opret ny bruger på Debian unden graf.brug.~
Fra : Carsten

Dato : 14-05-03 23:16

hvardan er det lige man opretter en ny bruger på en ikke grafisk linux
maskine ?
/Carsten

Fra : Peter Makholm

Dato : 14-05-03 22:19

Carsten <c.friedrichsen@get2net.dk> writes:

> hvardan er det lige man opretter en ny bruger på en ikke grafisk linux
> maskine ?

med adduser eller useradd.

--
Peter Makholm | First you fall in love with Antarctica, and then it
peter@makholm.net | breaks your heart

Fra : Carsten

Dato : 14-05-03 23:59

Peter Makholm wrote:

> med adduser eller useradd.

det er ikke nok jeg kan se at brugeren er oprettet i /etc/passwd
mender mangler en/et eller andet for at for at brugeren bliver fulgyltig
bruger ? ( skygge passwd )

Fra : Peter Sepstrup

Dato : 14-05-03 23:11

> det er ikke nok jeg kan se at brugeren er oprettet i /etc/passwd
> mender mangler en/et eller andet for at for at brugeren bliver fulgyltig
> bruger ? ( skygge passwd )

Joo det er... hvad skriver den i passwd?

( skygge passwd ) ??

Fra : Carsten

Dato : 15-05-03 10:05

Peter Sepstrup wrote:

> Joo det er... hvad skriver den i passwd?
>

> ( skygge passwd ) ??
i /etc/shadow står der kun det paswd jeg skrev, det er ikke blevet
krypteret
/Carsten

Fra : Peter Makholm

Dato : 14-05-03 23:19

Carsten <c.friedrichsen@get2net.dk> writes:

> det er ikke nok jeg kan se at brugeren er oprettet i /etc/passwd
> mender mangler en/et eller andet for at for at brugeren bliver fulgyltig
> bruger ? ( skygge passwd )

Brugeren skal også oprettes i /etc/shadow hvis du bruger
det. pwconv(8) kan vist gøre det for dig, læs lige manualsiden.

--
Peter Makholm | One thing you do is prevent good software from
peter@makholm.net | being written. Who can afford to do professional

Fra : Rasmus Bøg Hansen

Dato : 15-05-03 00:05

Carsten <c.friedrichsen@get2net.dk> writes:

> det er ikke nok jeg kan se at brugeren er oprettet i /etc/passwd
> mender mangler en/et eller andet for at for at brugeren bliver fulgyltig
> bruger ? ( skygge passwd )

Har du givet brugeren et kodeord med passwd(1)?

/Rasmus

ATA100 is another testimony to the fact that pigs can be
made to fly given sufficient thrust (to borrow an RFC)
-Alan Cox

Fra : Rasmus Bøg Hansen

Dato : 15-05-03 09:48

Carsten <c.friedrichsen@get2net.dk> writes:

> i /etc/shadow står der kun det paswd jeg skrev, det er ikke blevet
> krypteret

Hvis du bruger -p til useradd, skal du kryptere kodeordet *inden* du
giver det til ueradd.

Alternativt kan du bruge passwd(1), hvis det skal foregå manuelt.

/Rasmus

Eat right, exercise regularly, die anyway.