Halm vs. wrap
Fra : Trine Stubbe Teglbjæ~

Dato : 17-05-03 20:36

      Hejsa =)

   Hvis nu hesten har en voldsom tendens til at æde meget halm og
blive meget vommet (= Æde mindst en balle halm pr. dag og se ud som en
gravid hoppe) - hvad er konsekvensen så ved at skifte en del af halmen
ud med wrap?
   Lad os gå ud fra at wrappen er af en middel kvalitet (Der
foreligger ikke nogen foderanalyse - eller jeg har ikke adgang til
den) og at hesten normalt spiser mellem 12 og 15 kg hvedehalm om
dagen. Hvor meget af halmen _kan_ jeg skifte ud med wrap (Hesten tåler
wrap fint)? Og når hesten så bliver fodret med hel havre med lidt
melasse i - hvor meget kraftfoder behøver han så? Hesten er 17 år
gammel, vallak, arbejder let til middel en time om dagen og han vejer
ca. 500 - 550 kg. Han er i forvejen ikke fed - men blot meget vommet.

/Trine.
What We Do in Life Echoes in Eternity.

Fra : Ole Braad-Sorensen

Dato : 18-05-03 07:11

Trine Stubbe Teglbjærg <snoe@nospam.dk> wrote:

>   Hvis nu hesten har en voldsom tendens til at æde meget halm og
>blive meget vommet

Har ikke megen forstand på at rådgive dig om hvor meget din hest skal
have at spise, men hvis det er et problem for dig at den spiser halmen
(strøelsen) i boksen, så skift ud til spåner. Det er brugt her med
stor success. Men du har vel næppe hesten indenfor på denne tid ?

Med venlig hilsen
Ole Braad-Sørensen
www.soholm.com

Fra : Trine Stubbe Teglbjæ~

Dato : 18-05-03 14:31

On Sun, 18 May 2003 08:11:28 +0200, Ole Braad-Sorensen
<braadso@soholm.com> wrote:

> [...]
>(strøelsen) i boksen, så skift ud til spåner. Det er brugt her med
>stor success. Men du har vel næppe hesten indenfor på denne tid ?

   Jo, jeg har hesten inde - det er ikke med min gode vilje for
så ville problemet ikke eksistere (Vi taler om en hest der taber mave
om sommeren i den måned de går på døgnfold ;) men vi - som er en
rideskole - har ikke plads nok til at have alle heste gående på fold
12 timer om dagen. Han kommer ud mellem morgen og middagsmad og i
"ferien" går han på døgnfold.
    Spåner er "not an option" for så skal jeg selv sørge for at
komme af med dem igen. De må _ikke_ komme i containeren da den ryger
ud til champignongardneriet :/

Fra : taina

Dato : 18-05-03 21:55

"Trine Stubbe Teglbjærg" <snoe@nospam.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> gammel, vallak, arbejder let til middel en time om dagen og han vejer
> ca. 500 - 550 kg. Han er i forvejen ikke fed - men blot meget vommet.

Hej Trine

Ejeren af "min" rideskole har fodret med wrap gennem vinteren. Han siger,
6-7 kilo wraphø om dagen er passende. Hvis man giver meget mere, er det ikke
godt for en sart lille hestemave, fordi det har været gennem en
gæringsproces. Samme problem er der ikke med alm. hø. Det store spørgsmål er
så bare, om han først napper wrappen, og derefter går i gang med at æde
resten af boksen - det kan man nok kun finde ud af ved at prøve...

Hø har en stårre foderværdi end halm, så måske hesten bare vil blive endnu
mere vommet - med mindre selvfølgelig at det er en ren halmvom? Men ellers
kan man jo skære ned på havren?

Nu er havre (så vidt jeg ved) også kraftfoder, så jeg går ud fra, at det du
spørger om er, hvor meget tilskudsfoder, der skal gives. Det er afhængigt
af, hvilket tilskudsfoder, man giver. Her tror jeg, det smarteste er at
spørge producenten - herude ligger der en lille smart folder, hvori der
står, hvor meget en 500 kilos hest skal have af de forskellige
tilskudsfodere fra Stjernefoder, og mon ikke de fleste producenter har sådan
en?

Min personlige erfaring er, at det er en rigtig, rigtig god ide at give en
eller anden form for tilskud til havren, så hypperen får de vitaminer og
mineraler, den skal have. Min gamle hest og jeg havde besøg af dyrlægen hver
måned, og det viste sig, at ejerne af stalden ikke gav nok tilskudsfoder. Da
jeg flyttede hesten, og hun begyndte at få et fuldfoder i stedet for,
forsvandt alle knopperne og de hævede ben og de mærkelige sår der hævede
indad. Så der kunne jeg virkelig se, hvad foderet betyder - for hesten og
for økonomien.

Jeg har i øvrigt hittet denne hjemmeside
http://www.landbrugselev.dk/download/download.htm
Her står der lidt om, hvor meget hesten har behov for af det ene og det
andet + hvor meget der er i forskellige foderting.
Jeg har prøvet at bruge den til at hitte ud af, om hesten fik hvad den
skulle have af vitaminer og mineraler, men nåede frem til, at uanset hvad
jeg ville fodre med, så ville den få 1/30 del af det ene og 30 x af det
andet. Så jeg endte med at give op og nøjes med at kigge på foderenhederne,
procucentens anbefalinger og hestens pels.

mvh. tina

Fra : Trine Stubbe Teglbjæ~

Dato : 18-05-03 22:08

On Sun, 18 May 2003 22:54:31 +0200, "taina" <tante-t@get2net.dk>
wrote:

> [...]
>så bare, om han først napper wrappen, og derefter går i gang med at æde
>resten af boksen - det kan man nok kun finde ud af ved at prøve...

