Hej Peter, Ejvind og alle I andre.
Tak alle sammen for Jeres indlæg. Om ikke andet, så har mit "lille" problem
da sat gang i debatten omkring det principielle i et godt rigtrim.
Jeg har udover denne tråd haft gang i en mail-korrespondance med fadderen
til Drabant 22, Gert Gerlach, og han har med sine synspunkter stort set
givet de fleste ret. Konklusionen af vores korrespondance er af mig opfattet
som den, at man ikke kan tillade sig at stramme riggen på en "gammel" båd
som min så hårdt som en nyere (og større), uden først at have taget sine
forholdsregler, som i mit tilfælde går ud på at reparere og forstærke
ruftaget under masten, da det er "udsejlet" efter mange års brug. Balsaen i
sandwichen er simpelthen trykket sammen og mørnet.
Gert Gerlach råder på gammel sejlermaner også til besindighed når riggen
strammes op, og mener nok man kan sejle stærkt i en Drabant 22 uden at
riggen behøver at stå som violinstrenge. (Den er jo velkonstrueret!!!!!)
Men hvorom alt er, så må jeg finde mig i en mindre nedtrykning af ruftaget
på min båd indtil jeg besinder mig til en reperation.
God vind til alle
Hans Henrik
i
"Sirene" af Middelfart
"Peter Ingsø Laursen" <peter_il@*NOSPAM*e-box.dk> skrev i en meddelelse
news:k0bwa.59417$y3.4382970@news010.worldonline.dk...
> "Ejvind Andersen" <OZ2ESA@get2net.dk> skrev i en meddelelse
> news:DgCva.1080$3D5.696@news.get2net.dk...
>
> Hej Ejvind,
>
> > Nu ved jeg jo ikke, hvor længe du har sejlet.
>
> Nu ved jeg ikke, hvilken indflydelse det skulle have på min viden!
> Men du har gætte rigtigt: Jeg sejler på 2. sæson i min første kølbåd. Som
> dreng sejlede jeg jolle, og senere har jeg surfet meget. MEN, netop fordi
> jeg er "ny", har jeg forsøgt at sætte mig grundigt ind i bl.a. trimning af
> riggen. Jeg vil jo gerne gøre det rigtigt og jo helst heller ikke ødelægge
> noget.
>
> > "men 15% forspænding, som "bogen" foreskriver"
> > Hvordan måler du det??
>
> Det måler jeg med en vajert. Og jeg måler det med en tommestok. Og jeg
> vurderer læ vanters spænding under sejlads (ved en krængning på 20-25
> grader).
>
> > Du kan godt mærke om din rig er fast uden at være stram.
> Du har sikkert helt ret i, at jeg i løbet af yderligere et par sæsoner i
> højere grad vil kune forlade mig på erfaring og fornemmelse. Men lige nu
> foretrækker jeg at måle også.
>
> > Du sejler ikke hurtigere, fordi din rig står "stramt", men det er en god
>
> Det passer ikke. Jeg sejler hurtigere, med bedre højde og med mindre
> afdrift, hvis min rig står stramt _nok_. Står riggen stramt nok, kan jeg
> f.eks. bedre trimme mine sejl fladt på kryds og dermed opnå ovenstående.
Kan
> jeg ikke flade mine sejl ordentligt, vil båden have en tendens til at
smide
> sig i stedet for at sejle fremad. Som med gamle, "udhulede" sejl. Står
min
> rig som "kogt spaghetti", vil mit forstag "sagge" med dårlig højde og
anden
> tumult til følge. Mastetoppen vil falde unødvendigt meget ud til læ med
> ukontrolabel twist og dermed dårligere trækkraft.
>
> > Den skal nok holde i en "piver".
>
> Lad mig citere en engelsk professionel rigger, David Harding, fra en
artikel
> i PBO #430, p.78 ff, oktober 2002:
>
> "One of the first things I do when boarding a boat for the first time is
to
> feel the rig tension. Nine times out of 10, it's to slack. 'I don't want
to
> do any damage' is usually the owners explanation - one which prompts me to
> suggest that taking up a few turns on the bottlescrews would be a sensible
> precaution, because leaving the shrouds [da: vant] to loose amounts to
> nothing more than killing the boat with kindness. It's the boating
> equivalent of over-feeding your dog.
