Radar reflektor?
Fra : Michael Pedersen

Dato : 04-05-03 21:07

Jeg har prøvet at søge i gruppen på tidligere indlæg vedrørende dette emne,
uden et sikkert resultat.

Spørgsmålene er:
- hvilken type radar reflektor giver det største ekko. En af de aflange med
"musetrapper" inden i eller den type der nærmest er kvadratisk
- hvor er det bedst at hænge den

Min nuværende er vist en hjemmebygget en der hænger i agterstaget helt i
toppen af masten. Kan den bruges hvis der er en katemeran færge ret forude
med retning mod mig i tæt tåge?

Venlig hilsen

Michael Pedersen

Fra : Henning Rasmussen

Dato : 04-05-03 21:42

"Michael Pedersen" <pedvits@get2net.dk> skrev i en meddelelse news:Tpeta.125$rF1.72@news.get2net.dk...
> [...]
> toppen af masten. Kan den bruges hvis der er en katemeran færge ret forude

Radarreflektorer er flere gange i tidens løb afprøvet af forskellige og resultaterne beskrevet i diverse sejlerblade. Jeg har dem
ikke liggende, men jeg husker, at i den sidste, vist for få år siden, beskrev musetrappen som komplet nytteløs. For at den
overhovedet skulle reflektere noget brugeligt, skulle den hænge nøjagtig lodret, og det er vist ikke realistisk i en båd.

--
Med sejlerhilsen _/) _/) _/)
Henning

Fra : Peter Ingsø Laursen

Dato : 05-05-03 16:13

"Henning Rasmussen" <henningrasmussen@get2net.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> overhovedet skulle reflektere noget brugeligt, skulle den hænge nøjagtig
lodret, og det er vist ikke realistisk i en båd.

Det seneste jeg læste var i Practical Boat Owner, hvor de i meget omfattende
tests over flere numre fra bladet endte med at konkludere, at
radarreflektorer, som vi kender dem til mindre fartøjer, INGEN effekt har.
Faktisk viste deres første store undersøgelse, at både UDEN reflektor, gav
et marginalt bedre ekko. Det gav så anledning til en endnu grundigere
undersøgelse......

---
mvh, Peter Ingsø Laursen

Fra : Skipper

Dato : 06-05-03 08:59

Søgte i Google og fandt denne meddelelse *). Min egen erfaring er at
fartøjer UDEN reflektor ses meget dårligt på radar - ofte giver de intet
ekko. Jeg bruger selv den mangekantede type sat sammen af alu-plader ophængt
højt i agterstaget. Det er for at øge chancerne for at blive set i
usigtbart vejr/mørke, men godt udkig er nødvendigt. Hvis man vil optimere,
kan man købe en radar. Det er en prima hjælper.

*)
I "på Kryds og til Rors" nr 3/99 berettes om en undersøgelse af
radarreflektorer udført af "Atlantica".
Bedst i testen var den dyreste FIRDELL P-175, som koster 2200 kr.
Nummer to i testen var en pose sammenkrøllede (tomme) øldåser.
Så i nød og betryg (eller som ankerkugle) hænger du blot affaldsposen op som
radarreflektor, - så kan det ikke blive meget bedre.

Og nu talen er på øldåser, genfortælles her en lille historie der er
opsnappet på den svenske news-gruppe, og fortalt af en svensk sejler hvis
navn jeg har glemt.
Gotland runt -95 el 96 seglades med en internationell besättning, Spanjor,
Amerikan, ett par svenskar, och Kivi från Finland.
Kivi hade godheten att bära iland ett antal lådor mycket gott finskt ÖL från
Silja Line när han mönstrade på. Det var mycket uppskattat av alla.

Det gick sakta i labra brisar runt Ön, och Kivi och jag har rödögavakten
från Gotska sandön upp mot Almagrundet. När solen stiger börjar törsten göra
sig påmind, och Kivi, som har ratten, uttrycker önskan om vätskepåfyllning.
Jag dyker ner i båten och rotar efter kölsvinskall finsk pilsner, men
tyvärr, den är slut. Däremot finns det ett antal lättblask som det står
Pripps på, som har legat i båten sedan racet hette "Pripps blå Gotland
tunt". Av någon anledning har den legat kvar där i ett par år. Det var det
enda som fanns så upp med ett par burkar. Reaktionen blev omedelbar: (MED
FINSK BRYTNING)

"INT´ FAAN SKA MAN FÖRSTÖRA EN SÅ FANTASTISK TÖÖRRST MED SÅN SKIIIT"

- og i Danmark kan man iøvrigt købe øl på dåse fra foråret 2002. Vi skal
derfor ikke nødvendigvis rejse til Tyskland for at købe danske øl på dåse.
Dette blot nævnt for balancens skyld, da der er meget indbyrdes nordisk
fjollet snak om hvert lands forhold til øl.