   Han æder bare til han får noget andet at lave. Til gengæld har
han ikke andre uvaner ;)

>Hø har en stårre foderværdi end halm, så måske hesten bare vil blive endnu
>mere vommet - med mindre selvfølgelig at det er en ren halmvom? Men ellers
>kan man jo skære ned på havren?

   Det er ren vommethed - han taber sig som sagt om sommeren når
han går på græs hele døgnet =)

> [...]
>står, hvor meget en 500 kilos hest skal have af de forskellige
>tilskudsfodere fra Stjernefoder, og mon ikke de fleste producenter har sådan

   Jeg skal fodre med hel havre som bunden i foderplanen. Vi har
lige sat ham 1 kg ned om dagen i havre da han får alt for meget i
forhold til det han laver nu. Han skulle jo ikke gerne gå hen og blive
fed når han i forvejen er vommet. =)

> [...]
>indad. Så der kunne jeg virkelig se, hvad foderet betyder - for hesten og

   Han får vitaminer hver dag. Men jeg skal lige ha chekket om
han får nok =) Det står jo på sækken hvor meget de bør ha - og jeg kan
bare begynde at fodre i spande for så er jeg sikker på hvad han får =)

> [...]
>andet. Så jeg endte med at give op og nøjes med at kigge på foderenhederne,
>procucentens anbefalinger og hestens pels.

   Han ser nu ikke så tosset ud - ud over maven - blot skal jeg
være opmærksom på at han får meget af det kalk og phosfor han skal ha
fra det forkætrede halm.....
   Jeg overvejer lidt at hælde noget lucerne i ham for at
beskæftige ham noget længere med noget andet end halm. Men det kommer
lidt an på hvad jeg kan skaffe det til - og om vi så kan få en
foderplan til at hænge sammen.

Fra : skingur

Dato : 20-05-03 10:43

"Trine Stubbe Teglbjærg" skrev d. 18-05-03 22:08 dette indlæg :
Han æder bare til han får noget andet at lave. Til gengæld har
han ikke andre uvaner ;)

Det er tit et problem med heste der står så meget på stald som din
gør...Hvis han står i boks så giv ham et eller andet han kan beskæftige
sig med...hæng en god gren op, han kan pille barken af o.lign.

Bliver så gal på de rideskoler, der i virkeligheden ikke har ordentlig
plads til deres heste.
Et steppedyr skal sgu have lov til at gå på "steppen" (læs: fold!!) når
den ikke bliver redet.

Overvej en islænder!!!!

http://www.kandu.dk/

Fra : Ole Braad-Sorensen

Dato : 20-05-03 11:28

"skingur" <skingur.news@kandu.dk> wrote:

>Overvej en islænder!!!!

Stop en halv !!!

En Islænder ska osse ka lov til at rende rundt ude på steppen, selv om
den helst skulle rende rundt på et bjerg og vende sten.

Ka osse godt blie lidt sur på rideskoler der ikke har plads nok. Har
lidt ondt af de stakkels heste.

Med venlig hilsen
Ole Braad-Sørensen
www.soholm.com

Fra : Anet

Dato : 20-05-03 11:40

> Ka osse godt blie lidt sur på rideskoler der ikke har plads nok. Har
> lidt ondt af de stakkels heste.
>

> (klip)

Jeg syntes at alle heste skal have mulighed for dagligt at komme på fold og
nyde friheden i det. Ikke at alle skal have kæmpe folde for det har jeg
bestemt ikke men bare en motionsfold og så lidt græsfold om sommeren. Det
giver også en meget stærkere hest da dens imunforsvar bliver styrket og
hestens ben har meget bedre af at hesten kan traske rundt som den lyster og
det forebygger kolik med lidt bevægelse på folden.

--
~Hilsen
Annette~

Fra : Trine Stubbe Teglbjæ~

Dato : 20-05-03 21:51

On Tue, 20 May 2003 12:39:30 +0200, "Anet" <anet49@hotmail.com> wrote:

> [...]
>hestens ben har meget bedre af at hesten kan traske rundt som den lyster og
>det forebygger kolik med lidt bevægelse på folden.

   Nu vil jeg lige gøre opmærksom på at han kommer ud hver dag.
Og han kommer ud med artsfæller på masser af græs og med masser af
mulighed for at få bevæget sig (Hvilket han også benytter sig af).
Godt nok går de ikke ude hele dagen men det har en del at gøre med at
det ikke er alt for smart at have rideskoleeleverne til at hente heste
selv....

Fra : Anet

Dato : 20-05-03 22:40

> Godt nok går de ikke ude hele dagen men det har en del at gøre med at
> det ikke er alt for smart at have rideskoleeleverne til at hente heste
> selv....
>
> (klip)

Det med at hente hestene selv fra folden af det gjorde vi da på den
rideskole hvor jeg lærte at ride for mange år siden. Så gik hele holdet
derned samlet og så blev hele flokken hentet ind samtidig. Det var der ingen
problemer i overhovedet. Faktisk så var det jo lærerigt for eleverne at
skulle lære at passe på og ikke gå for tæt og alligevel følge med så en hest
ikke blev ladt tilbage osv.

--
~Hilsen
Annette~

Fra : Trine Stubbe Teglbjæ~

Dato : 22-05-03 16:41

On Tue, 20 May 2003 23:40:13 +0200, "Anet" <anet49@hotmail.com> wrote:

> [...]
>skulle lære at passe på og ikke gå for tæt og alligevel følge med så en hest

   Det er et stort problem når man har omkring 20 heste som man
så skal finde elever til at tage ind - så store er holdene jo ikke.