> My urge to tighten things up, I must stress, has nothing to do with
> racing. A properly-tensioned rig is faster, for sure - but it's also a
good
> deal safer. In simple terms, a rig that wobbles around causes enormous
> strain through snatch-loads [da: kraftige ryk]. Just imagine what happens
> when a boat, faling of a wave, hits the bottom of the trough: anything
> that's free to move gets hurled forwards and sideways, then brought up
short
> by whatever stops it. That applies equally to the mast - whose hight
> subjects it to a vast amount of inertia - the ketchup jar in the galley,
or
> your head. A sensible static load on the standing rigging, by contrast,
> minimises movement and places no strains on the hull that it's not
designed
> to accept. [...] Stop it moving around, and it's less likely to be
damaged.
> It's not rocket science..."
>
> David Harding understreger senere, at den væsentligste grund til, at folk
> ikke oftere havarerer pga. den løse rig, er producenternes massive
> overdimensionering af riggen.
>
> > Jeg har selv en Sunbeam S22, hvor masten står på ruftaget og jeg har
"kun"
> > skottet under der støtter den.
> > Selv sætter jeg min rig så den står fast, uden at stag og vanter står
som
> > strenge og så sejler jeg et par gange, hvorefter jeg trimmer det der
måtte
> > være blevet for løst, det skal jo lige kunne sætte sig. Derefter rører
jeg
> > ikke riggen resten af sejlsæsonen.
>
> Dit bedste argument er, at sådan plejer du at gøre. Og det er da bestemt
> også meget muligt, at det er det helt rigtige på din båd. Bestemt! Men det
> betyder ikke, at Seldén, Ivar Dedekam (John Mast-"bogen"), David Harding
> samt sågar vejledningen til min lille "målefætter" (vajert) tager fejl,
når
> de alle entydigt og i kor slår fast, at en masthead-rig _som udgangspunkt_
> bør spændes med ca. 15% af max-belastning (som for en 4mm 19-trådet er ca.
> 1400-1600 kg) (top-vanterne). På en brøkdelsrig skal de spændes med 20-30%
> afhængigt af den præcise type (vinklede sallingshorn mv.). En
> tommelfingerregel lyder også, at topvanterne skal forspændes til et træk,
> der svarer til 10-15 % af bådens vægt!
>
> > Jeg har set andre både med samme konstruktion, hvor masten har stået så
> > stramt, at skottet, neden under har givet sig, altså det er blevet så
> skævt
> > at det aldrig bliver rettet op igen.
>
> Det siger sig selv, at man skal tænke sig om og være forsigtig. Står
masten
> på ruftaget uden understøttelse, eller sejler man i en særligt let
> konstrueret båd, vil det nok være klogt at slække lidt. Tilsvarende gælder
> alt det ovenstående heller ikke for joller.
>
> > Et rigtigt godt råd, må være at du får en garvet sejler til at vejlede
> dig,
> > det kunne også være en ide at du meldte dig på en "rigtig" sejlerskole,
et
> > toårig kursus i en sejlklub, der vil du også få en del erfaring, foruden
> du
> > lære en del erfarne sejler at kende.
>
> Jeg er sådan set enig med dig, men samtidig pisser du mig lidt af ved at
> skrive sådan.
> Jeg går skam i sejlerskole med tre-slået imiteret hampereb og det hele, og
> jeg lytter _meget_ gerne til erfarne sejlere. Men hvis det efter min
bedste
> overbevisning enten lyder for unuanceret eller usikkert, forbeholder jeg
mig
> retten til min egen mening - samt ikke mindst fagfolks! Ifølge David
Harding
> spænder 9 ud af 10 "garvede sejlere" deres rig for slapt, så derfor tager
> jeg måske de "garvede sejleres" kompromisløse udmeldinger om, hvad der er
> noget vrøvl, med et gran salt
>
>
> I al venlighed,
> Peter Ingsø Laursen
>
>