- og for at være lidt seriøs. Radarreflektor er måske andet end den vistnok
ret dårlige næsten alle anvender, se alternativerne som fx firdell, firdell
radar p-175 powerboat samt især luneburg lens princip og ældre generel radar
test (plus selvfølgelig en pose sammenkrøllede øldåser).

Fra : cbatskaw

Dato : 06-05-03 09:49

De kendte "pladetyper" har absolut ingen effekt - skal du have noget der
rykker, skal du have en "aktiv" reflektor, altså en elektronisk reflektor -
der er vist kun én forhandler i Danmark, jeg mener, det er i Aalborg.

Fra : Skipper

Dato : 06-05-03 11:49

Et svensk tidsskrift har afprøvet og sammenlignet de i gruppen omtalte
radarreflektorer. Resultatet er intersessant og kan ses på denne adresse,
side 12-15

http://www.modernaforsakringar.se/atlantica/tidning/pdf/tid199.pdf

Fra : Michael Pedersen

Dato : 06-05-03 22:37

Tak for besvarelserne

Jeg er stadigvæk ikke sikker på hvad der er bedst i kombinationen
billigst/optimalt, jeg tror at ens personlige renomé bliver lidt blakket
hvis man hejser tomme øldåser op i masten hver gang man skal på havet. ´Sååå
nu vil jeg bruge den næste uge til at tænke over om jeg vil have min gule
(grimme) radar reflektor monteret ellerom den skal ned.
Er der ikke nogle erhvers sejlere der bruger radar der har en mening?

Fra : Peter Ingsø Laursen

Dato : 07-05-03 20:55

> Tak for besvarelserne
>
> Jeg er stadigvæk ikke sikker på hvad der er bedst i kombinationen

Man kan da sige, at det er fjollet at hejse vægt op i riggen, når det er
dokumenteret, at det ikke har en positiv effekt

Men en man i en presset situation (mørke/tåge/regn etc) skulle det være en
god ide at sjaske storsejlet til i vand (og så evt. også lyse på det med en
kraftig lygte). Det våde sejls store flade reflekterer langt bedre end nogen
passiv "uro" i agterstaget.

---
mvh, Peter Ingsø Laursen

Fra : Martin Sorensen[2840~

Dato : 08-05-03 15:07

"Peter Ingsø Laursen" <peter_il@*NOSPAM*e-box.dk> wrote in message
> [...]
en
> kraftig lygte). Det våde sejls store flade reflekterer langt bedre end

Er der nogen grund til at sjaske med vand hvis det allerede regner? Eller
vil du have mere vand?

mvh

Martin

Fra : Peter Ingsø Laursen

Dato : 08-05-03 19:03

"Martin Sorensen[2840]" <santana.sorensen@FJERNESget2net.dk> skrev i en
meddelelse news:3eba648a$0$7632$d40e179e@nntp02.dk.telia.net...
> Er der nogen grund til at sjaske med vand hvis det allerede regner? Eller
> vil du have mere vand?

Der kan du have en (letkøbt) pointe

---
mvh, Peter Ingsø Laursen

Fra : Poul Hansnæs

Dato : 08-05-03 00:04

Jeg husker at en kaptajn på en af storebæltsfærgerner som havde mange års
erfaring i at møde Sjælland rundt flotiljen............Han sagde at alle
disse
smådimser var helt spild af penge..... han kunne altid uden problmer se
sejlbåde
med både træ og aluminiumsmaster .... Så hans mening var tydeligt - Glem det
i kan sagtens ses uden.....

Med venlig Hilsen

Poul Hansnæs

Fra : Mikkel Xbrahm

Dato : 08-05-03 20:13

Radaren vise rjo desværre alt der kaster et ekke retur inklusive regnbyger,
bølger osv. En mast har som regel en del kanter og hjørner og giver derfor
et ekke der som minimum kan sammenlignes med de fleste refketorer. Jeg har
ikke testst, men har også læst, at den type der er monteret i de hvide rør
kun virker når de hænger lodret - og det kan jeg ikke forestille mig at de
gør når båden lægger sig, så det må være den firkantede om nogen overhovedet
der blandt de passive (uden elektronik) reflektorer kan komme i betragtning.

Mvh.
SejlerMikkel _/)_

Fra : Jens Juul

Dato : 09-05-03 08:06

Hej
Jeg læste for nogen tid siden en artikel om emnet (hvor ??) hvor man havde
fået en af forsvarets radareksperter til at sige noget om emnet. Han
konkluderede at en radarreflektor skal have en flade på min. 1 kvm for at
kunne ses.

Mvh Jens