Fra : Anet

Dato : 22-05-03 22:35

> Det er et stort problem når man har omkring 20 heste som man
> så skal finde elever til at tage ind - så store er holdene jo ikke.
>

> (klip)

Hestene var vant til det og vi gik alle med to heste. De gik nok så pænt.

--
~Hilsen
Annette~

Fra : Ole Braad-Sorensen

Dato : 21-05-03 06:17

Trine Stubbe Teglbjærg <snoe@nospam.dk> wrote:

> det har en del at gøre med at
>det ikke er alt for smart at have rideskoleeleverne til at hente heste
>selv....

Hmm...! Altså igen en af disse rideskoler hvor eleverne lærer at
hoppe op på hesten, futte lidt rundt og så hoppe af igen, glade for
hyppeturen, men i øvrigt ikke har opdaget at det er en levende hest de
har redet på og så kunne de endda spare hjælmen. De kunne så lige så
godt have taget en tur nede ved Brugsen på den hest der står udenfor.

Undskyld hvis jeg lyder syrlig, men der burde undervises mere i at
omgås heste(ne) end lige det at sidde på nakken af dem. Det at hente
hesten selv og aflevere den rigtigt igen er en MEGET stor del af det
der burde læres på en rigtig rideskole. Det koster en masse tid, ved
jeg, men det ER s*u nødvendigt.

Med venlig hilsen
Ole Braad-Sørensen
www.soholm.com

Fra : Anet

Dato : 21-05-03 09:18

.. Det koster en masse tid, ved
> jeg, men det ER s*u nødvendigt.

(klip)

Det første sted jeg red da havde vi simpelthen staldtime før selve
ridetimen. Der skulle vi muge, pudse hovedtøjer, lære at samle hovedtøjet.
Lære at se om en grime var for stor eller lille til en hest og lære at
tilspænde et hovedtøj så det passede. Vi fik forklaret om hestens pasning og
smurte hove, vaskede ben, fejede spinnelvæv ned i stalden. Nogen vil måske
sige at det var da at udnytte eleverne til pasningen af hesten men vi lærte
det hele fra bunden af og vores ridelærer var der altid og viste, hjalp og
forklarede.

--
~Hilsen
Annette~

Fra : Ole Braad-Sorensen

Dato : 21-05-03 10:17

> [...]

>det hele fra bunden af og vores ridelærer var der altid og viste, hjalp og

Jeg vil ikke kalde det at udnytte. Den tid der bruges på at lære
eleverne alle disse ting, tager længere tid end at gøre det selv.

Til gengæld ved du nu hvordan du skal behandle dine guldklumper på en
forsvarlig måde.

Med venlig hilsen
Ole Braad-Sørensen
www.soholm.com

Fra : taina

Dato : 21-05-03 19:39

"Anet" <anet49@hotmail.com> skrev i en meddelelse news:3ecb3612$0$76075

> [...]
lærte
> det hele fra bunden af og vores ridelærer var der altid og viste, hjalp og

Nu bliver jeg nysgerrig, for det har jeg aldrig hørt om på en rideskole.
Hvor var det henne?

mvh. tina

Fra : Anet

Dato : 21-05-03 19:57

"> Nu bliver jeg nysgerrig, for det har jeg aldrig hørt om på en rideskole.
> Hvor var det henne?

(klip)

Jeg startede med at ride da jeg var 6 år og gik på rideskolen til jeg var 9
år hvorefter min familie flyttede til en anden del af Danmark. Stedet hed
Gribskov Rideklub og det var et lille sted. Der var en 7-9 ponyer/heste og
vi var små hold som stille og roligt fik lært at ride ture og springe og
ride på udendørsbanen. Den normale undervisning foregik i ridehuset.

--
~Hilsen
Annette~

Fra : Trine Stubbe Teglbjæ~

Dato : 22-05-03 16:44

On Wed, 21 May 2003 10:17:44 +0200, "Anet" <anet49@hotmail.com> wrote:

> [...]
>det hele fra bunden af og vores ridelærer var der altid og viste, hjalp og

   Sådanne hold har vi også. Men jeg må indrømme at jeg er glad
for at jeg ikke selv skal hente hesten - ikke så meget fordi min
prusser er åndsvag at hente - men nogle af de andre er satme ikke for
børn at komme i nærheden af indimellem. Skal man så bare lade dem der
ikke kan hentes på fold stå inde eller? =) Vi lukker derfor alle ud og
tager dem alle ind samtidig.

Fra : Trine Stubbe Teglbjæ~

Dato : 22-05-03 16:43

On Wed, 21 May 2003 07:16:31 +0200, Ole Braad-Sorensen
<braadso@soholm.com> wrote:

> [...]
>hesten selv og aflevere den rigtigt igen er en MEGET stor del af det
>der burde læres på en rigtig rideskole. Det koster en masse tid, ved

   Jamen det forklarer du så lille Louises mor når Tinker har
losset hende i panden fordi Tinker ikke vil med ind - jeg forstår godt
at man ikke tillader det på vores rideskole. Den er simpelthen for
stor og med for mange heste til at det ville være forsvarligt.

Fra : Anet

Dato : 22-05-03 22:37

> [...]
> at man ikke tillader det på vores rideskole. Den er simpelthen for
> stor og med for mange heste til at det ville være forsvarligt.

Sådanne heste skal ikke være på en rideskole efter min mening. Jeg havde
selv her for et par måneder siden en hest på prøve som sparkede efter mig på
folden....den røg direkte og promte retur for sådan en vil jeg ikke have.

