Hvor er den lille grønne drage
Fra : User

Dato : 04-05-03 16:30

Hvordan får man den lille drage til at komme med vinduet slukke
genstarte eller standse maskinen. den var der da jeg installerede md 9.0
men nu er den væk, og når jeg logger af for at genstarte i windows eller
linux så står der ingen tekst mere..

har prøvet at slette alt og installere md 9.1 men det virkede hellere ikke..

kan det være noget i min BIOS som står forkert

På forhånd tak..

Fra : Lars Kongshøj

Dato : 04-05-03 20:29

User wrote:
> Hvordan får man den lille drage til at komme med vinduet slukke
> genstarte eller standse maskinen.

Har du læst for meget Hobitten?

> kan det være noget i min BIOS som står forkert

Der er ingen drager i min BIOS...

--
Lars Kongshøj
http://www.kongshoj.com/

Fra : Jes Vestervang

Dato : 04-05-03 22:22

User wrote:

> [...]
> genstarte eller standse maskinen. den var der da jeg installerede md 9.0
> men nu er den væk, og når jeg logger af for at genstarte i windows eller

Umiddelbart lyder det som om at din display manager (den grafiske
login-dims) er blevet skiftet ud med noget andet en kdm (den som følger med
KDE). Sagen er nemlig den at man kun kan lukke pc'en ned direkte fra KDE (i
menuen med dragen), hvis man bruger KDE's display manager.
Start med at finde ud af hvilken display-manager du bruger. Hvis det ikke er
kdm, så er det nok det der har fjernet "menuen med den lille drage"
Hvordan du lige kontrollerer det i Mandrake ved jeg ikke, men måske andre
kan hjælpe.

> kan det være noget i min BIOS som står forkert

Det tror jeg næppe.
--
mvh Jes Vestervang
Debian Sarge

Fra : mkp

Dato : 04-05-03 23:17

Jes Vestervang wrote:

> Hvordan du lige kontrollerer det i Mandrake ved jeg ikke, men måske andre
> kan hjælpe.

Jeg har siddet og leget lidt med Mandrake 9.1 her i weekenden. Jeg synes
at det kører lidt ustabilt "den lille grønne drage" viser sig kun engeng
imellem, hvilket vel er til at leve med , men systemlyde samt lyd i
xine og xmms virker heller ikke hver gang man logger på og så skal
lydmodulet konfigureres igen.

Mikael

Fra : User

Dato : 05-05-03 19:09

Jes Vestervang wrote:

> [...]
> kdm, så er det nok det der har fjernet "menuen med den lille drage"
> Hvordan du lige kontrollerer det i Mandrake ved jeg ikke, men måske andre

hvordan finder jeg ud af hvilken display manager jeg bruger.

Fra : Thomas Overgaard

Dato : 05-05-03 21:26

User wrote:

> hvordan finder jeg ud af hvilken display manager jeg bruger.

Du finder den med denne kommando:
ps aux | grep '[x|g|k]dm'
--
Thomas O.

This area is designed to become quite warm during normal operation.

Fra : Kent Friis

Dato : 05-05-03 21:31

Den Mon, 05 May 2003 22:25:51 +0200 skrev Thomas Overgaard:

>Du finder den med denne kommando:
>ps aux | grep '[x|g|k]dm'

Den grep vil søge efter:
xdm
|dm
gdm
|dm
kdm

Mvh
Kent
--
"Handlingen blev afbrudt pga. computerens begrænsede effekt"
- Windows NT på en Pentium III 550 MHz

Fra : Thomas Overgaard

Dato : 05-05-03 21:40

Kent Friis wrote:

> Den grep vil søge efter:
> xdm
> gdm
> kdm

Ups, sorry jeg kommer lige fra mit spamfilter. Vi forkorter den lidt:
ps aux | grep '[xgk]dm'

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 05-05-03 21:47

Thomas Overgaard skrev:

> ps aux | grep '[xgk]dm'

Put lige wdm på listen osse:

#v+
$ ps aux | grep '[xgkw]dm'
#v-

// Klaus

Fra : J. Lobato

Dato : 05-05-03 22:49

User wrote:

> Jes Vestervang wrote:
>
> hvordan finder jeg ud af hvilken display manager jeg bruger.

Start programmet DrakConf
Vælg Hardware ->Display manager chooser
Der er en prik i den du anvender i øjeblikket og så vælger du bare KDM eller
den du ønsker

Fra : User

Dato : 06-05-03 15:14

J. Lobato wrote:

> Start programmet DrakConf
> Vælg Hardware ->Display manager chooser
> Der er en prik i den du anvender i øjeblikket og så vælger du bare KDM eller
> den du ønsker
tak for det så virker det