Athlon bliver varm under linux
Fra : Tommy

Dato : 07-05-03 21:10

Hej

Min athlon maskine bliver varmere under linux end under windows. Hvad kan
man gøre ? Jeg har i kernel aktiveret make cpu idle calls when idle.

Tommy

Fra : Kent Friis

Dato : 07-05-03 21:37

Den Wed, 07 May 2003 22:09:44 +0200 skrev Tommy:
>Hej
>
>Min athlon maskine bliver varmere under linux end under windows. Hvad kan
>man gøre ? Jeg har i kernel aktiveret make cpu idle calls when idle.

Har du også prøvet at deaktivere den?

Det er SVJH en bios-ting, beregnet til laptop-bios'er, så hvis bios'en
ikke understøtter den funktion, står systemet bare og spilder cpu-tid
på en funktion der ikke har nogen effekt.

Når systemet ikke laver noget, bruger den til gengæld hlt-instruktionen
til at få cpu'en til ikke at lave noget.

Hvordan finder du iøvrigt ud af forskellen? Tager det længere tid at
lave et spejlæg på cpu'en under windows?

Mvh
Kent
--
Desuden kan jeg ikke se nogen grund til at springe over hvor gærdet er
lavest, når man kan vente på at det alligevel bliver revet ned fordi

Fra : Rasmus Bøg Hansen

Dato : 08-05-03 01:00

leeloo@phreaker.net (Kent Friis) writes:

> Har du også prøvet at deaktivere den?

CPU idle calls sætter ikke athlon i en reel strømbesparende tilstand.

> Det er SVJH en bios-ting, beregnet til laptop-bios'er, så hvis bios'en
> ikke understøtter den funktion, står systemet bare og spilder cpu-tid
> på en funktion der ikke har nogen effekt.

Præcis.

> [...]
>
> Hvordan finder du iøvrigt ud af forskellen? Tager det længere tid at
> lave et spejlæg på cpu'en under windows?

Måske med lm-sensors?

Nuvel. Det *er* muligt at få Athlon til at lave reel køling ved at
aktivere "northbridge disconnect" bitten. Der findes en patch et eller
andet sted på linux-kernel arkiverne - ellers har jeg den liggende.

Men det kræver lidt gode nerver: På nogle CPU'er gør den systemet
voldsomt ustabilt (især slemt på thunderbird; ofte virker den ikke på
cpu'er med ikke-hel multiplier).

ACPI skal være slået til for at det fungerer; det fungerer ikke med
APM.

Det fungerer fortrinligt på min thunderbird 1200
(133x9.0). Normaltemperaturen er ~60 grader, med ovenstående falder
den til 46 grader.

På en anden maskine virker intet (thunderbird 1400 - 133x10.5); den
fryser i tide og utide.

/Rasmus

Remember, there are no stupid questions
- just stupid people.
- Mr. Garrison, South Park

Fra : Morten Fix

Dato : 08-05-03 17:50

"Rasmus Bøg Hansen" <moffe@amagerkollegiet.dk> wrote in message

> [...]
>
> Men det kræver lidt gode nerver: På nogle CPU'er gør den systemet
> voldsomt ustabilt (især slemt på thunderbird; ofte virker den ikke på

Er det det LVcool gør ? (findes som rpm)
Det virker i hvert fald for mig, både med duron, thunderbird og palomino.

-Morten Fix

Fra : Rasmus Bøg Hansen

Dato : 11-05-03 01:45

"Morten Fix" <fix@telepost.dk> writes:

> Er det det LVcool gør ? (findes som rpm)
> Det virker i hvert fald for mig, både med duron, thunderbird og palomino.

Jo, i princippet - jeg synes bare, det er mere elegant med patchen end
at have et program kørende, som på papiret bruger al cpu-tiden (ja,
jeg ved at det kører med nice=20).

Ikke destor mindre giver halve multipliere på nogle ældre Athlon'er ind
imellem problemer:

http://vcool.occludo.net/vc_freezes.html

/Rasmus

If I wanted a blue screen, I would type "xsetroot -solid blue"
- not D:\WINNT\SETUP