--
~Hilsen
Annette~

Fra : Ole Braad-Sorensen

Dato : 23-05-03 09:32

Trine Stubbe Teglbjærg <snoe@nospam.dk> wrote:

>   Jamen det forklarer du så lille Louises mor når Tinker har
>losset hende i panden fordi Tinker ikke vil med ind

Alle vore heste er en "Tinker" med krudt i enden. Vil ikke med ind og
vil gerne spille bold med mennesker der vover sig in på folden. Men!

Vi har selv en "Louise" her. Mer om hende senere. Først et par
eksempler ordnet efter alder:

Laura: Er en lillebitte sag på bare 6 år. Hun har været her siden
august sidste år. Hun rider vor mest hysteriske hest "Sally", mest
fordi det er vor mindste hest. Laura er blevet oplært i hvordan man
fortæller hesten at man er større end den og hvordan man fortæller den
hvad man vil have den til. Ved arrangementer her imponerer vi
borgerskabet ved at lukke Sally ind i ridehuset og bede en voksen
uerfaren om at fange hesten. Det misklykkes ALTID til stor moro for
alle fremmødte. Så går Laura i manegen og indfanger bæstet let og
ubesværet. Derefter demonstrerer hun "Monty Roberts metoden",
hvorefter Sally render efter Laura som en kælen lille hund som er
umulig at ryste af. Hun afslutter showet ved at "trække" Sally på fold
uden træktov.

Simone: Lang tynd tøs på 12 år der godt kan lide at råbe "KA DU SÅ STÅ
STILLE FOR POKKER". Hun kan ride fom bare f*nden, men kan ikke fange
hesten. Hun har været her i to måneder og skal til at undervises
nærmere i hvordan man omgås hestene. Dette på trods af at hun ikke kan
huske hvornår hun startede med at ride. Hun mener at hun har redet
altid.
Ingen har tidligere fortalt hende at en hest ikke er en kanin

Louise: Så kommer vi til hende. 14 år og har redet i 8, hvoraf de 3
her. Hun har lært næsten alt om hvordan man "taler" med heste. Hun er
med når der ankommer en ny hest og hele flokken går amok og jager
rundt på folden efter den nye. Hun har lært at være førerhest og er i
stand til at skille en enkelt hest ud fra flokken og genne den ud i et
hjørne og få den til at stå der og skamme sig. Hun kan fange enhver
hest og få den til at falde ned på minutter og trække rundt med den
ved kun at lægge et tov løst hen over nakken på den. Se eksempel på
http://aston.soholm.com . Det er sådan noget man lærer her. Det med
schenklernes stilling tager vi lettere på.

Sig ikke at det kan være farligt for børn at hende hesten selv. Det er
først farligt når de ikke får undervisning i hvordan man opfører sig
overfor hesten.

Med venlig hilsen
Ole Braad-Sørensen
www.soholm.com

Fra : skingur

Dato : 23-05-03 09:55

"Ole Braad-Sorensen" skrev d. 23-05-03 09:32 dette indlæg :
> [...]
>
> Sig ikke at det kan være farligt for børn at hende hesten selv. Det er
> først farligt når de ikke får undervisning i hvordan man opfører sig

Klip klip!!!

Ole, det eneste problem med dig er at du bor så dælens langt væk. Kan du
ikke lave en "kæde"...du ved, ligesom supermarkederne og McDonalds? Så
kunne alle få fornøjelse af din rideskole, som jeg nærer dyb respekt
for. Ellers må du lave et kursus til "special prize" for dine
kandu.venner....

Hvor ville jeg ønske alle fik en så dejlig grunduddannelse som dine
elever gør.

jeg er misundelig.

kh Christina

http://www.kandu.dk/

Fra : Anet

Dato : 23-05-03 11:24

(klip)

Jeg er af den opfattelse at man skal lære unge og børn så meget som muligt
med en voksen ved siden af som vejleder. Pludselig en dag kan det være guld
værd at f.eks min datter er vant til at håndtere mange situationer og så ved
hun på rygmarven hvordan hun skal gøre. At lære børn at bruge hjælpemidlerne
til hestene rigtigt og at lære børnene meget mere om en hests reaktioner og
hvordan man omgås dyr. At lære børn at have respekt for at en hest er et
meget stort dyr og man ALDRIG må sno et reb om sin hånd eller binde sig til
en hest. Der er meget at lære og det er vigtig viden ....

--
~Hilsen
Annette~

Fra : Ole Braad-Sorensen

Dato : 23-05-03 13:50

"skingur" <skingur.news@kandu.dk> wrote:

>Ole, det eneste problem med dig er at du bor så dælens langt væk.

Fra hvad ???
Det er kun omkring 2,5 km. fra Højby station !!!
Mange små piger går den lange vej frem/tilbage til stationen hver uge.

>Ellers må du lave et kursus til "special prize" for dine
>kandu.venner....

Om du kan eller ikke kan, så er der special-price for alle: Kr 0,00

(Dette var en reklame)

Med venlig hilsen
Ole Braad-Sørensen
www.soholm.com

Fra : Liz B.

Dato : 23-05-03 19:59

Hej Ole,

Findes der en Fru Ole...............................? En skam du ikke
bor i Danmark, altså Jylland fx.!

Hilsener fra Himmerland Liz

Fra : Ole Braad-Sorensen

Dato : 23-05-03 20:21

"Liz B." <lizb@tiscali.dk> wrote:

>Findes der en Fru Ole...............................?

Skal du have ordnet haven, så ja!
Er det et frieri, så nej!

>En skam du ikke bor i Danmark, altså Jylland fx.!

