøøøøvt af at placere swap på den ekstra disk.

Og gider du ikke kigge på
http://www.usenet.dk/netikette/citatteknik.html ?

FUT:dk.edb.hardware.drev hvor emnet retteligt hører hjemme...

Fra : Gert Søgaard Jensen

Dato : 19-05-03 16:45

On Sun, 18 May 2003 18:45:07 +0200, "Peter Sepstrup"
<peter@_REMOVE_sepstrup.zapto.org> wrote:

[Klip]

> [...]
>
>Det er fordi du, når du partionere, laver en primær og derefter logiske
>drev. De primære bliver listet først i logisk rækkefølge, derefter de

Ja, det er nok årsagen.

Hvis du endnu ikke har lagt data/programmer på din nye harddisk, er
det ganske enkelt:

Brug programmet FDISK, som sikkert findes på en Win ME startdiskette
(jeg kender ikke Win ME; men FDISK findes i hvert fald på en Win 98
startdiskette)

Boot fra startdisketten.
Find og start FDISK
Vælg den nye harddisk (optræder som disk 2 i FDISK,s menupunkt 5)
Vær forsigtig: Kontroller drevbogstaverne, så du er sikker på, at du
har fat i den rigtige disk.

Slet først de logiske drev F, G og H
Slet derpå den udvidede partition
Slet til sidst den primære partition D

Opret en ny udvidet partition (altså ingen primær!)
Opret de logiske drev E, F, G og H

Hvis du derimod allerede har lagt noget på den nye harddisk, som du
vil beholde, må du, som Rune skriver, have fat i f.eks. Partition
Magic.

--
<fjern to fra email-adressen>
Venlig hilsen

Fra : Claus E Beyer

Dato : 19-05-03 19:18

"Gert Søgaard Jensen" <nospamto@gert-soegaard-jensen.dk> skrev i en meddelelse

> [...]

> Hvis du derimod allerede har lagt noget på den nye harddisk, som du
> vil beholde, må du, som Rune skriver, have fat i f.eks. Partition

Tak for hjælpen. Desværre begyndte jeg at lægge data på disk 2 inden jeg så dit
råd. D er nu blevet formatteret i NTFS, og når jeg er i WinME står
drevbogstaverne derfor som ønsket.

Claus

Fra : Gert Søgaard Jensen

Dato : 19-05-03 20:56

On Mon, 19 May 2003 20:17:50 +0200, "Claus E Beyer"
<cebeyer@hotmail.com> wrote:

> [...]
>råd. D er nu blevet formatteret i NTFS, og når jeg er i WinME står

OK - men mangler du så ikke det område af disken, som drev D: optager?

Grunden til, at drevbogstaverne nu står i den rigtige rækkefølge er
vel, at Win ME ikke kan se en NTFS-formatteret partition.

Jeg udnytter faktisk bevist dette fænomen til at forhindre en ændring
af drevbogstavernes rækkefølge. Jeg anvender dual-boot mellem Win 98
og Win 2000, og jeg har 2 x 40 GB harddiske i maskinen.

Disk 1:
C:   FAT32
D:   FAT32
E:   FAT32
L:   NTFS (kun synlig fra Win 2000)

Disk 2:
F:   FAT32
G:   FAT32
H:   FAT32
I:   FAT32

J:   DVD-drev:
K:   CD-brænder.

Hvis NTFS-partitionen havde ligget på disk 2, ville drevbogstaverne
for DVD-drev og CD-brænder ændre sig, afhængigt af om jeg bootede til
Win 98 eller Win 2000:

Win 98:
NTFS   usynlig
J::   DVD-drev
K:   CD-brænder:

Win 2000:
J:   NTFS

K:   DVD-drev
L:   CD-brænder

--
<fjern to fra email-adressen>
Venlig hilsen

Fra : Gert Søgaard Jensen

Dato : 19-05-03 21:05

On Mon, 19 May 2003 21:55:47 +0200, Gert Søgaard Jensen
<nospamto@gert-soegaard-jensen.dk> wrote:

>Hvis NTFS-partitionen havde ligget på disk 2, ville drevbogstaverne
>for DVD-drev og CD-brænder ændre sig, afhængigt af om jeg bootede til
>Win 98 eller Win 2000:

Hvis nu nogen vil indvende, at så kunne jeg jo bare under Win 2000
flytte NTFS-partitionen "om bag ved" DVD-drev og CD-brænder, således
at den optrådte som drev L:, så har de naturligvis ret!
Der er tit flere måder at løse et problem på.

--
<fjern to fra email-adressen>
Venlig hilsen

Fra : Claus E Beyer

Dato : 20-05-03 07:20

> OK - men mangler du så ikke det område af disken, som drev D: optager?

Det tror jeg ikke. Selvfølgelig mangler jeg noget af den tilgængelige plads, når
jeg er "på" med WinME.

Set fra Win2000 ser det således ud:

Disk 1:
C: FAT32 6 GB
E: FAT32 3 GB

Disk 2:
D: NTFS 37 GB
F: NTFS 29GB
G: FAT32 11 GB
H: FAT32 1 GB

Set fra WinME ser det således ud:

Disk 1:
C: FAT32 6 GB
D: FAT32 3 GB

Disk 2:
E: FAT32 11 GB
F: FAT32 1 GB

Det kan selvfølgelig være lidt forvirrende, at alle drevene - pånær drev C -
hedder noget forskelligt alt efter om jeg er koblet op med WinME eller Win2000.

Claus

Fra : Gert Søgaard Jensen

Dato : 20-05-03 17:41

On Tue, 20 May 2003 08:20:05 +0200, "Claus E Beyer"
<cebeyer@hotmail.com> wrote:

[klip]

>Det tror jeg ikke. Selvfølgelig mangler jeg noget af den tilgængelige plads, når
>jeg er "på" med WinME.
>
>Set fra Win2000 ser det således ud:

OK - jeg synes bare ikke, at du tidligere har omtalt, at du også
anvender Win 2000 - men da du jo har formatteret til NTFS, må du jo
have adgang til andet end Wim ME.

Anyway - fint at det virker.

>Det kan selvfølgelig være lidt forvirrende, at alle drevene - pånær drev C -
>hedder noget forskelligt alt efter om jeg er koblet op med WinME eller Win2000.

Ja - men hvis man bare har styr på hvornår drev E: er på den ene eller
den anden disk, så går det jo

--
<fjern to fra email-adressen>
Venlig hilsen