SmoothWall
Fra : Carsten

Dato : 03-05-03 11:46

Hej jeg har med succes installeret smoothwall på en Pentium 120 MHz
og kan også få forbindelse til den,
men jeg kan ikke få hul igennem til Internettet.
Har ADSL router med GateWay 10.0.0.1 og har sat smoothwall til
at køre på 192.168.1.1 og op efter, og kan som sagt få forbindelse
til den på 192.168.1.1 men ikke vider ud på nettet.

Fra : CykelSmeden fra Aalb~

Dato : 03-05-03 11:28

"Carsten" <c.friedrichsen@get2net.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> at køre på 192.168.1.1 og op efter, og kan som sagt få forbindelse
> til den på 192.168.1.1 men ikke vider ud på nettet.

Der er op til flere muligheder som årsag.

Jeg ville nok starte med at finde ud af om SW har forbindelse til
internettet.
får du tildelt eller har du fast IP hos din udbyder?
checker din udbyder på MACadressen, så skal han have MACadressen på dit røde
netkort at vide.(eks. TDC i mange områder)

- Prøv at pinge fra fra Sw til din udbyders gateway.
så kommer du frem til udbyderen
- Prøv derefter at pinge en fremmed IPadresse som du ved er aktiv.
så er der hul til internet
- Prøv derefter at Pinge et fremmed Hostnavn som du ved er aktiv.
så virker din DNS

finn

Fra : Carsten

Dato : 03-05-03 12:49

CykelSmeden fra Aalborg wrote:

> [...]
> så er der hul til internet
> - Prøv derefter at Pinge et fremmed Hostnavn som du ved er aktiv.

Har fast IP og min ADSL router køre med dhcp med Gateway 10.0.0.1,
jeg har en ide om at problemet ligger i adressen på rød netkort for den
burte have adresse 10.0.0.1 da jeg mener at have læst at maskiner som
fungere som gateway skal have adresser som ender med 1
men det kan den jo ikke få forden har routeren
men hvilken adresse skal den så have ?

Fra : Kent Friis

Dato : 03-05-03 12:26

Den Sat, 03 May 2003 12:48:55 +0100 skrev Carsten:
> [...]
>burte have adresse 10.0.0.1 da jeg mener at have læst at maskiner som
>fungere som gateway skal have adresser som ender med 1

Nej, det er ikke noget den skal, det er bare "sådan plejer man at gøre".

>men det kan den jo ikke få forden har routeren
>men hvilken adresse skal den så have ?

10.0.0.2 - hvis den er ledig. Ellers tager du bare 10.0.0.3

Mvh
Kent
--
The revolution has just begun.

Fra : CykelSmeden fra Aalb~

Dato : 03-05-03 15:02

> [...]
> fungere som gateway skal have adresser som ender med 1
> men det kan den jo ikke få forden har routeren

Det tyder lige på vi skal have basis i orden:
Du får tildelt adresse fra udbyderen med gateway 10.0.0.1
Det lyder som du på rød net er i et 10.-segment, og at du ikke selv skal
sætte en ipadresse.
- får dit røde kort så en adresse? (som root på SW # "ifconfig") og er det
en ipadresse startende med 10.0. ?

hvis ikke er problemet opkoblingen (evt brugerID/Passwd)
hvis ja:

dit lokale net er: på 192.168.1.1 og op
hvis SW er sat til at uddele adresser burde resten være automatisk, ellers
skal dine pc'er manuelt sættes til gateway og DNS 192.168.1.1

på en win9x kan du se det i winipcfg->advanced og i nt/2k/xp med ipconfig

hvis du ikke automatisk via dhcp hos udbyderen får gateway og DNS, har du
fået disse opgivet, og de skal så sættes i SW setup

finn

Fra : Carsten

Dato : 03-05-03 17:36

har den oppe og køre nu !
det var noget med at koble udstyr sammen og så starte computere i rigtig
trekke følge, ifconfig gav mig et fingerpeg om hvad der var galt da rød
net havde en vanvittig ip.

tak for hjælpen