Jeg vil lige sige at jeg bor i centrum af Danmark. Det har man nyligt
fundet ud af, idet det geografiske centrum af Danmark ligger ved
"Nakke" kun få km herfra, såe, Jylland! Det er langt væk...!

Med venlig hilsen
Ole Braad-Sørensen
www.soholm.com

Fra : Liz B.

Dato : 23-05-03 21:13

"Ole Braad-Sorensen" <braadso@soholm.com> skrev i en meddelelse

> Skal du have ordnet haven, så ja!
> Er det et frieri, så nej!

Det er hverken det en eller det andet. Bare nysgerrighed fra min side! Det
er bare "ærgelige" at nogle er så priviligeret at kunne arbejde hele dagen
med heste på den måde du så levende beskriver.........det må vær
rart..........i mit næste liv måske..........!
Han skal også være smede og dyrlæge.........)

Hilsen Liz

Fra : Ole Braad-Sorensen

Dato : 23-05-03 21:32

"Liz B." <lizb@tiscali.dk> wrote:

>Det er hverken det en eller det andet. Bare nysgerrighed fra min side! Det
>er bare "ærgelige" at nogle er så priviligeret at kunne arbejde hele dagen
>med heste på den måde du så levende beskriver.....

Det er kommet efter et langt liv med megen sparsomlihed. Og så det at
have været på det rette sted (Spanien) på det rette tidspunkt (Da
internettet blev hvermands eje).

>Han skal også være smede og dyrlæge.........)

Det med smeden ka jeg godt klare, men dyrlægen vil jeg overlade til
dem der har forstand derpå!

==================

Men jeg ska indrømme at det er et privilligeret arbejde jeg har og
kors hvor jeg morer mig med det.

Nå, nu er det tid til at komme i seng. Tre af de vildeste har anmeldt
deres ankomst i morgen og vil til stranden og løbe uanset vejret. Det
tegner til at blive den traditionelle 70 km. tur. Hvem ka blie gammel
på den måde ?

Med venlig hilsen
Ole Braad-Sørensen
www.soholm.com

Fra : Liz B.

Dato : 25-05-03 20:12

> Det med smeden ka jeg godt klare, men dyrlægen vil jeg overlade til
> dem der har forstand derpå!

Nå, du må gerne kom i betragtning alligevel.........lidt har også ret, ikke
også?
Hvordan gik 70km turen? Herover har det været regnvejr næsten hele weekend,
så godt at jeg har været på arbejde og har nogenlund fri resten af ugen,
hvor udsigten er til sol og sommer og heste, samt projektskrivning!!

Våde hilsener Liz (med fire arabere, hvis det kan friste)

Fra : Ole Braad-Sorensen

Dato : 25-05-03 21:07

"Liz B." <lizb@tiscali.dk> wrote:

>Nå, du må gerne kom i betragtning alligevel.........lidt har også ret, ikke
>også?

Jo, jer ER også kun "lidt" ! Har tabt 10 kg. efter jeg er begyndt på
dette hesteri.

>Hvordan gik 70km turen? Herover har det været regnvejr næsten hele weekend,

Turen blev udsat til i dag hvor det skulle være helt godt vejr og det
blev det. Turen foregik for mit vedkommende mest i 1/2 m. vand, så
vandet kom altså nedefra denne gang. Jeg er liså våd indeni som
udenpå. Ramses var blevet skadet sidste weekend og havde stået stille
hele ugen for at pleje sit sår. Da han endelig blev sluppet løs tog
han revance og kunne næsten ikke stoppes da han så den lange hvide
strandbred. Vi fik sat ny rekord. Turen gennemført på lidt under 6
timer. Kun to heste gennemførte. Selvfølgelig Ramses (bulderbassen) og
Emma (den smukke mø). De andre faldt fra efterhånden og vendte om. Nu
er det tid til at komme i seng og få sovet (Ramses og Emma sover
alerede) for i morgen har Ramses og jeg aftalt at vi tager turen igen
alene og i lidt mere adstadigt tempo og nyder nattergalen lidt mere
end i dag. Godt at der findes "pigefrie" dage )

>Våde hilsener Liz (med fire arabere, hvis det kan friste)

Lokker ! Det kan det

Med venlig hilsen
Ole Braad-Sørensen
www.soholm.com

Fra : Pia J

Dato : 26-05-03 09:26

"Ole Braad-Sorensen" <braadso@soholm.com> wrote in message

weekend,

> strandbred. Vi fik sat ny rekord. Turen gennemført på lidt under 6
> timer.

Puh, man skal godt nok have en god kondi for at ride hos dig, hva Ole? Det
kunne mine knæ bare IKKE holde til. :(

:Pia

Fra : Ole Braad-Sorensen

Dato : 26-05-03 20:28

"Pia J" <ngspam@ofir.dk> wrote:

>Puh, man skal godt nok have en god kondi for at ride hos dig, hva Ole? Det
>kunne mine knæ bare IKKE holde til. :(

Vi har skam både strammr og slapperture.
Ellers kræves kun en god hest med en sej galop, men en god sadel der
passer både til hest og rytter er også et must. Ville ikke gøre turen
i en dressursadel. (Undskyld dressurryttere).

I dag var det dog en af slapperturene. Jeg tog af sted tidligt i
morges i gråvejr og fik lige nuppet den lange læder-regnfrakke med,
men forgæves. Få timer senere skinnede solen fra en skyfri. Alene af
sted med Ramses ind gennem skoven med nattergalen hængende lige
ovenover. Bulderbasen forstod hurtigt at i dag var alt anderledes og
efter skoven satte han i en meget langsom jog ud til stranden. Vi
ordnede sejlrenden uden at jeg fik våde fødder og stænk på brillerne
og traskede så sindigt videre derudad. Vand og havre i sadeltaskerne.
Ramses nød begge dele af min hat, der derefter sad bedre fast. Altså
hatten.

