Suse 8.2
Fra : Søren Reinke

Dato : 01-05-03 22:23

Hejsa

Jeg står foran at skulle smide en nyere distro på min server istedet for Red
Hat 6.x.

Jeg havde regnet med at bruge Debian Woody som nye server OS, men har lige
set Suse 8.2 er blevet pænt rost.

Har nogen er jeg erfaring med at bruge Suse 8.2 som rent server OS, altså
helt uden KDE og lignende ?

Søren Reinke Rescue Diver Fjern ihsyd fra email
http://www.dykkercenterlangeland.dk
Danmarks hyggeligste Pinse Træf 6-9 Juni

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 01-05-03 22:59

"Søren Reinke" <disky@disky.ihsyd.dk> writes:

> Har nogen er jeg erfaring med at bruge Suse 8.2 som rent server OS, altså
> helt uden KDE og lignende ?

Jeg har en SuSE 7.3 på arbejdet. Den er jeg ikke specielt glad for
(som i, jeg havde nok valgt noget andet, hvis det havde været mig der
havde bestemt det i sin tid), men det har nok bare noget at gøre med
at jeg i det hele taget ikke er den store fan af SuSE.

Jeg forstår ikke rigtig den store debat om valg af distribution. Når
man har installeret skidtet er det jo ikke fordi der er det store der
adskiller de forskellige distributioner.

Det drejer sig vel primært om hvorledes man installerer nye og/eller
opdaterede pakker på den pågældende distribution. Programmerne man
kører vil jo oftest være de samme uanset om man kører den ene eller
den anden distribution.

Der hvor den store forskel kan ligge er for begynderen, hvor der er
stor forskel på hvorledes installationen af de forskellige
distributioner foregår.

--
Jacob - www.bunk.cc
You are so boring that when I see you my feet go to sleep.

Fra : Søren Reinke

Dato : 01-05-03 23:05

Jacob Bunk Nielsen wrote:

> [...]
> havde bestemt det i sin tid), men det har nok bare noget at gøre med
> at jeg i det hele taget ikke er den store fan af SuSE.

Har kun brugt suse 8.1 så jeg kender ikke de gamle.

> Jeg forstår ikke rigtig den store debat om valg af distribution. Når
> man har installeret skidtet er det jo ikke fordi der er det store der
> adskiller de forskellige distributioner.

enig,

> [...]
> opdaterede pakker på den pågældende distribution. Programmerne man
> kører vil jo oftest være de samme uanset om man kører den ene eller

Korrekt, jeg er bare den dovne type, så det skal være nemt og hurtigt at
f.eks. updatere mysql, apache eller email softwaren osv.

> Der hvor den store forskel kan ligge er for begynderen, hvor der er
> stor forskel på hvorledes installationen af de forskellige
> distributioner foregår.

Jo tak :)

Fra : Tonni Aagesen

Dato : 01-05-03 23:55

Søren Reinke wrote:

> Korrekt, jeg er bare den dovne type, så det skal være nemt og hurtigt at
> f.eks. updatere mysql, apache eller email softwaren osv.

Lige præcis på det område bliver du hurtigt venner med Debian. "apt-get"
og "dpkg" systemet gør installation og vedligeholdelse til nærmest en
leg. Jeg bruger selv Debian som både server og workstation og er
specielt glad for den som server-dist.

Desuden findes der www.debianguiden.dk som er en god ressourse om debian
på dansk, ligesom www.gnuskole.dk er god læsning omkring opsætning af
div. server-apps.

Tonni Aagesen
<agent29 AT stofanet DOT dk>

Fra : Søren Reinke

Dato : 01-05-03 23:56

Tonni Aagesen wrote:

> [...]
> "apt-get" og "dpkg" systemet gør installation og vedligeholdelse
> til nærmest en leg. Jeg bruger selv Debian som både server og

Dem vil jeg lige studere lidt nærmere.

