Spytteri
Fra : Tina

Dato : 12-05-03 19:07

Hej!

Vores søn på 2 er inden i en "spyttefase". Når han ikke får sin vilje,
vil protesterer eller på anden måde er utilfreds, sur etc. begynder
han at spytte. Trods vi skælder ham ud hver gang, fortæller at vi ikke
vil have det, griner han og spytter videre. Vi forstår det ikke, da
han ellers ikke plejer at have sådan en adfærd.

Er der nogen der har oplevet noget lignende??

Gode ideer og råd er velkomne!

Venlige hilsner
Sara

Fra : B&P

Dato : 12-05-03 19:42

Hejsa..

Det spytteri er skide belastende ,men vores den store gjorde det også da han
var omkring de 2 år og han holdt hurtigt op igen.

Nu har vi jo så også en på 2 år og ja han er sgu også begyndt.

Det er en del ad deres udvikling og vi har fundet ud af ,at det gør det
meget værre at brokke sig helt vildt over det ,for så ryger der først spyt
igennem huset.

Se ,om ikke ret langt tid er der ingen spyt i huset mere..

Prøv evt. at tage gutten med ud på badeværelset og sig ,at hvis han skal
spytte ,så gør det i wcèt.
Så er det jo ikke så sjovt længere.

Held & lykke

Mvh. Bente

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 12-05-03 20:15

"B&P" <bente76@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> Prøv evt. at tage gutten med ud på badeværelset og sig ,at hvis han skal
> spytte ,så gør det i wcèt. Så er det jo ikke så sjovt længere.

Forekommer mig ellers, at ekstremt mange mænd fortsætter med
svineriet LÆNGE efter to-årsalderen

Mvh. Lisbeth

Fra : Peter Holm

Dato : 12-05-03 20:50

Lisbeth Jacobsen wrote:
> "B&P" <bente76@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> Forekommer mig ellers, at ekstremt mange mænd fortsætter med
> svineriet LÆNGE efter to-årsalderen
>
> Mvh. Lisbeth

Hvis du VIL generalisere kunne du så ikke finde en kategori hvor det var
mere rammende, feks sportsfolk - mænd OG kvinder! Hvor er det klamt!

Peter

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 12-05-03 21:23

"Peter Holm" <phc*REMOVE*@stofanet.dk> skrev i en meddelelse

> Hvis du VIL generalisere kunne du så ikke finde en kategori hvor det var
> mere rammende, feks sportsfolk - mænd OG kvinder! Hvor er det klamt!

Det er da kun slemt at generalisere, hvis generaliseringerne er forkerte!

Og hvadenten du bryder dig om at høre det eller ej, så ER der altså utroligt
mange mænd, der spytter... længe efter de er blevet to år.

I hvilket omfang sportsmænd og -kvinder spytter vover jeg ikke at
generalisere om. Dét ved jeg nemlig ikke meget om. Jeg løber meget - og har
i den sammenhæng oplevet masser af mænd og kun ganske, ganske få kvinder,
der spytter. Jeg ser også tit mandlige løbere, der snyder snottet skråt ud
af næsen for bagefter at tørre fingrene af i løbebukserne. Dét kneb har jeg
ikke set nogen kvindelige løbere udføre.

Og når vi nu er i boldgaden.... der er desværre også mange mænd, der pisser
på steder, hvor de ikke burde gøre det.

Og når de endelig pisser indendørs, hvor man bør gøre det - i toilettet - er
der en del af dem, der ikke kan finde ud af at ramme kummen.

Finde ud af at tørre op efter sig, når de pisser ved siden af, kan de heller
ikke. Og sætte sig ned for at undgå det vil de åbenbart ikke.

Men hvorfor skulle de også kunne hitte ud af den slags - når de heller ikke
kan hitte ud af at fjerne brune striber i lokummet med den dertil indrettede
børste.

Jeg synes, det vil være dejligt, hvis drenge opdrages til ikke at spytte og
pisse andre steder end i lokummet!

Og lær dem så også lige at vaske hænder, inden de forlader toilettet. Det er
der nemlig mange af dem, der heller ikke kan hitte ud af.

Til gengæld vil jeg undlade at forlange, at de slår brædtet ned igen *G*

Mvh. Lisbeth

Fra : Toke Eskildsen

Dato : 13-05-03 01:50

Lisbeth Jacobsen wrote:

> Jeg ser også tit mandlige løbere, der snyder snottet skråt ud
> af næsen for bagefter at tørre fingrene af i løbebukserne. Dét
> kneb har jeg ikke set nogen kvindelige løbere udføre.

