JMail
Fra : Carsten Keller

Dato : 10-01-01 16:46

Hej gruppe.
Jeg sidder og roder lidt med emailafsendelse fra min egen server. Jeg vil så
bare bruge min stofanet-SMTP, men det kan jeg overhovedet ikke få til at
virke. Er det et must at jeg samtidig har en mailserver kørende på min
maskine? Jeg kan ikke finde nogen måder hvorpå jeg kan indtaste mit
brugernavn/PW.
Takker.
Keller

Fra : Lauritz Jensen

Dato : 10-01-01 17:31

Carsten Keller wrote:

> [...]
> bare bruge min stofanet-SMTP, men det kan jeg overhovedet ikke få til at
> virke. Er det et must at jeg samtidig har en mailserver kørende på min

Nej, du behøver ikke at have en smtp-server kørende. I jmail behøver du
jo ikke engang at angive en smtp server (via JMail.ServerAddress). Har
du angivet dns-server og default-gateway på webserveren?

> Jeg kan ikke finde nogen måder hvorpå jeg kan indtaste mit
> brugernavn/PW.

Skal du bruge brugernavn/password for at logge på stofanets smtp
serverer (det "plejer" man ikke at skulle)?

--
Lauritz

Fra : Carsten Keller

Dato : 11-01-01 10:22

"Lauritz Jensen" <lauritz2@hotmail.com> wrote in message
> Nej, du behøver ikke at have en smtp-server kørende. I jmail behøver du
> jo ikke engang at angive en smtp server (via JMail.ServerAddress). Har
> du angivet dns-server og default-gateway på webserveren?

Hmm, der er åbenbart noget jeg helt har misforstået. Jeg har installeret
komponenten på maskinen, og har så ellers bare tilrettet en af de skabeloner
jeg har fundet på activeserverpages.dk. Men jeg får bare fejlen:

Error Type:
jmail.SMTPMail (0x8000FFFF)
The message was undeliverable. All servers failed to receive the message

Hvad i alverden gør jeg galt? Angående DNS/gateway er de angivet på maskinen
IIS kører på. Jeg kan sagtens nå alle mine sider fra nettet, men maildelen
fejler.

> Skal du bruge brugernavn/password for at logge på stofanets smtp
> serverer (det "plejer" man ikke at skulle)?

Det ved jeg faktisk ikke. Jeg har altid indtastet dem, men det kan da godt
være det har været spild af tid.
Keller

Fra : Lauritz Jensen

Dato : 11-01-01 14:44

Carsten Keller wrote:

> [...]
> IIS kører på. Jeg kan sagtens nå alle mine sider fra nettet, men maildelen

Kan du også se internettet fra webserveren (altså f.eks. åbnet
http://www.dr.dk/ i en browser på webserveren)? Det er vist tid til at
du viser noget kode.

> Det ved jeg faktisk ikke. Jeg har altid indtastet dem, men det kan da godt
> være det har været spild af tid.

Er du sikker på at det ikke er pop3 password? Hvilken version af JMail
er det, du har installeret?

--
Lauritz

Fra : Carsten Keller

Dato : 11-01-01 17:45

> Kan du også se internettet fra webserveren (altså f.eks. åbnet
> http://www.dr.dk/ i en browser på webserveren)? Det er vist tid til at
> du viser noget kode.

Indtil videre er serveren og udviklingsmaskinen den samme, så jeg har ingen
problemer med at forbinde til nettet. Denne post er skrevet fra serveren
(maskinen).

> Er du sikker på at det ikke er pop3 password? Hvilken version af JMail
> er det, du har installeret?

Jeg bliver ved med at formulere mig for kringlet. Jeg har altid indtastet
brugernavn/PW i mit postprogram (som ligger på samme maskine). Nu har jeg
leget lidt, og har fundet ud af at det ganske rigtigt ikke er nødvendigt.
Jeg bruger den sidste nye version af JMail (4.1), hentet i går fra dimac.
Her kommer koden:

<en masse variable bliver sat>
Set userMail = Server.CreateObject("JMail.SMTPMail")
'*** mail.mydomain.dk skal rettes til den mail-server der er tilknyttet
dit webhotel ***

userMail.ServerAddress = "mail1.stofanet.dk"
userMail.SenderName = smsFrom
userMail.AddRecipient "c.keller@mail1.stofanet.dk"
userMail.Body = smsSubject
userMail.Execute
userMail.Close
Set userMail = nothing

Som det nok fremgår er det til en SMS-ting, men af testhensyn har jeg
udskiftet den adresse der sendes til med min emailadresse. Er der nogen der
kan fortælle hvad jeg gør galt? Maskinen skal ikke genstartes efter
installation af et komponent, vel?
Keller

Fra : Lauritz Jensen

Dato : 11-01-01 18:43

Carsten Keller wrote:

> Jeg bruger den sidste nye version af JMail (4.1), hentet i går fra dimac.
[...]
> Set userMail = Server.CreateObject("JMail.SMTPMail")

Ifølge referencen hos dimac er "JMail.SMTPMail" = version 3.7. Det ser
ud til at man nu skal bruge "JMail.Message", men methoderne ser ud til
at hedde det samme.

Du har ikke sat "Sender" (eller "From" som den hedder i 4.1). Det kan
evt. være at mail-serveren ikke vil tage imod mailen, hvis "Sender" ikke
er sat til en valid email?

> Maskinen skal ikke genstartes efter installation af et komponent, vel?

Det burde ikke være nødvendigt (men det kan jo aldrig skade

--
Lauritz