Jeg tror jeg holder mig til at prøve debian, mange har talt meget positivt
om deres pakke system.

Fra : Jesper Krogh

Dato : 02-05-03 05:25

I dk.edb.system.unix, skrev Tonni Aagesen:

> [...]
> og "dpkg" systemet gør installation og vedligeholdelse til nærmest en
> leg. Jeg bruger selv Debian som både server og workstation og er

Eller Mandrake med URPMI eller Red Hat med apt-get eller Gentoo med
emerge...

For 117 gang, det er altså ikke kun Debian der har løst dette problem.
( SuSE er vist den eneste der _ikke_ har

Derudover skal siges at Debian er en lækker distribution, jeg vil dog
ikke anbefale den til folk der ikke har lyst til at rode rundt på
filsystemet og rette i tekstfiler, det er der vist ikke noget der kan
gøre for en på Debian. Hvis du ved hvad et Linux system er og er
rimeligt dus med hvordan det skal og bør se ud, så er Debian helt
sikkert valget.

--
../Jesper Krogh, jesper@krogh.cc
Jabber ID: jesper@jabber.krogh.cc

Fra : Søren Reinke

Dato : 02-05-03 08:54

> Eller Mandrake med URPMI eller Red Hat med apt-get eller Gentoo med
> emerge...

Jeg synes ikke Red Hat har klaret det særligt godt må jeg nok indrømme,
Gentoo er for besværligt med alt det kompilering frem og tilbage under
installation, det performer måske lidt bedre grundet specifikt compilet til
min CPU, men den smuler extra betyder ikke noget.

Systemmet skal køre stabilt og ved updatering være meget nemt, og jeg gider
ikke bøvle med at skulle hente 117 pakker for at kunne kompile noget, det
skal ske automatisk hvis jeg vælger at updatere en bestemt pakke. Lidt
configuration må der gerne være under installation.

> For 117 gang, det er altså ikke kun Debian der har løst dette problem.
> ( SuSE er vist den eneste der _ikke_ har

Suse har Yast som ihvertefalde under 8.1 gør et rigtigt godt arbejde, med
download, dependencies, og installering.

> [...]
> gøre for en på Debian. Hvis du ved hvad et Linux system er og er
> rimeligt dus med hvordan det skal og bør se ud, så er Debian helt

Hvad synes du bedre da ? Mandrake har jeg aldrig hørt omtalt som en god
server distro, men som en god workstation distro. Og som sagt Red Hat er jeg
ikke videre glad for længere.

Grunden til jeg nok vælger Debian skyldes dens rimelige strenge krav hvad
angår ting de smider i deres stable distro.

Tak for input's

Fra : Jesper Krogh

Dato : 02-05-03 12:39

I dk.edb.system.unix, skrev Søren Reinke:

> Hvad synes du bedre da ? Mandrake har jeg aldrig hørt omtalt som en god
> server distro, men som en god workstation distro. Og som sagt Red Hat er jeg
> ikke videre glad for længere.

Hvis det er en hjemmeserver med lidt samba og lidt apache så er Mandrake
fin, fin.. der benytter jeg den selv. Men på maskinen hvor jeg håber det
skal kunne køre i år efter år uden at gøre ret meget vil jeg vælge
Debian. Den skal man ikke smide nye cd'er i hvert ½ år og vælge update
som man helst skal med både SuSE, Red Hat og Mandrake hvis man vil være
med.

> Grunden til jeg nok vælger Debian skyldes dens rimelige strenge krav hvad
> angår ting de smider i deres stable distro.

Det er bare ikke så herligt hvis man alligevel skal køre unstable for at
få postfix2 eller lignende, så kan du få en "stable" mandrake der kører
det fra starten.

