Begyndertips til uerfaren fuglekigger??
Fra : John

Dato : 18-05-03 12:23

Hejsa

Jeg bor i København og er interesseret i fugle, men tiden sætter sine
grænser for hvor meget det bliver til. Og når jeg endelig kommer afsted er
det på må og få og resultatet er derfor altid magert og forudsigeligt (=de
samme velkendte fugle hver gang).

Findes der nogen hjemmesider/bøger der giver nogle tips til steder/årstider
hvor man med næsten 100% garanti vil kunne se den og den fugleart? F.eks. Er
der altid grågæs i Utterslev Mose i sommerhalvåret. Ting i stil med dette,
og meget gerne med detaljerede stedangivelser hvor dette er muligt.
"Vestamager" kan til eksempel være en ret så utydelig vejvisning til en
bestemt art.

Ved Sjællandsbroen har jeg læst at der om vinteren kan ses mange arter af
andefugle, men er der bestemte steder der er rigtigt gode at se fra, og skal
der være andre faktorer til stede (is på vandet f.eks.) for at stedet er
godt?

hilsen
John

Fra : JK

Dato : 18-05-03 19:12

On Sun, 18 May 2003 13:23:17 +0200, "John" <mail@john.com> wrote:

> [...]
>der være andre faktorer til stede (is på vandet f.eks.) for at stedet er

Der er bogen: 'Fuglelivets Hvor og Hvornår' af Tommy Dybbro og Søren
Olsen.

Den er fra 1996, Politikens Forlag.
Om Sjællandsbroen fremfører den bare, at det er samlingssted i
isvintre. Men området huser landets største bestand af lille
skallesluger, ca. 350 samlet.

Derudover kan jeg anbefale, at du indmelder dig i Dansk Ornitologisk
Forening. Deres blad indeholder listen over arrangerede ture, og alene
listen er også en god guide.

www.dof.dk
Københavnsafdeling
http://www.dofkbh.dk/

http://www.doftravel.dk/ har turlisten !

Hvis du har mulighed for at tage til Falsterbo i træktiderne, så er
det også oftest en kanon oplevelse. Det er marts/april og
september/oktober.

Men hvis du kan lige vadefugle, så er det også tiden nu. Der findes
hvidbrystet præstekrave.

mvh

John

Fra : Stig Linander

Dato : 18-05-03 19:31

Sun, 18 May 2003 20:11:48 +0200, skrev JK bl.a. ...

> Men hvis du kan lige vadefugle, så er det også tiden nu. Der
> findes hvidbrystet præstekrave.

Hvor henne i Københavnsområdet?

Mange hilsner,

Stig.
--
Stig Linander | Farum - Denmark | http://www.linander.dk/stig/
The Ophiuchan | 55d49'N 12d21'E | mail: "Who am I?" on Home Page

Fra : JK

Dato : 19-05-03 07:43

On Sun, 18 May 2003 20:30:40 +0200, Stig Linander <no_reply@030518.dk>
wrote:

>Sun, 18 May 2003 20:11:48 +0200, skrev JK bl.a. ...

>Hvor henne i Københavnsområdet?

Falsterbo, skrev jeg da.

mvh

John

Fra : Erik Agertoft

Dato : 18-05-03 19:19

On Sun, 18 May 2003 13:23:17 +0200, "John" <mail@john.com> wrote:

>Findes der nogen hjemmesider/bøger der giver nogle tips til steder/årstider
>hvor man med næsten 100% garanti vil kunne se den og den fugleart?

Hej John

Der gives ikke 100% garanti i den sammenhæng.......

Bogen "Fuglelivets Hvor og Hvornår", der er udgivet af DOF/Politikens
Forlag er et bud på et svar. Bogen kan lånes på biblioteket.

DOF's ture kan også være noget for dig.
Turene i Københavnsområdet annonceres her:
http://www.doftravel.dk/smaature.htm
Hvis du ikke har tid til at deltage, kan du kigge listen igennem og få
en fornemmelse af, hvor det "sner", men det bedste for begyndere er at
tage ud at kigge sammen med andre, lidt mere erfarne fuglekiggere.

På Internettet er der flere sites, hvor man kan indrapportere sine
obs. De kan også give gode ideer til mål for dine ture. Se fx
http://www.dofkbh.dk/ under aktuelle obs.

DOFbasen http://www.dofbasen.dk/ er også en mulighed.
Her kan du søge på kombinationer af lokaliteter, arter m.m. og se,
hvad der er indrapporteret.

Dit spørgsmål om grågæs i Utterslev Mose kan du fx få besvaret ved at
søge i DOFbasen.
Der er fx. et delvist, bearbejdet svar på spørgsmålet her:
http://home24.inet.tele.dk/agni/dofbasen/anser_utt_2002.htm

Venlig hilsen
Erik