Hele turen tog 10 timer og vi kom begge meget solbrændte hjem. Den
type tur kunne selv du, Pia, nok godt være med på. Med eller uden knæ!

Med venlig hilsen
Ole Braad-Sørensen
www.soholm.com

Fra : Pia J

Dato : 26-05-03 21:13

"Ole Braad-Sorensen" <braadso@soholm.com> wrote in message
> Hele turen tog 10 timer og vi kom begge meget solbrændte hjem. Den
> type tur kunne selv du, Pia, nok godt være med på. Med eller uden knæ!

Det lyder i hvert fald absolut rå-hyggeligt - jeg har også tøffet rundt i
haven i dag og nydt fuglekvidder og reddet en svale ud af stuen inden
bettemis fik fat i den.

:Pia

Fra : taina

Dato : 26-05-03 21:55

> Det lyder i hvert fald absolut rå-hyggeligt - jeg har også tøffet rundt i
> haven i dag og nydt fuglekvidder og reddet en svale ud af stuen inden
> bettemis fik fat i den.

Nu skrev du svale, så her følger en historie om svaler: Da jeg i går fik
trukket mit tømmermændshærgede hoved ud af sengen og kom ud i stalden, var
der nogle venlige mennesker, der havde lukket min bulderbasse på fold. Nu er
det sådan, at han er en hest med en hobby, han er nemlig ret glad for at
jagte svaler. Han kan ligne en tumbe, når han fræser rundt efter dem, og
faktisk ser det ud som det lige præcis er, hvad svalerne er ude efter. I
hvert fald bliver de ved med at flyve frem og tilbage hen over folden.

Da jeg stod der, klar til at lægge sadel på og øve dressurprogram, så stod
der den vamleste hest ude på folden, skumsvedt og med mudder helt ind i både
øjne og ører, og det kækkeste blik i øjet.

Behøver jeg at sige, at dressurprogrammet ikke blev specielt vellykket? Han
var så flad, at han ikke engang gad at kigge efter de to hopper, jeg red
sammen med.

mvh. tina

Fra : taina

Dato : 26-05-03 21:44

> [...]

> passer både til hest og rytter er også et must. Ville ikke gøre turen
> i en dressursadel. (Undskyld dressurryttere).

Du behøver ikke at undskylde. Jeg ville ikke tage på sådan en tur i ret
meget andet end min højt elskede dressursadel.

klip

de er ikke så dumme endda!

mvh. tina

Fra : john lundsgaard

Dato : 26-05-03 10:53

> [...]

> Turen blev udsat til i dag hvor det skulle være helt godt vejr og det
> blev det. Turen foregik for mit vedkommende mest i 1/2 m. vand, så

Hej Ole et spørgsmål af nysgerrighed.

Med din bopæl i Højby, så må det være Sejerøbugten der lægger strand til
dine "udskejelser".

Rider du direkte til stranden, og tager så turen op til sandet slutter ved
Sjællands Odde, eller er det nedad mod Ordrupnæs??

Og bliver der ikke snart et problem med badegæster, når alle sommerhusene
bliver befolket her i sommer.

Hilsen fra John, (der har en fortid = for 14 år siden) i Nykøbing.

Fra : Ole Braad-Sorensen

Dato : 26-05-03 20:28

"john lundsgaard" <john_lundsgaardXX@ofir.dk> wrote:

>Hej Ole et spørgsmål af nysgerrighed.

Det kender jeg godt

>Rider du direkte til stranden, og tager så turen op til sandet slutter ved
>Sjællands Odde, eller er det nedad mod Ordrupnæs??

Vi tager turen over motorvejen over til Ellingeskoven som "ordnes" på
et minut eller to. Så ud af dæmningen til sandbanken og ud i vandet og
pjatter lidt. (meget)

Vi er godt nok westernryttere, men vi rider østpå, ind i sejrøbugten,
hen forbi sanddopperne og videre til Havnsø. På noget af strækningen
er stranden ikke god. Nogle steder er der træls løst sand og andre
steder stenet. Så rider vi oppe i klitterne som vi ikke må, eller på
nogle markveje vi har støvet op. Kun et par 100m skal vi på asfalt.

Ved Havnsø siger vi "Hvem kommer først hjem" og så går det først løs
for alvor. Normalt kommer vi altid hjem i samlet flok alle to som er
tilbage. Det er kun et bette siv på 12 år som hidtil har klaret
strabadserne og været i stand til at stå af hesten ved egen hjælp når
vi var hjemme )

>Og bliver der ikke snart et problem med badegæster, når alle sommerhusene
>bliver befolket her i sommer.

Det er mere et spørgsmål om vi bliver et problem for badegæsterne
De fleste synes nu et det er ret interessant med sådan nogle ryttere
og der stimles altid sammen når der holdes pustehvil. Alle flipper
totalt ud når de ser vilddyret få vand af fars hat og at han tager den
på bagefter. Kun en enkelt har været der med en syrlig kommentar om
hvor vores "pølseposer" var henne.

Med venlig hilsen
Ole Braad-Sørensen
www.soholm.com

Fra : Pia J

Dato : 26-05-03 21:15

"Ole Braad-Sorensen" <braadso@soholm.com> wrote in message

> på bagefter. Kun en enkelt har været der med en syrlig kommentar om
> hvor vores "pølseposer" var henne.

Så må du have en sort sæk i baglommen til fremvisning

:Pia

Fra : Dennis Thrysøe

Dato : 20-05-03 11:58

Ole Braad-Sorensen wrote:

> Stop en halv !!!
>
> En Islænder ska osse ka lov til at rende rundt ude på steppen, selv om
> den helst skulle rende rundt på et bjerg og vende sten.