Næh, de må jo snuse snottet ned i lungerne og synke det i stedet.
Medmindre de da finder lommetørklædet frem og stopper for at pudse næse
midt under løbet?

Det kan selvfølgelig være at det slet ikke er nødvendigt og kvinder har
en lavere snotproduktion end mænd? Jeg erindrer nu ikke at have hørt
noget om det i biologitimerne, men jeg kan have sovet.

Så længe løberne lige sikrer sig at de ikke rammer hverandre med deres
affaldsprodukter, kan det så ikke være ligemeget? Et par bussemænd på
bukserne er vel ikke mere ulækkert end en svedgennemblødt løbetrøje og
ditto shorts?

> Og når vi nu er i boldgaden.... der er desværre også mange mænd,
> der pisser på steder, hvor de ikke burde gøre det.

Mener du op ad træer og buske? Det er en måde, der bringer
næringsstoffer og mineraler direkte til planter, der kan bruge det til
noget. Når det sendes gennem toilettet skal det først gennem et
rensningsanlæg, før det sker.

Og nej, jeg argumenterer ikke for at vi skal rende rundt og skide i
omgivelserne. I modsætning til lort er pis noget, der hastigt trænger
ned i jorden og ikke ligger og lugter i flere dage.

Når der pisses op ad statuer inde i byen eller hvis du tænker på
festivaller o.l., hvor mængden af urin bliver mærkbar, kan jeg godt
følge dig. Men en generelle fordømmelse kan jeg ikke støtte.

> Jeg synes, det vil være dejligt, hvis drenge opdrages til ikke at
> spytte og pisse andre steder end i lokummet!

I samme omgang kan vi også lære dem at lade være med at sparke til
sten, der ligger foran deres fødder, undlade at samle vandmænd op,
droppe det der affaldsproducerende pindesnitteri, holde sig fra
larmende skateboards og afholde sig fra at lave bomber i friluftsbadet.

Jeg vil hellere lære dem at tænke sig om. Overveje hvor stenene flyver
hen, huske at sætte vandmændene til havs igen, snitte hvor vinden
blæser affaldet væk eller underlaget formulder det, overveje om det er
smart at skate lige udenfor Fru Hansens vindue og sørge for at der ikke
lige står tørre mennesker ved bassinkanten, når der bombes.

Åh ja, og pisse på træer og buske, så væsken opsuges i stedet for at
flyde ned ad fortov og veje.

> Og lær dem så også lige at vaske hænder, inden de forlader
> toilettet. Det er der nemlig mange af dem, der heller ikke kan
> hitte ud af.

Kan teenagetøserne så til gengæld lære at lade være med at sætte deres
brugte tyggegummi under stole og bordkanter?
--
Far + digitalkamera + webserver = http://ekot.dk/frida/
Og nej, bomber i friluftsbadet er ikke pakker med natrium. Det er at

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 13-05-03 07:46

"Toke Eskildsen" <darkwing@daimi.au.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> affaldsprodukter, kan det så ikke være ligemeget? Et par bussemænd på
> bukserne er vel ikke mere ulækkert end en svedgennemblødt løbetrøje og

Hvis du læser mit indlæg igen vil du kunne se, at jeg IN TET sted
tilkendegiver, at jeg synes det er ulækkert eller upassende, hvordan
mandlige løbere tackler deres snotproduktion. Jeg beskriver nøgternt, hvad
jeg oplever på løbeturene.

> Mener du op ad træer og buske?

Nej. Jeg mener porte og husmure og deslige.

> Jeg vil hellere lære dem at tænke sig om.

Det er jo det samme i den her sag *S*

Mvh. Lisbeth

Fra : Toke Eskildsen

Dato : 13-05-03 12:06

Lisbeth Jacobsen wrote:

> [...]
> hvordan mandlige løbere tackler deres snotproduktion. Jeg
> beskriver nøgternt, hvad jeg oplever på løbeturene.

Så har jeg misforstået dit indlæg. Jeg så det som en længere opremsning
af drenge og mænds tilbøjelighed til at skille sig af med kroppens
affaldsprodukter uden for badeværelset, med en undertone af at du fandt
det forkert.

Det har nok været sætningen "Jeg synes, det vil være dejligt, hvis
drenge opdrages til ikke at spytte og pisse andre steder end i
lokummet!", der narrede mig.
--
Far + digitalkamera + webserver = http://ekot.dk/frida/

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 13-05-03 18:13

> [...]
> af drenge og mænds tilbøjelighed til at skille sig af med kroppens
> affaldsprodukter uden for badeværelset, med en undertone af at du fandt

Den med, hvordan sportsfolk opfører sig, var ene og alene skreve som
reaktion på Peters Holms opfordring til, at hvis jeg ville generalisere,
hvorfor jeg så ikke kunne gøre det på "sportsfolk - mænd OG kvinder!"

