Græs?
Fra : Anders Houmark

Dato : 17-05-03 19:31

Hey......
Hvorfor spiser min kat græs? Har lige glemt det, men kan godt huske jeg har
vidst det før.. bare ikke lige nu :)..
Og hvad gør jer med indekatte?

--
Anders Houmark
www.AndersH.dk

Fra : Niels Peter

Dato : 17-05-03 19:34

Anders Houmark wrote:
> Hey......
> Hvorfor spiser min kat græs? Har lige glemt det, men kan godt huske
> jeg har vidst det før.. bare ikke lige nu :)..
> Og hvad gør jer med indekatte?

Som instinkt i naturen sikrer det, at katten får et bestemt B-vitamin,
som ikke er til at skaffe sig i tilstrækkelige mængder, hvis man er rent
kødædende.
Til det brug behøver katten kun at tygge på græsset (og det nøjes mange
også med), fordi vitaminet også findes i saften.
Selv om moderne kattemad er tilsat det pågældende vitamin, har mange
katte stadig instinktet i behold. Derfor køber mange indekatteejere græs
til deres katte, selv om det rent ernæringsmæssigt ikke er nødvendigt.

Niels Peter
www.bluewhite.dk
Cats Are People, Too!

Fra : frodo

Dato : 17-05-03 20:10

Som indekatte ejer er det faktisk en rigtig god ide, at have kattegræs
stående.
Det holdte min fra at spise potteplanterne, det var ikke alle planter der
var lige sunde for katte.

/Frodo

Fra : Helle

Dato : 17-05-03 20:23

"frodo" <frodo@trust-fjerndette-me.dk> wrote in message
> [...]
> stående.
> Det holdte min fra at spise potteplanterne, det var ikke alle planter der

Det har du helt ret i. Vi har også græs stående hele tiden og vores birma
spiser rigtig meget af det.
Når jeg skal så noget nyt så ved han det godt og kan ikke rigtig vente til
det kommer op af potten - der skal lægges film over og det hiver han af så
snart han ser den mindste spirer komme op *g*.
Vores maine coon vil ikke spise græs så ham giver vi lidt malt engang
imellem når der er behov for det.

Mvh Helle

Fra : Helle

Dato : 17-05-03 19:34

"Anders Houmark" <anders@andersh.dk> wrote in message
> Hey......
> Hvorfor spiser min kat græs? Har lige glemt det, men kan godt huske jeg
> [...]

Hejsa.

Katte spiser græs fordi det hjælper på fordøjelsen ligesom med hunde. Katte
slikker rigtig meget hår i sig og det danner hårboller. De kan nemt komme
til at sætte fast og det kan give problemer. De spiser derfor græs for at
afhjælpe hårbollerne i at sætte sig fast. Nogengange kaster de hårbollerne
op men de kan også komme ud på alm. vis via afføringen.
Os med indekatte kan give enten kattemalt eller købe kattegræs til at så
indenfor i en potte. Jeg mener kattegræsset er lavet af hvede. Det tager
ikke mange dage fra man sår det til det kommer op.

Så græs hjælper på fordøjelsen

Mvh Helle

Fra : Ann Rudbeck

Dato : 17-05-03 19:54

In <3ec68048$0$48893$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk> Niels Peter wrote:
> Som instinkt i naturen sikrer det, at katten får et bestemt B-vitamin,
> som ikke er til at skaffe sig i tilstrækkelige mængder, hvis man er
> rent kødædende.

= folinsyre = B6 vitamin

Hvad man dog slæber rundt på af underlig paratviden...

Fra : Anders Houmark

Dato : 17-05-03 20:09

"Anders Houmark" <anders@andersh.dk> skrev i en meddelelse
> [...]

[KLIP]