debian
Fra : andy

Dato : 11-05-03 19:53

Hej NG er der nogen der hved hvad jeg skal gøre. midt problen er at jeg
har instaleret debian på min bærbar. men jeg kan ikke se hele skærmen.
så fik jeg at vide at jeg skulle rette vga=nomal til vga=791 i lilo.conf
men det hjalp desvær ikke.
jeg køre ikke i x enu da jeg ikke kan se hele skærmen til at instalere
det. er der nogen der har et forslag. på fordhånd tak

Fra : Axel Eystein Jensen

Dato : 11-05-03 20:48

andy wrote:
> [...]
> jeg køre ikke i x enu da jeg ikke kan se hele skærmen til at instalere
> det. er der nogen der har et forslag. på fordhånd tak

Kan det være noget framebuffer?

prøv evt.

append="video=vga16:off"

i lilo.conf

Husk at køre lilo når du har ændret i den!

--
Mvh.
Axel

Fra : andy

Dato : 11-05-03 21:46

Axel Eystein Jensen wrote:

> Kan det være noget framebuffer?
>
> prøv evt.
>
> append="video=vga16:off"
>
> i lilo.conf
>
> Husk at køre lilo når du har ændret i den!

hvordan køre mener du reboot systemet?

Fra : Kent Friis

Dato : 11-05-03 22:10

Den Sun, 11 May 2003 22:45:38 +0200 skrev andy:

>hvordan køre mener du reboot systemet?

Nej, start en shell (xterm, gnome-terminal,...) og skriv: lilo

Reboot er noget man gør hvis man kører windows.

Mvh
Kent
--
Exception 0E in module IFSMGR.VXD
Press control-alt-delete to reboot

Fra : Lars Kongshøj

Dato : 11-05-03 22:26

Kent Friis wrote:
> Reboot er noget man gør hvis man kører windows.

Eller foretager sig noget så trivielt som at ændre en partitionstabel
(som det er latterligt at man ikke kan i linux uden at reboote), eller
evt. tester at nyinstalleret software starter fornuftigt op efter boot.
Find selv på flere eksempler, linux er ikke den evige frelse endnu,

--
Lars Kongshøj
http://www.kongshoj.com/

Fra : Kent Friis

Dato : 12-05-03 17:48

Den Sun, 11 May 2003 23:25:37 +0200 skrev Lars Kongshøj:

>Eller foretager sig noget så trivielt som at ændre en partitionstabel
>(som det er latterligt at man ikke kan i linux uden at reboote),

Det gør fdisk da automatisk, når jeg ændrer i en partitionstabel.

Det eneste den ikke vil være med til er at ændre i partitionstabellen på
en mounted disk, hvilket virker meget fornuftigt, hvad skulle systemet
egentlig gøre hvis den nye partitionstabel ikke indeholder den mountede
partition?

>eller
>evt. tester at nyinstalleret software starter fornuftigt op efter boot.

Man kan naturligvis ikke teste hvordan maskinen booter uden at boote
maskinen, det er der ingen systemer der kan, og kommer heller aldrig
til at være det.

UML er nok det nærmeste vi kommer på at kunne det.

Mvh
Kent
--
unsigned long main = 0xC8C70FF0;

Fra : Kim Hansen

Dato : 14-05-03 15:06

Lars Kongshøj <lars_kongshoj@hotmail.com> writes:

> [...]

Det er klogt nok at reboote sine servere engang imellem, for at se at
de kan komme fornuftigt op igen efter en længere strømafbrydelse, den
slags strømafbrydelser sker selvfølgelig når man er på ferie.

Jeg har engang glemt at aktivere et script i /etc/init.d/ på en
firewall med 1000 brugere bag, de bliver sure når de ikke kan komme på
nettet.

> Eller foretager sig noget så trivielt som at ændre en partitionstabel
> (som det er latterligt at man ikke kan i linux uden at reboote), eller

Ja, det er møg irriterende, derfor er jeg gået over til at bruge LVM,
det er ikke særligt svært og det løser også problemet med at man skal
flytte rundt på alle de andre partitioner for at udvide den der ligger
'forrest' på disken.

> evt. tester at nyinstalleret software starter fornuftigt op efter boot.

Man kan teste det meste ved at kører de tilhørende scripts i
/etc/init.d, men den mest overbevisende test er et reboot.

--
Kim Hansen | |\ _,,,---,,_ | Det er ikke
Dalslandsgade 8, A708 | /,`.-´` -. ;:-. | Jeopardy.

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 14-05-03 16:54

In dk.edb.system.unix, Kim Hansen <k-spam2003@oek.dk> says...
> de kan komme fornuftigt op igen efter en længere strømafbrydelse, den
> slags strømafbrydelser sker selvfølgelig når man er på ferie.

Har du ikke en stor led UPS på din maskine der kan trække den i timevis
på batterierne?

--
Med venlig hilsen/best regards
Jesper G. Poulsen

Fra : Kim Hansen

Dato : 14-05-03 17:12

Jesper G. Poulsen <ms2mogens@ingen steder.dk> writes:

> In dk.edb.system.unix, Kim Hansen <k-spam2003@oek.dk> says...
>
> Har du ikke en stor led UPS på din maskine der kan trække den i timevis
> på batterierne?

Jo, men ikke en hel ferie

Fra : Kent Friis

Dato : 14-05-03 17:39

Den 14 May 2003 18:11:38 +0200 skrev Kim Hansen:

>Jo, men ikke en hel ferie

Fa'en til elendigt el-værk...

Heromkring har de da fået ordnet tingene igen inden clockradioen når at
glemme hvad klokken var.

(Og nej, sikringer springer kun hvis man gør noget dumt (med en
skruetrækker) eller man burde have haft en elektriker til at kigge
på systemet for lang tid siden).

Mvh
Kent
--
Motion: andet ord for "ondt i fødderne".

Fra : Axel Eystein Jensen

Dato : 12-05-03 17:16

andy wrote:
> hvordan køre mener du reboot systemet?
Som Kent Fris skriver
Skriv 'lilo' i en terminal og tryk enter.

Hvis du ikke gør det, mener jeg, at lilo ikke bruger dine ændringer. Det
kan være derfor du har haft problemer. Du har ikke kørt lilo

--
Mvh.
Axel

Fra : Rasmus Bøg Hansen

Dato : 11-05-03 23:48

> [...]

> evt. tester at nyinstalleret software starter fornuftigt op efter boot.
> Find selv på flere eksempler, linux er ikke den evige frelse endnu,

Det gjorde jeg da ellers i torsdags uden at genstarte.

Det kan man dog ikke, hvis der er aktive partitioner på den disk, man
ændrer partitionstabellen på (mountede partitioner, aktive
swap-partitioner ol.).

/Rasmus

If you don't receive an answer, then it either indicates that the bug is
too obvious or too difficult.
-- Manfred Spraul