Vuggestue, sygdom og statistik
Fra : Kurt Olesen

Dato : 26-03-01 10:17

Hej
Jeg har konstateret at der er meget sygdom blandt børnene på en vuggestue,
hvor jeg har et barn.
I den forbndelse har jeg hos kommunen (Århus) efterlyst statistik på hvor
meget børnene er syge i de forskellige vuggestuer.
DET FØRER MAN IKKE STATISTIK OVER!!!

Det er chokerende!!!

Jeg har talt med en ansvarlig ved kommunen. Man mener ikke det er
nødvendigt. Man har konsulenter der besøger de forskellige
institutioner.....

Det er mig en gåde at man ikke bruger sygdomsstatistik. Så vidt jeg ved er
det noget enhver virksomhed i Danmark fører kontrol med. Ikke bare for
lønnens skyld men også som en vigtig parameter for at vurdere om en afdeling
mv fungerer godt og om der er noget man bør undersøge nærmere.

Når man som forældre skal vælge vuggestue eller børnehave synes jeg det var
en vigtig parameter at få med hvis man fx har muligheden for at vælge mellem
flere institutioner.

Eksempelvis havde jeg ikke valgt min nuværende vuggestue, hvis jeg vidste at
børnene var så meget syge der. Jeg har selv taget tilfældige stikprøver på
stuen og konstateret der i snit er 20% der er syge.
Hovedårsagen er sandsyndligvis dårlige fysiske forhold for børnene - såsom
indeklima, overbelægning mv. Arbejdstilsynet har for længe siden (over et år
siden) påpeget væsentlige kritikpunkter som kommunen nu skal udbedre. Det
har nu stået på i over et år og intet er foretaget endnu. Kommunen har
tilsyneladende fået dispensation og udsættelse. Hvorlænge det kan blive
ved - ved jeg ikke - garantier fra kommunen e ikke givet. jeg har nu oplevet
at det er blevet udskudt to gange!!!

Jeg kunne godt tænke mig at høre om ikke der er andre forældre der er
rystede over at høre, at kommunen ikke fører sygdomsstatistik på deres
institutioner - vuggestuer som børnehaver.
Er det også sådan i andre byer i Danmark?
Hvordan med udlandet, Sverige, Norge og Tyskland?

Hvordan kan man som forældre og borger få kommunen til at føre
sygdomstatistik?
Ville det ikke også være interessant for de enkelte institutionsledere at se
hvordan sygdomsfraværet er i de øvrige institutioner?
Hvordan kan disse ledere ellers måle sig med andre og have fornemmelse for
hvordan det står til med sygdom i deres "afdeling"?

Vh
Kurt

Fra : Brian og Anna

Dato : 26-03-01 12:21

hej kurt.
ja, det da temmelig rystende, at der ikke føres statistikker over
sygdomsincidensen i daginstitutionerne. Det gør der heller ikke her i
tårnby, hvor vi bor. Man kan jo undre, da det er et emne, der er oppe i
mediernes søgelys iøjeblikket og har været det et stykke tid (børns vilkår
og hygiejne i institutionerne). I det nye "Vi forældre" er der en artikkel,
der omhandler, hvordan smitterisikoen kan reduceres i institutionerne med 34
%, derfor må der foreligge noget materiale et eller andet sted, spørgsmålet
er bare hvor og om almindelige mennesker som os kan få adgang til det. Jeg
har forsøgt forskelligt og ovenikøbet brugt nogle forbindelser ikraft af mit
arbejde som sygeplejerske; men intet resultat.
Jeg er temmelig bekymret over al det sygdom, min datter er ikke startet
endnu (1/6); men jeg har valgt dagpleje, fordi jeg har ladet mig fortælle,
at der er mindre risiko for smitte; men spørgsmålet er om den holder vand!!
Held og lykke i din videre søgen.
Uffe.

Fra : Tomas O.

Dato : 27-03-01 06:20

"Kurt Olesen" <kurts@mail1.stofanet.dk> skrev i en meddelelse news:hNDv6.506$Tj4.47345@news101.telia.com...

Ja det er rystende. Det er vi helt enige om. Problemet for
politikerne ville jo nok være at hvis nogen lavede de statstikker og
ofentliggjorde dem, ville der komme et ramaskrig.

Man skal jo tænke på at der er en miljølov omkring de voksnes arbejde
i daginstitutionerne, men der er ingen miljølov for børnenes ophold i
samme!!

Den sygestatistik i daginstitutionerne er temmelig sikkert så
vanvittig høj at ingen ville kunne overhøre den.