Fra : Peter Jespersen

Dato : 05-05-03 13:15

On Fri, 2 May 2003 09:54:28 +0200, S ren Reinke wrote:

> [...]
>server distro, men som en god workstation distro. Og som sagt Red Hat er jeg

Nu må i huske at de fleste af de distributioner der nævnes i denne tråd rent
faktisk er opdelt således at der eksisterer både4 workstation distributioner
og serverdistributioner, for eksempel har Mandrake indtil flere
serverdistributiooner og SuSE - tjoo United Linux (Enterprise server) er rent
faktisk baseret på SuSE Linux Enterprise Server, server-markedet er deres
primære marked og de har en god stribe ret seriøst gode produkter - siden de
sidder på halvdelen af det kommercielle marked må de jo gøre noget rigtigt

Det er ganske naturligt at hvis man tager en workstation rettet version
falder den igennem hvis den skal agere hardcore server - det er nok den lille
Mandrake Light distribution der omtales som en dårlig server-distribution og
Rødhætte kan jeg ikke rigtigt tage alvorligt - selvom de her for nyligt
endelig har fået sig en rigtig Enterprise distribution.

Selv er jeg ganske tilfreds med SuSE Pro til små serveropgaver (4GB kernel)
og YAST2 bliver bare bedre og bedre, kører den igennem en SSH tunnel und -
woops det spiller!

Live long and prosper...
Peter Jespersen, member of Team OS/2 Denmark, Linux User #221493
flywheel@illogical.dk
http://www.illogical.dk
Earning money would be fun if it wasn't so taxing.

Fra : Tonni Aagesen

Dato : 02-05-03 10:29

Jesper Krogh wrote:

> Eller Mandrake med URPMI eller Red Hat med apt-get eller Gentoo med
> emerge...
>
> For 117 gang, det er altså ikke kun Debian der har løst dette problem.
> ( SuSE er vist den eneste der _ikke_ har

Nope, men valget stod vist mellem suse og debian ;) Jeg har ikke selv
prøvet andet end RH 6.2 og Corel Linux, hvorefter jeg skiftede til
debian og er blevet hængende der.

Så sandt som det er ehm... skrevet.

Tonni Aagesen
<agent29 AT stofanet DOT dk>

Fra : Claus Christian Lars~

Dato : 02-05-03 14:04

Jesper Krogh wrote:

> ( SuSE er vist den eneste der _ikke_ har

Der er apt-get sourcelists til suse.

http://linux01.gwdg.de/apt4rpm/upgrade-80to81

http://www.linuxin.dk/artikler/index.php?id=146

hilsen Claus

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 02-05-03 09:41

"Søren Reinke" <disky@disky.ihsyd.dk> writes:

> Korrekt, jeg er bare den dovne type, så det skal være nemt og hurtigt at
> f.eks. updatere mysql, apache eller email softwaren osv.

Så synes jeg du skal gå efter Debian, hvis det bare skal virke, og Red
Hat med købt adgang til Red Hat Network, hvis du vil have noget med et
firma bag. Både apt-get under Debian og up2date under Red Hat virker
fint til den slags.

--
Jacob - www.bunk.cc
We are the people our parents warned us about.

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 02-05-03 09:44

"Søren Reinke" <disky@disky.ihsyd.dk> writes:

> Suse har Yast som ihvertefalde under 8.1 gør et rigtigt godt arbejde, med
> download, dependencies, og installering.

Jeg synes YAST2 er tung at arbejde med (jeg har dog kun brugt den
under SuSE 7.3), og den crasher i ny og næ på de mest irriterende
tidspunkter.

Når man så fortæller den at den fx ikke skal røre konfigurationen for
Postfix fordi man selv har rettet i sin konfiguration farer den glad
ud og overskriver hele l*rtet ... GRRRRR, jeg var sur. Heldigvis havde
jeg backup af de ændringer jeg havde lavet.

Jeg er heller aldrig blevet gode venner med YAST1 :-\

--
Jacob - www.bunk.cc
I hear what you're saying but I just don't care.