Og her var min private observation så, at også her omgåes mænd og kvinder
kroppens affaldsprodukter forskelligt!

Når det gælder spytning og pisning synes jeg, at det er ret afgørende, om
man pisser i naturen eller i naboens port. Om man pisser på gulvet eller i
kummen. Om man spytter i naturen på løbeturen eller i min stue er der også
fanden til forskel på.

Så nej... hvis det kan berolige dig - der er situationer, hvor jeg synes det
er helt OK at pisse og spytte! Jeg gør det endda selv.

Men jeg pisser sgutte på folks toiletgulve. Ikke uden at tørre op efter mig,
om det sker.
Jeg pisser heller ikke på gadehjørner eller i porte. Og jeg spytter ikke
midt på gågaden eller på fortorvet.

Men jeg samlede lorten op efter min hund. OGSÅ når den sked på græsset i
parken......

Mvh. Lisbeth

Fra : Toke Eskildsen

Dato : 13-05-03 18:15

Lisbeth Jacobsen wrote:

> [...]
> pisser på gulvet eller i kummen. Om man spytter i naturen på
> løbeturen eller i min stue er der også fanden til forskel på.

Så er vi ganske enige.
--
Far + digitalkamera + webserver = http://ekot.dk/frida/

Fra : Bo Warming

Dato : 13-05-03 19:24

"Toke Eskildsen" <darkwing@daimi.au.dk> wrote in message

> Så er vi ganske enige.
> --
Hvis man frygter ammoniaklugt, så er det afgørende, at når man pisser i
haven gøres det ikke, hvor jorden bliver tør i solen. Er jorden fugtig,
afgives ingen lugt.Under træ er derfor godt sted. Men hvis MANGE under
pinsefestival pisser op ad busk i port kan lidt lugt anes et par dage.

Selvfølgelig bør man ikke pisse på naboens port - men på fortov i regnvejr
er OK, hvis langt til toilet.

I kummen er OK, hvis det er ens egen - ingen lugt. Og urin giver aldrig
infektionsfare som lort.

Spyt er kun uæstetisk-

BW cand.scient i KEMI

Fra : Bo Warming

Dato : 13-05-03 19:26

"Lisbeth Jacobsen" <jacobsenlisbeth@hotmail.com> wrote in message
> [...]
> midt på gågaden eller på fortorvet.
>
> Men jeg samlede lorten op efter min hund. OGSÅ når den sked på græsset i

Ja nogen er hys med at få det på skoene. Spark det ind under buske.

Fra : Kevin

Dato : 14-05-03 08:44

d. 12/05/03 21:15 ytrede Lisbeth Jacobsen

> Forekommer mig ellers, at ekstremt mange mænd fortsætter med
> svineriet LÆNGE efter to-årsalderen
>
> Mvh. Lisbeth

Til gengæld har de mere magt, tjener flere penge, har de bedste jobs, og vil
ikke gå hjemme og passe børn. De vasekr oftere biler og tæver deres koner,
meget mere end konerne tæver dem, og vasker aldrig tøj og tager sig mindre
af ders børn og og og....

Hvad er det du vil? få mænd til at holde op med at spytte?
Hvis du vil det hvad vil du så gøre?
Og endelig hvad her det med tråden at gøre?

VH kevin

--
Fjern nospam ved privat svar

Fra : Kevin

Dato : 12-05-03 20:48

d. 12/05/03 20:07 ytrede Tina

> Trods vi skælder ham ud hver gang, fortæller at vi ikke
> vil have det, griner han og spytter videre.

At skælde ud holder kun problemet i gang.
Skældud hjælper ikke, og kan være skadeligt.
Læs eventuelt bogen "skælud" Af Erik Sigsgard.
Alle voksne ved dette, aligevel fortsætter vi med at gøre det igen og igen.

Vh Kevin

--
Fjern nospam ved privat svar

Fra : Bo Warming

Dato : 12-05-03 22:02

"Tina" <tla@pc.dk> wrote in message
> [...]
> han ellers ikke plejer at have sådan en adfærd.
>
> Er der nogen der har oplevet noget lignende??

Jeg ville ignorere - eller anvende "invers terapi" - som ofte vitses om i
Simpson Family

Når min søn slog mig, sagde jeg "slå hårdere, det er dejligt"

Spyt pletter og lugter ikke, så jeg ville sige "Kan du virkelig ikke lave en
større spytklat?" - og drilles han til at gentage, er han snart tør i munden
og måske gjort til grin på en venlig måde

Fra : B&P

Dato : 14-05-03 07:36

Oki. Nu er jeg måske galt på den ,men...