Jeg har god grund til at tro, at hun mente, at islændere ofte går ude
hele året.

Alle de forskellige fordele, som f.eks. Anet nævner dem snere i denne
tråd, er årsagen til at vi holder på at lade vores heste gå ude hele året.

Motion er godt. Frisk græs er godt. Adgang til et socialt/flokliv er
essentielt.

-dennis

Fra : Anet

Dato : 20-05-03 12:17

> [...]
> tråd, er årsagen til at vi holder på at lade vores heste gå ude hele året.
>
> Motion er godt. Frisk græs er godt. Adgang til et socialt/flokliv er

Jeg har også sådan i starten af dette årstal skiftet min store
dressur/skovturshest ud med to stk. islændere. De bor nu sammen med vores
araber. De går ikke på døgnfold når det regner men ellers så har de gået
udenfor i over en måned nu dag og nat. Der var forresten en gang jeg læste
en annonce hvori der stod...islænder sælges til hjem med andre
islændere...det studsede jeg lidt over ind til nu hvor jeg har set hvor
sociale islændere er med andre islændere. Men jeg tror at andre heste også
vil kunne have gavn af at få et friere liv.

--
~Hilsen
Annette~

Fra : Trine Stubbe Teglbjæ~

Dato : 20-05-03 21:49

On Tue, 20 May 2003 09:42:42 GMT, "skingur" <skingur.news@kandu.dk>
wrote:

>Det er tit et problem med heste der står så meget på stald som din
>gør...Hvis han står i boks så giv ham et eller andet han kan beskæftige
>sig med...hæng en god gren op, han kan pille barken af o.lign.

   Jeg ville såmen osse gerne have ham mere på fold - men når det
ikke kan lade sig gøre så må man så gøre det så godt man kan.

> [...]
>plads til deres heste.
>Et steppedyr skal sgu have lov til at gå på "steppen" (læs: fold!!) når

   Nej tak.

Fra : skingur

Dato : 21-05-03 22:39

hej ole..jamen selvfølgelig mente jeg at isbasserne skal gå på steppen..
og ja, det har dennis alt mulig grund til at tro at jeg mener (øh..
) (muligvis fordi det er der jeg holder til i hesteøjemed!!!)

Da vi i sin tid begyndte at ride i vores familie (for 25 år siden...jeg
var 5 og min mor 25) var der ingen der fortalte nogen om noget som
helst. Min mor lærte først at en hest skulle strigles da hun var der
tredie gang, og da kun fordi læreren skældte ud over at der var halm i
halen! tragisk.

Pt er min mors kæreste under min såkaldt kyndige vejledning ved at lære
at ride og hvad dertil hører. Der er manbge ting han har umådelig svært
ved at forstå. Som gammel bonderøvssøn kan han fx ikke se det fornuftige
i at mulen skal strigles først, på trods af at vi underholder med
gnavesår m.m. Tilgengæld kan han sagtens forstå det psykologiske aspekt
i striglingen..at man lærer hesten at kende og begge fornemmer hinandens
sindstilstand. Men..han bliver bedre og bedre. Jeg har købt hans helt
eget personlige striglesæt til ham!!!

Detaljer som at skylle biddet efter brug, at rense hove når man er
færdig, tjekke benene for skrammer osv er også langsomt ved at sive
ind..men når jeg tænker på, hvor lang tid jeg skal bruge for at få ham
det forklaret, bliver jeg dybt bekymret over "rideskoleadfærden", hvor
"undervisningen" desværre ofte ligger på niveau med den min mor fik i
sin tid. I "vores lille fredelige stald er der jo ellers ro på og god
tid til at få alting forklaret.

Nå, men morens kæreste er på bare en måned nået til selv at kunne tage
derop, fange, strigle og opsadle samt ride en tur i skoven alene. (Så
jeg føler mig lidt stolt, for jeg tager en god bid af æren for det!!)

Nå..ups... fik vist blandet en masse uvedkommende ind i jeres
tråd..undskyld!!

Pointen var bare, at ja, heste skal have lov at gå ude så meget som
overhovedet muligt..af sundhedshensyn såvel psykisk som fysisk.

Og ingen undrer sig vel når jeg erklærer mig fuldstændig enig med ole i,
at rideskoleejerne er nogle båtnakker, hvis hestene går inde fordi de
stakkels elevryttere ikke selv kan finde ud af at hente dem.

Det er på rideskolen grundopdragelsen hos rytteren skal formes. Jeg ser
stadig eksempler på voksne mennesker der har haft hest i årevis, der
stadig gør -eller ikke gør- de særeste ting grundet uvidenhed og
fejlopdragelse. (Senest væltede "min" tidligere pony-part med sin ejers
vogn inkl. ejer og kone..ponyen havde stået i 3 måneder, de var ikke
skidegode til at køre med den, vogn vælter, pony flipper, mand brækker
skulder, pony skal skydes..ikke fordi den kom noget til, men nu mener de
at den er upålidelig.)

Nå... smutter inden jeg forplumrer jeres tråd yderligere.

PS..Ole...omtalte pony er en rund og ellers rar haflinger...vil du ikke
nok redde den? Tror den går for slagteprisen...

