Modelervoks
Fra : Cecilie Lytchoff Grø~

Dato : 17-05-03 21:32

Hej

Jeg vil høre om der er en der kan en god opskrift på modelervoks som der
ikke er alun i, da jeg har hørt at alun er ret sundhedsskadeligt. Det skal
bruges til min søn som kun er to år og jeg kunne godt tænke mig at lave
noget selv. På forhånd tak.
Cecilie

Fra : Tina

Dato : 17-05-03 22:35

"Cecilie Lytchoff Grønbech" <ce@sodan.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> bruges til min søn som kun er to år og jeg kunne godt tænke mig at lave

Til 1 portion bruges
4 dl vand
2 spsk. olie og
ca. ½ flaske frugtfarve
som bringes i kog og afkøles
Heri blandes
400-500 gram mel
100 gram fint salt og
2 tsk. vinsyre (købes hos materialisten. Det konserverer voksen, og er ikke
skadeligt på nogen måde.)
Hvis den virker lige lovlig klistret, så kom bare mere mel i.
Portionen er pænt stor, så hvis man gerne vil lave flere farver, kan man
sagtens nøjes med halve portioner.

Fra : Nette

Dato : 18-05-03 00:43

"Tina" skrev i en meddelelse
> [...]
> Hvis den virker lige lovlig klistret, så kom bare mere mel i.
> Portionen er pænt stor, så hvis man gerne vil lave flere farver, kan man

Hejsa

Jeg bruger samme opskrift, men koger bare vandet i elkedlen og lader det så
afkøle, imens jeg hælder resten af ingredienserne ( minus frugtfarve) op i
en skål. Når dejen er blandet sammen, deler jeg den i f.eks. to og ælter så
f.eks. rød og grøn frugtfarve ind i det.
Modelervoksen skal pakkes i en tæt pose for at holde. Men man kan også lade
div. figurer tørre ind og derefter f.eks. male dem.

Nette

Fra : Cecilie Lytchoff Grø~

Dato : 21-05-03 08:52

Hej Nette og Tina

Tak for hjælpen. Jeg vil prøve opskriften.
Venligst Cecilie