Debian
Fra : abl

Dato : 10-05-03 23:34

hej NG

Jeg har et lile spørgsmål. Det er fordi når jeg instalere debian på min
bærbar kan jeg ikke se hele skærmen. så har jeg fået at vide at jeg skal
rette /etc/lillo.conf til vga=791 men hvordan starter jeg tekst
redigering når jeg ikke er i x men i promt.

Fra : Heine Laursen

Dato : 11-05-03 01:14

abl <brandorff@nypost.dk> wrote in

> [...]
> rette /etc/lillo.conf til vga=791 men hvordan starter jeg tekst
> redigering når jeg ikke er i x men i promt.

nano eller vi /etc/lilo.conf

Heine Laursen

Fra : andy

Dato : 11-05-03 16:56

Heine Laursen wrote:
> abl <brandorff@nypost.dk> wrote in

> nano eller vi /etc/lilo.conf

er en venlig sjæl der kan fortælle mig hvor jeg skal skrive rette til at
skrive vga=791 er det der hvor der står vga=nomal eller vga=9
og hvordan gæmer jeg i vi når jeg er færdig med at rette i filen?
på fordhånd tak

Fra : Mikael W. Bertelsen

Dato : 11-05-03 17:41

On Sunday 11 May 2003 17:56, andy wrote:

> [...]
> at skrive vga=791 er det der hvor der står vga=nomal eller vga=9
> og hvordan gæmer jeg i vi når jeg er færdig med at rette i filen?

Der må, så vidt jeg ved, kun være en "vga = "-linie i lilo. (Jeg kan
tage fejl, så ret mig endelig hvis det er tilfældet)

Ved følgende anvisninger skal du ikke skrive anførselstegnene og
anvisningerne forudsætter også at du er i en shell eller en console.

Du kan bruge emacs til at rette filen, og det gøres som følger:
Skriv "emacs /etc/lilo.conf"
Gå ned og ret din vga=normal-linie til vga=791
Tryk "CTRL + x" og "CTRL + s" og "CTRL + x" og "CTRL + c"
Skriv "lilo"

Du kan også bruge vi:
Skriv "vi /etc/lilo.conf"
Gå ned og ret din vga=normal-linie til vga=791
Tryk "ESC" og skriv ":wq"
Skriv "lilo"

Nu skulle du være kørende.
--
Mikael Winther Bertelsen - 9000 Aalborg
spam@tuxpower.dk only accept mails from .dk domains

Fra : andy

Dato : 11-05-03 18:09

Mikael W. Bertelsen wrote:

> [...]
>
> Du kan også bruge vi:
> Skriv "vi /etc/lilo.conf"
> Gå ned og ret din vga=normal-linie til vga=791

Jeg kan desvære ikke få lov til at rette i nogen linger i vi. selv om at
jeg er logget ind som root. der kommer ingen fejlmælding men der sker
intes når jeg går ned med cursern og prøver at skrive i den linje der
skal rettes. hvad gør jeg galt

Fra : Rasmus Bøg Hansen

Dato : 11-05-03 18:16

andy <brandorff@nypost.dk> writes:

> [...]
> at jeg er logget ind som root. der kommer ingen fejlmælding men der
> sker intes når jeg går ned med cursern og prøver at skrive i den linje

Vi er måske en lidt stor mundfuld at starte med; den er ikke just
kendt for at være nem at lære at bruge (men rigtig rar, når man har
lært den).

Flyt markøren til det, der skal rettes. Brug 'x' til at slette de
eksisterende tegn. Sæt den herefter i 'insert' mode med 'i'. Indtast
den nye værdi. Tast 'ESC' og ':wq'.

Du kan også installere nano, som er noget nemmere at starte med:

apt-get install nano
nano /etc/lilo.conf

/Rasmus

I haven't lost my mind;
I have backed it up on tape somewhere........

Fra : andy

Dato : 11-05-03 18:58

Rasmus Bøg Hansen wrote:

> [...]
> den nye værdi. Tast 'ESC' og ':wq'.
>
> Du kan også installere nano, som er noget nemmere at starte med:

jeg har nu fundet ud af at rette med nano men hvordan gemmer jeg og går
ud af programmet bag efter.

Fra : Tonni Aagesen

Dato : 11-05-03 19:12

andy wrote:

> jeg har nu fundet ud af at rette med nano men hvordan gemmer jeg og går
> ud af programmet bag efter.

^O = CTRL+O = gemmer
^X = CTRL+X = lukker

tegner der sig et mønster? :)

Tonni Aagesen
<agent29 AT stofanet DOT dk>

Fra : andy

Dato : 11-05-03 19:54

Tonni Aagesen wrote:

> ^O = CTRL+O = gemmer
> ^X = CTRL+X = lukker
>
> tegner der sig et mønster? :)

ja nu kan jeg se det. og tak for hjælpen. fra alle de hjælpsomme tak