Mvh Christina

http://www.kandu.dk/

Fra : skingur

Dato : 21-05-03 22:58

"skingur" skrev d. 21-05-03 22:39 dette indlæg :
Som gammel bonderøvssøn kan han fx ikke se det fornuftige
> i at mulen skal strigles først,

he he.. med "mulen" mener jeg "hesten... bare inden nogen begynder at
undre sig..

http://www.kandu.dk/

Fra : Ole Braad-Sorensen

Dato : 22-05-03 06:16

"skingur" <skingur.news@kandu.dk> wrote:

>he he.. med "mulen" mener jeg "hesten... bare inden nogen begynder at
>undre sig..

Godt du rette det. Ellers ka det nok være at "nogen" her undrede sig
når de skulle strigles næste gang.

Med venlig hilsen
Ole Braad-Sørensen
www.soholm.com

Fra : Nina Svanholm

Dato : 22-05-03 09:14

> he he.. med "mulen" mener jeg "hesten... bare inden nogen begynder at
> undre sig..

Uha, var ellers begyndt at få nervøse trækninger over om jeg havde lavet en
daglig fejl de sidste 18 år..........er mere rolig nu

Venlig hilsen Nina Svanholm.

Fra : Ole Braad-Sorensen

Dato : 22-05-03 06:16

"skingur" <skingur.news@kandu.dk> wrote:

>PS..Ole...omtalte pony er en rund og ellers rar haflinger...vil du ikke
>nok redde den? Tror den går for slagteprisen...

Nå, jeg er allerede kendt for at redde slagteheste!!!

Jeg ville allerhelst "redde" den ved at undervise ejerne. Var det ikke
en mulighed? Det er den måde jeg har reddet flest slagteheste på.

Ellers gi mig lidt flere oplysninger. Jeg har alligevel to bokse i
underskud her, så hvad pokker...!

Med venlig hilsen
Ole Braad-Sørensen
www.soholm.com

Fra : Pia J

Dato : 22-05-03 09:18

> underskud her, så hvad pokker...!

Hey Ole, jeg har to folde i overskud som helt vildt trænger til at blive
spist, og jeg trænger til noget pænt at kigge på, nu jeg skal sidde inde og
arbejde hele sommeren. Så du ved, hvor du kan opmagasinere et par stykker!

Eneste krav er, at de kan li store fjollede hunde...

:Pia

Fra : Ole Braad-Sorensen

Dato : 22-05-03 13:10

"Pia J" <ngspam@ofir.dk> wrote:

>Så du ved, hvor du kan opmagasinere et par stykker!

Foldene er ikke noget problem her. Det værste kommer til efteråret når
de skal på stald. Jeg er nødt til at lave en ny stald inden

Med venlig hilsen
Ole Braad-Sørensen
www.soholm.com

Fra : Anet

Dato : 22-05-03 13:18

> Foldene er ikke noget problem her. Det værste kommer til efteråret når
> de skal på stald. Jeg er nødt til at lave en ny stald inden
>

>(klip)

Jamen Ole...jeg glæder mig da til at høre om hvordan dine boksplaner skrider
frem...har næsten allerede lavet kaffen til at nyde ved læsning af dine
levende og humoristiske beskrivelser og beretninger. ))

--
~Hilsen
Annette~

Fra : Ole Braad-Sorensen

Dato : 22-05-03 14:31

> [...]

>frem...har næsten allerede lavet kaffen til at nyde ved læsning af dine
>levende og humoristiske beskrivelser og beretninger. ))

Hmmm... *Dine* beretninger er da osse værd at læse. Morer mig især
over der hvor Raini lige tager føringen ved ekstraordinær indlukning
inden dårligt vejr

Mine boksplaner? Hmm.. Ja, det kunne jeg godt tænke mig nogle
kommentarer om. Er som sagt i gang med at planlægge næste byggeri som
gerne skulle være færdigt til efteråret. Skal lave nye bokse og
funderer over hvilken type. Har læst om "lave" bokse hvor hestene kan
nå ud på staldgangen, nå hinanden og i øvrigt være mindre burheste end
normalt. Har også hørt om bokse hvor hver anden skillevæg i boksene
var lav, så hestene kunne nå hinanden to og to.

Er der nogen der har erfaringer med sådant "socialt boksbyggeri" ???

Med venlig hilsen
Ole Braad-Sørensen
www.soholm.com

Fra : Anet

Dato : 22-05-03 22:40

> [...]
> var lav, så hestene kunne nå hinanden to og to.
>
> Er der nogen der har erfaringer med sådant "socialt boksbyggeri" ???

I dag skal boksene laves helst bare af jernrør som hestene så kan nå
hinanden igennem. Jeg tror faktisk at RAini stod i sådan en boks da du så
ham her for nogle år siden. Ellers skal jeg se om jeg kan finde et billede
af det til dig. Vi har jo bygget om i stalden siden så vi nu har 3 bokse.

--
~Hilsen
Annette~

Fra : taina

Dato : 22-05-03 23:00

"Anet" <anet49@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> I dag skal boksene laves helst bare af jernrør som hestene så kan nå
> hinanden igennem.

Er der så ikke risiko for, at de kan sidde fast neden under rørene? (Med
benene, altså, ikke hele hesten)

mvh. tina

Fra : Anet

Dato : 23-05-03 08:26

> Er der så ikke risiko for, at de kan sidde fast neden under rørene? (Med
> benene, altså, ikke hele hesten)
>
> (klip)

Jeg skal se om jeg kan finde et billede i løbet af dagen. Nej, for det var
tre tykke runde jernrør og det nederste sad vej 40 cm opp i luften.

--
~Hilsen
Annette~

Fra : Pia J

Dato : 22-05-03 14:10

"Ole Braad-Sorensen" <braadso@soholm.com> wrote in message

> de skal på stald. Jeg er nødt til at lave en ny stald inden

Det var da trist for mig

:Pia

Fra : Pia J

Dato : 22-05-03 14:11