Jeg kom til at tænke på at da jeg var buschauffør hos HT i sin tid,
var antallet af sygemeldte meget højt nemlig 6% fraværende på et
hvilket som helst givet tidspunkt. Man fandt ud af dengang at der var
3 faktorrer der gjorde chaufførerne syge: træk, stress og dårlige
sæder. Man kunne ikke gøre meget ved det første men det lidt der
kunne blev gjort, det andet, der satte man køretiderne lidt op så man
ikke behøvede at ræse ud af ruten med klampen i bund og efterlade
passagerer ved diverse stoppesteder for at kunne leve op til
busplanen, de dårlige sæder blev skiftet ud, pris omkring 8000 kroner
pr bus (der var dengang 2800 busser). Det resulterede i et drastisk
fald i fraværet som røg ned på under 1%!!!!

Nogen der har set sådanne tiltag i daginstitutionerne??

Jeg har ikke!

Jeg synes det er forkasteligt at vores børn er så lavt på
prestigestigen at de skal proppes ind i institutioner, der reeelt er
for små, dårligt bygget og med dårlig ventilation. Det er nemlig en
kraftigt medvirkende faktor i det høje sygdomstal der ganske sikkert
er.

Da min søn i sin tid kom i vuggestue, smitetde han mig hver uge med
et eller andet, lige fra alm. forkølelse til øjenbetændelse. Jeg har
aldrig i mit liv haft så mange fraværsdage som i de 2 år han var i
vuggestue! Både fordi jeg selv blev syg og fordi jeg måtte tage barns
første sygedag i tide og utide. Havde jeg ikke selv arbejdet i en
fritidsinstitution med pædagoger, var mit høje sygefravær og fravær
ved barns første sygedag aldrig blevet accepteret, men sandsynligvis
endt i en fyreseddel.

Lad os så få den miljølov for børn!!

Den har været oppe på møder for forældrebstyrelserne før.

Hilsen
Tomas O.

Fra : Birdy

Dato : 27-03-01 20:48

Måske fører den enkelte institution selv sin sygestatestik.
Vi (en bhv) fører fremmøde/fravær og sygestatestik men den gemmer vi selv i
institutionen og kan finde den frem hvis der skulle være mistanke om en
forhøjet sygelighed.
Birdy

Fra : Sweedy

Dato : 09-05-01 21:45

Hej
Hvad sammenligner du dine tal med og hvor højt er sygefraværet og hvornår
vil du reagere på det?
Vh
Sweedy

Birdy <Birdy.hylleberg@adr.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:046w6.1063$Tj4.131988@news101.telia.com...

Fra : bo nielsen

Dato : 28-03-01 13:21

Hej,
jeg er enig i at der må gøres noget, men desværre er man nok nødt til at gå
den anden vej omkring emnet, altså vise politikkerne hvor mange sugedage
det
kræver for de voksne t deres små poder hele tiden lever i de smitsomme
miljøer. Jeg tror sagtens der kunne spares mange penge på den post, men så
bliver personalet i institutionen bare overbelastet fordi alle børn er der
hver dag, altså hvad vejer så tungest?
Venlig hilsen Nina Hald.

Fra : Anne

Dato : 30-03-01 20:45

Hej Kurt!
I min vuggestue i Aalborg føres der statistik med, hvornår og hvor meget
børnene er væk og om fraværet skyldes sygdom. Faktisk er børn i
vuggestuealderen oftere syge end børnehavebørn. Det undrede faktisk også
mig, at børnene i vuggestuen, så tit var syge selv om pladsforholdene er
gode og normeringen er rigtig god... Nogle steder kan det faktisk også
skyldes dårlig hygiejne fra personalets side og dårlig hygiejne, når børnene
ikke får vasket finger efter de har været ude, inden de skal spise etc...
Men rystende er det, at der ikke i Århus kommune findes en sygdoms
statistik!!!
Anne

Fra : Fif og Benny

Dato : 31-03-01 07:27

Ja, man undre sig over alt den sygdom, som findes i daginstitutionerne. Men
hvis man prøver at kigge nærmere på grunden dertil, vil man opdage at, det
er forældrene/ samfundsopbygningen man kan takke. Hvor mange børn bliver
ikke afleveret i dagpasning, selv om de faktisk var for syge, men de har jo
ikke feber... og vi skal på arbejde. Ja man har sågar hørt at de skal hjem
og holde fri!!!
Hvis ikke det var sådan her, i den virkelige verden, så ville der ikke være
så mange syge børn i vores dagpasningstilbud.
Desuden, dagplejen er et godt sted at være, på mange områder.
Hilsen Fif
"Kurt Olesen" <kurts@mail1.stofanet.dk> skrev i en meddelelse
> Hej
> Jeg har konstateret at der er meget sygdom blandt børnene på en vuggestue,
Klippe lip.