Linux ude grafisk bruger flade
Fra : Carsten

Dato : 04-05-03 19:44

Hej igen.
Hvorlidt skal man forvente at en linux installation uden grafisk
brugerflade, foreksempel configureret som FTP server vil fylde og hvilken
distribution skal man vælge til en 486

mvh Carsten F

Fra : Claus Albøge

Dato : 04-05-03 19:28

Carsten <c.friedrichsen@get2net.dk> writes:

> Hej igen.
> Hvorlidt skal man forvente at en linux installation uden grafisk
> brugerflade, foreksempel configureret som FTP server vil fylde og
> hvilken distribution skal man vælge til en 486

Mon ikke baseinstallationen af en Debian fylder omkring 60MB?

Hvor meget plads har du at goere med?

/Claus A

Fra : Carsten

Dato : 04-05-03 21:06

Claus Albøge wrote:

> Mon ikke baseinstallationen af en Debian fylder omkring 60MB?
>
> Hvor meget plads har du at goere med?
>

> /Claus A

jeg har en 420MB og 540 MB så det er vel ikke en helt vanvittig ide.

/ Carsten F

Fra : Jørn Hundebøll

Dato : 04-05-03 21:18

"Carsten" <c.friedrichsen@get2net.dk> wrote in message
> Hej igen.
> Hvorlidt skal man forvente at en linux installation uden grafisk
> brugerflade, foreksempel configureret som FTP server vil fylde og hvilken
> distribution skal man vælge til en 486

Der findes flere micro-distributioner (har ikke selv erfaring med disse),
men er det vigtigt for dig at køre på en 486 ? Jeg mener, en brugt Pentium
II-350 MHz koster vel omkring 500,- med 128 MBytes RAM, og det gør
fornøjelsen mange gange større i forhold til dit 486. Jeg bruger selv en
Pentium 133 med 64 MBytes RAM som backup server til ftp, mail, web og det
virker rimeligt, selvom mere ville gøre det hurtigere. Et brugt Pentium
board kan du vel erhverve for en kasse øl nu om dage, og den er sikkert også
lettere at finde RAM klodser til.

Jørn

Fra : Lars Dybdahl

Dato : 05-05-03 13:32

Carsten wrote:
> Hvorlidt skal man forvente at en linux installation uden grafisk
> brugerflade, foreksempel configureret som FTP server vil fylde og hvilken
> distribution skal man vælge til en 486

En Red Hat ville jeg gætte til et sted mellem 100 og 200MB. Her er
inkluderet en masse overflødige ting, og jeg tror ikke at Red Hat er den
mest egnede til dit projekt.

Mvh,

Lars.

--
Dybdahl Engineering
http://dybdahl.dk/

Fra : Ulrik Nielsen

Dato : 05-05-03 13:42

Lars Dybdahl wrote:

> jeg tror ikke at Red Hat er den mest egnede til dit projekt.

enig, jeg kan klart anbefale trustix, det er en meget strippet
distribution, men den har alligeved det man kan forvente af en server...

den kan findes her: http://www.trustix.net/

--
excuse of the day : CPU radiator broken
from bofh : http://www.cs.wisc.edu/~ballard/bofh/

Fra : Peter Sepstrup

Dato : 05-05-03 17:22

> Hvorlidt skal man forvente at en linux installation uden grafisk
> brugerflade, foreksempel configureret som FTP server vil fylde og hvilken
> distribution skal man vælge til en 486

Jeg vil klart anbefale debian...

Fra : Martin Christensen

Dato : 05-05-03 21:12

Fra : Peter Sepstrup

Dato : 05-05-03 22:47

> Hvis man kender nok til OS'et til at vide, hvilke kernemoduler, man
> skal bruge, hvordan man skal partitionere sin harddisk og ved, hvilke
> pakker, man dernæst vil installere, så vil jeg give dig helt ret i din
> anbefaling. Om der er reelle alternativer til Debian, der er mere
> begyndervenlige, ved jeg dog ikke.

Hvis man har www.debianguiden.dk ved sin side, så kan det ikke gå helt galt,
den forklare det stort set trin for trin, og det man ikke kan finde der, kan
man finde på www.sslug.dk

Jeg kender ikke selv nogen anden distro. der laver en så "ren" installation,
jeg plejer at installere den helt uden noget, og så bagefter apt-get'te de
komponenter jeg gerne vil have på serveren.

Fra : Jørgen Lysgaard

Dato : 09-05-03 23:22

Carsten wrote:
> [...]
> Hvorlidt skal man forvente at en linux installation uden grafisk
> brugerflade, foreksempel configureret som FTP server vil fylde og hvilken

Hej Carsten

Jeg arbejder på et nyt concept for en firewall, som udgangspunkt har jeg
brugt Linux From Scratch her er det lykkedes mig at få en fungerende
istallation på ca. 12 Mb som jeg så fylder lidt på og når op på 16 mb.

Med 64 Mb ram på mit 486 board, kan jeg bruge en ramdisk og behøver slet
ingen harddisk.

Med venlig hilsen

Jørgen Lysgaard