Erfaring med bådvarmere
Fra : Kurt & Connie

Dato : 13-05-03 22:56

Vi har købt en gammel motorsejler og skal bl a have udskiftet bådvarmeren -
En Webasto, der er ca 25 år gammel og som iflg tidligere ejer ikke har været
brugt i de seneste 20 år. Den bruger petroleum som brændstof.

Den nye bådvarmer skal have en ydelse på 3-4.000 W og med diesel som
brændstof.

Men hvilken bådvarmer skal vi så købe. Skal det være Webasto, Wallas,
Eberspacher, Ardic eller en helt anden. Der er tilsyneladende ikke særlig
stor forskel på prisen

Vi vil være glade, hvis nogen kan give os et godt råd baseret på viden og
erfaring. Vi vil lægge vægt på driftsikkerhed og på, at bådvarmeren er støj-
og røgsvag, så den ikke virker generende på omgivelserne.

Fra : Per J

Dato : 14-05-03 10:15

I meddelse: 3ec169fa$0$4364$ba624c82@nntp03.dk.telia.net.
Skriver Kurt & Connie via sin e-mail <arnakhusvej@stofanet.dk>:

> [...]
> viden og erfaring. Vi vil lægge vægt på driftsikkerhed og på, at
> bådvarmeren er støj- og røgsvag, så den ikke virker generende på

Istedet for at smide den ud, må du gerne sende den til mig. Jeg er
interesseret i den som reservedels lager, hvis det er en Webasto HL 3003D.

Har du modelnummer på den gamle Webasto?

Per Jørgensen
Besøg: www.korsoersejlklub.dk
Fix OE: http://flash.to/oe-quotefix/

Fra : slet 7DPWT

Dato : 14-05-03 18:35

Kurt & Connie <arnakhusvej@stofanet.dk> skrev:
>Vi har købt en gammel motorsejler og
>skal bl a have udskiftet bådvarmeren -

Vi har netop installeret Webasto 3500 i vores Jupiter 30. Vi var
på messen i Fredericia, hvor vi kiggede på de forskellige mærker
og modeller.

Det tager ca en weekend at installere den inkl. tilslutning til
dieseltanken. Bådvarmerne ligner meget hinanden, så det blev
støjniveauet, der blev afgørende for os. Jeg synes, at Webasto'en
er meget støjsvag. Det eneste der høres er varmeluften i
luftrørerne. Motorstøjen hører faktisk ikke (vores er placeret i
motorrummet), så man kan evt. have den kørende om natten uden at
den forstyrrer vores nattero.

QUIT

Fra : Valle

Dato : 14-05-03 20:57

"Kurt & Connie" <arnakhusvej@stofanet.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
støj-
> og røgsvag, så den ikke virker generende på omgivelserne.

Hej Kurt

Jeg kan "varmt" anbefale dig at købe en Eberspaecher D4 Air tronic, som
ligger på de 4 kilo watt, du efterlyser, den kan justeres trinløst og det
VIRKER.
Vi har kørt et par sæsoner med den nu, uden det der overhovedet ligner
problemer, og den sarter HVER gang også uden problemer, selv om den har
stået stille hele vinteren - og hvad angår støj er der heller ikke noget
problem, den er utroligt lydløs og det samme gør sig gældende hvad angår
røg, den kan give en lille bitte sky når den starter, men det er hurtigt
væk.

Jeg kan også anbefale dig at handle hos Kjøller i Rovsingsgade i København,
der får man en service der overstiger ens vildeste fantasi - spørg efter
Povl !! - Han vil kunne fortælle meget mere end jeg om finesserne.
http://www.kjoeller.com/ardic/Airtronic.htm

Mvh Jack Vallentin - Juelsminde

Fra : Valle

Dato : 14-05-03 21:01

Lige en tilføjelse: Køb for guds skyld IKKE en Ardic !!

Jack Vallentin

Fra : anders

Dato : 15-05-03 07:53

Hej Vallejack

Hvorfor ikke ARDIC ??

Anders

Fra : Valle

Dato : 15-05-03 09:02

Hej andersREMOVE

Det er fordi at vi havde købt et den nye model fra Ardic, som kunne justeres
trinløst, jeg mener den hed D-42, men er ikke helt sikker, og vi havde ikke
andet end problemer med den, den sodede hele båden til når man skruede lidt
ned for den, og det firma vi købte den af (Kjøller) prøvede alt hvad der
stod i deres magt for at få den til at køre, men måtte give op, og tilbød os
derefter en Eberspaecher, som bare virker perfekt.

Fra : Bent E.

Dato : 15-05-03 13:21

> [...]
>
> Men hvilken bådvarmer skal vi så købe. Skal det være Webasto, Wallas,
> Eberspacher, Ardic eller en helt anden. Der er tilsyneladende ikke

Jeg har haft en Eberspæcher i 25 år, og har ikke været tilfreds med den.
Den larmer, den ryger under start og stop, og den bruger en masse
strøm under start (18 amp.)
Hvis ikke i skal til Grønland, så er min erfaring gennem 35 år at
3- 4 kw er alt for meget til de fleste både.
Tænk på at i sejlersæsonen i DK, er en stor petroleumslampe ofte
tilstrækkelig til at skabe hygge i kahytten, selv i relativt koldt vejr.

Eberspæcheren har selvfølgelig gennemgået en udvikling, og er da
sikkert (forhåbentlig) blevet bedre med årene.
Hvis jeg skulle købe et nyt varmeapparat i dag, ville jeg til mit brug
nok
vælge et pottefyr eller lign., som ikke bruger strøm.

Mvh
Bent E. (Ballad)

Fra : Rix

Dato : 15-05-03 21:20

Hejsa
Jeg er vældig tilfreds med mit gamle 12 år gamle Ardic fyr. Det kører
fuldstændigt upåklageligt og virker uopslideligt.
mvh Johnny

Fra : Kurt & Connie

Dato : 16-05-03 14:15

Tak for alle jeres gode råd og erfaringer. I min tidligere båd havde jeg en
Eberspaecher. Den var fra 1985. Den osede også ret meget ved start. Derefter
osede den fortsat lidt, men nok ikke mere end man må forvente. Alligevel
syntes jeg det var for meget til at jeg ville bruge den i havn, når der lå
både ved siden af.
Er der nogen, som har erfaring med Webasto eller Wallas ???