To-takts olie?
Fra : Thomas

Dato : 17-05-03 14:21

Jeg var forbi den lokale Statoil tank for at købe noget to-takts olie til
min påhængsmotor!

De havde en "AquaWay" mineralsk to-taktsolie specielt til påhængsmotorer, en
"2-T Way Low Smoke" delsyntetisk to-taktsolie og en "RacingWay"
fuldsyntetisk to-takts olie.

Jeg ville jo gerne ofre lidt på en ordenlig olie, så derfor går jeg efter de
dyre fuldsyntetiske. Jeg læser så på etiketten af den fuldsyntetiske "Ikke
egnet til påhængsmotorer" - hvad??? Kan det virkelig passe at man kun kan få
de mineralske som tankstationerne sælger specielt til påhængsmotorer?
Hvorfor skulle en fuldsyntetisk to-taks scooter/knallert olie ikke kunne
bruges til en påhængsmotor?

Fra : Christian Gammelgaar~

Dato : 17-05-03 14:30

Det er vist noget med temperaturforskellene....

Fra : Thomas

Dato : 17-05-03 15:01

"Christian Gammelgaard" <cgammel@stofanet.dk> skrev i en meddelelse
> Det er vist noget med temperaturforskellene....

Bliver en scooter varmere end en påhængsmotor eller omvendt?

Kan man så slet ikke få fuldsyntetisk to-takts olie til en påhængsmotor?

Fra : jes rokkjær

Dato : 17-05-03 15:19

Hej Thomas
En scooter bliver meget varm og en påhængsmotor er som regel vandkølet, der
er dog ganske få små påhængsmotorer som er luftkølet, men du skal bruge en
tc-w3 olie til din påhængsmotor, den kan bruges til at blande direkte i
benzinen og til autoloope ( oliebeholder på motoren )
Begynd ikke at eksperimentere så tror jeg at det går galt.

Jes Rokkjær

Fra : Thomas

Dato : 17-05-03 15:30

"jes rokkjær" <jes.rokkjaer@mail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> benzinen og til autoloope ( oliebeholder på motoren )
> Begynd ikke at eksperimentere så tror jeg at det går galt.

Ok - en to-takts olie til en påhængsmotor skal altså overholde TCW-3
kravene, men findes der ikke en fuldsyntetisk der gør det?

Fra : jes rokkjær

Dato : 17-05-03 15:54

Hej igen
Det har jeg aldrig hørt om
Prøv og spørg ved en forhandler af bådmotorer

Jes Rokkjær

Fra : Thomas

Dato : 17-05-03 15:30

Fra : Lars Clement

Dato : 17-05-03 16:24

Problemet er at bådmotoren ikke bliver ret varm, og derved har svært ved at
forbrænde ulien ordentligt. Derfor kan du rent faktisk bruge bådolie på din
scooter men ikke omvendt, da scooteren bliver tilstrækkelig varm, til at
forbrænde olien ! ( ovenstående har jeg fået forklaret af en klog mand. )

Lars Clement
clement@post9.tele.dk

Fra : jes rokkjær

Dato : 17-05-03 17:13

Hej
En bådmotor der er saltvandskølet må ikke komme over 55-60 grader ellers
krystalliserer saltet og stopper kølevandskanalerne. Sker det så skal
motorblokken koges for at fjerne det igen har jeg hørt
Derfor er der forskellige olier til diverse totakts motorer

"Den der smør godt kør godt "

Jes Rokkjær

Fra : Thomas

Dato : 17-05-03 17:36

> "Den der smør godt kør godt "

Nemlig - og det er netop derfor jeg vil have fat i en fuldsyntetisk olie
istedet for en mineralsk Hr. og Fru Danmark olie!