Det hele startede med et råd om spytteri og vi kommer med gode råd og idère
,men nu er tråden endt i lort fra hunde.

Hvad har det lige med en lille gut`s spytteri at gøre ?? "ss"

Bente

Fra : Bo Warming

Dato : 14-05-03 08:29

"B&P" <bente76@tdcadsl.dk> wrote in message
> [...]
idère
> ,men nu er tråden endt i lort fra hunde.
>
> Hvad har det lige med en lille gut`s spytteri at gøre ?? "ss"

Associationernes vej er ikke svær at følge.

På dk.politik går det endnu hurtigere - fra fisk i søer til historiske
folkedrab

At have en ordstyrer, gør altid skade - de der har noget på hjerte, kan
altid dreje debatten hen hvor de vil.

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 14-05-03 16:27

"B&P" <bente76@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> Det hele startede med et råd om spytteri og vi kommer med gode råd og
idère
> ,men nu er tråden endt i lort fra hunde.

Velkommen til Usenet *S*

Mvh. Lisbeth

Fra : insideout

Dato : 14-05-03 17:42

> [...]
idère
> ,men nu er tråden endt i lort fra hunde.
> Hvad har det lige med en lille gut`s spytteri at gøre ?? "ss"

Du har så evig ret, jeg er så træt af at se Lisbeth Jacobsens navn og hendes
evigt lange indlæg der altid giver anledning til lange tråde om andet end
emnet.

Velkommen til Usenet bliver der skrevet, jeg skriver nu velkommen til mit
kill filter.

--
Med Venlig Hilsen
Henrik Bruun-Petersen

Fra : 5230

Dato : 14-05-03 17:55

Jeg kan ikke forstå hvorfor folk ikke bare holder sig til trådens start.
Der er jo en grund til at man spørger om et eller andet og hvorfor kan folk
så ikke bare holde sig til emnet ??

Der bliver jo en masse spildte meddelser.

Bente

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 14-05-03 19:50

"5230" <bente76@"fjern"tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg kan ikke forstå hvorfor folk ikke bare holder sig til trådens start.
> Der er jo en grund til at man spørger om et eller andet og hvorfor kan
folk
> så ikke bare holde sig til emnet ??

Holder DU dig til emnet *S*

Mvh. Lisbeth

Fra : 5230

Dato : 14-05-03 20:11

Det var ikke mig der hoppede ud af tråden.

Jeg kom med mit råd ang. spytterièt ,mens du snakkede om mænds vaner og
pludselig også om hundens.

Slut herfra mig.

Bente

Fra : 5230

Dato : 14-05-03 20:14

Undskyld..
kom til at klippe det væk ,hvor jeg henviser til.
Skal ikke ske igen.
Bente

Fra : tagaardsdal

Dato : 20-05-03 10:13

"5230" skrev d. 14-05-03 20:14 dette indlæg :
> Undskyld..
> kom til at klippe det væk ,hvor jeg henviser til.
> Skal ikke ske igen.
> Bente
>
> "5230" <bente76@"fjern"dcadsl.dk> skrev i en meddelelse

< Hej!!!
For at tage den første tråd op, vil jeg bare fortælle, at min dreng på 2
år også spytter når han bliver vred. Vi har ikke gjort noget ved det,
andet end at sige " Jeg forstår godt du er vred, men lad være med at
spytte" Og faktisk har spytteriet allerede aftaget meget.( Det har nok
stået på i ca. 3 mrd.) Det er som om raseriet ikke kan få afløb, og så
spytter han. Jeg tror, at i takt med han bliver bedre til at formulere
sig, og dermed få mulighed for at få sprogligt afløb, vil spytteri,
bideri( det kan han også finde på) holde helt op. Så mit råd er ikke at
give det for meget opmærksomhed, hjælpe ham så godt du kan indtil
anfaldet er overstået.
VH TAG

http://www.kandu.dk/

Fra : Tina

Dato : 20-05-03 15:16

Så er det på tide jeg tager til genmæle.

Tusinde tak for alle de råd og delig af jeres private egne erfaringer.

Vores søn har, et formiddabelt godt sprog - så vi tror ikke det
skyldes mangel på evne til at kommunikerer eller gøre sig forståelig.
Mere hælder vi til, at han udfordrer os.....Men vi tager ikke
udfordringen op - takket værer jeres gode råd. Vi fortæller ham, at
det bryder vi os ikke om - eller lader som ingenting, og det ser ud
som om, at det har en vis effekt, da sønnikes spytteri er aftagende.

Tak for jeres vilje til at dele ud af jeres egne erfaringer!

Hilsner for en taknemmelig mor