Valg af Linux Dist.
Fra : Jeg haver MS

Dato : 01-05-03 16:07

Hej ng. jeg vil gerne prøve linux da jeg er træt af MS Windows 3.11 / 95
/ 98 / 98se / ME / NT / XP.. (Altså alt windows)

Mit behov: skal bruge Tekstbehandling, Regneark, Fildelings program,
Brænderprogram.

Det må gerne være en Rimelig nem dist og som også starter hurtigt op.

på forhånd tak...

Fra : Hansen & Bennetsen

Dato : 01-05-03 16:46

Du kan prøve at snuse til Linux uden at installere noget som helst. Du får
bare fat i Knoppix Linux på dansk = Dappix på dansk på adressen
www.knoppix.de eller hos www.linuxpusher.dk Det er en fuld distribution
(Debian), som kører fra cd'en. Du sætter blot maskinen til at boote fra
cd'en, to minutter senere har du (stort set) et køreklart system. Printer og
lyd skal måske lige konfigureres via kontrolcentret. OpenOfficeOrg 1.02
følger med, det samme gør diverse grafikprogrammer, brænderprogrammer,
browsere osv. Er du koblet til nettet via ADSL, går du direkte på!

Kan du lide, hvad du ser, kan du installere Dappix på harddisken, mens selve
systemet kører på cd'en! 40 minuttere senere har du Linux.

Vend tilbage til den tid, så kan du få en installationvejledning. Eller kik
i debatforaet på www.knoppix.de eller på den sslug-side, der huser dappix
(der er en særlig lyn-installations guide, der dog giver et system med visse
begrænsninger.

VH
Finn A. Hansen

Fra : Krabsen

Dato : 01-05-03 19:22

Den virker dog ikke på alle PC'er - herunder min testmaskine

Så jeg købte i stedet en stak CD'er hos Linuxpusher.dk

Er kun nået til Mandrake, men det høvlede også 99% fejlfrit ind.

mvh
Krabsen

p.s. den ene procent er, at det ikke helt kan finde ud af mit Matrox Dual
Head grafikkort. Begge skærme er med, men den sekundære kun med 640/480. Nem
måde at forstørre en tekst på: Bare flyt den til højre skærm

Fra : Mikkel F.S. Andersen

Dato : 01-05-03 17:42

Jeg haver MS wrote:

> [...]
> Brænderprogram.
>
> Det må gerne være en Rimelig nem dist og som også starter hurtigt op.

Du skal have fingre i Mandrake Linux. Det er efter min mening den absolut
bedste begynder-distribution. Hvis du bor i Randers området kan jeg brænde
den nyeste udgave til dig for 6 hof

Fra : Peter Sepstrup

Dato : 01-05-03 19:51

> Du skal have fingre i Mandrake Linux. Det er efter min mening den absolut
> bedste begynder-distribution. Hvis du bor i Randers området kan jeg brænde
> den nyeste udgave til dig for 6 hof

Nemlig... Mandrake er en super god begynder installation, jeg synes faktisk
næsten det er nemmere end at installere windows. Og de krav som du stiller
til din maskine, er den helt perfekt, da det hele undtagen fildeling er
inkluderet i den. Fildeling finder du dog nemt, nemlig lMule som kan hentes
som RPM og installeres så let som ingenting

Jeg brænder i vestjylland for 6 tuborg
Men har du adsl eller lign. + cd-brænder så kan du jo suge den selv på en
nat's tid eller noget (3 cd'er)

Nyeste version er for øvrigt v. 9

Hvis du ikke er 100% klar på at smide windows væk, så er det også nem at
sætte op på samme maskine som windows (dual boot) det kommer faktisk helt af
sig selv.

Hvis du så senere får løst til at pille lidt mere i opsætning osv. vil jeg
anbefale en Debian (som jeg i øvrigt også vil anbefale til en evt. server

Fra : Kent Friis

Dato : 01-05-03 19:54

Den Thu, 1 May 2003 20:51:11 +0200 skrev Peter Sepstrup:

>Nemlig... Mandrake er en super god begynder installation, jeg synes faktisk
>næsten det er nemmere end at installere windows.

Næsten? Hvordan kan du så kalde det en super god begynderinstallation?

Windows er absolut det system jeg har brugt der har været sværest at
installere, og det er uanset om det har været 95, 98, NT4, 2k eller XP.

Selv den gamle Slackware i '96 var da nemmere at installere.

Mvh
Kent
--
You haven't seen _multitasking_ until you've seen Railroad
Tycoon II and Unreal Tournament run side by side

Fra : Peter Sepstrup

Dato : 01-05-03 20:53

> Næsten? Hvordan kan du så kalde det en super god begynderinstallation?

hmmmm.... det var ikke ment så bogstaveligt, jeg synes bare det er MEGET
nemt at installere windows, og hvis man har prøvet det før, vil man nemt
kunne installere en Mandrake...

> Windows er absolut det system jeg har brugt der har været sværest at
> installere, og det er uanset om det har været 95, 98, NT4, 2k eller XP.

Ok... jeg har stort set aldrig haft problemer med at installere windows, i
hvert fald ikke på en fungerene pc, men der har da været tilfælde hvor
venner og bekendte er kommet forbi med seriøst crashede maskiner der har
voldt lidt problemer...

> Selv den gamle Slackware i '96 var da nemmere at installere.

Den har jeg så aldrig prøvet...

> You haven't seen _multitasking_ until you've seen Railroad
> Tycoon II and Unreal Tournament run side by side

Jeg har set warcraft og diablo køre samtidigt på linux

Fra : Kent Friis

Dato : 01-05-03 21:57

Den Thu, 1 May 2003 21:53:13 +0200 skrev Peter Sepstrup:
>faktisk

>hmmmm.... det var ikke ment så bogstaveligt, jeg synes bare det er MEGET
>nemt at installere windows,

Damn, det tager da altid mindst to forsøg, hvorefter man er nødt til at
boote linux'en for at downloade alle driverne (windows kan jo ikke komme
på nettet uden drivere)...

Det plejer at tage en hel dag (excl. applikationer / spil), og betyde
at jeg mister alle andre partitioner på den disk.

> [...]
>hvert fald ikke på en fungerene pc, men der har da været tilfælde hvor
>venner og bekendte er kommet forbi med seriøst crashede maskiner der har

Et eksempel (kan ikke lige huske hvilken windows version det var, enten
95 eller NT4):

Vil du partitionere harddisken (J/N)?

Hvis man vil partitionere harddisken skal man naturligvis svare N til
det spørgsmål, hvis ikke, svarer man J, og man slipper for at spekulere
på partitioner. Er det brugervenligt?

Mvh
Kent
--
Exception 0E in module IFSMGR.VXD
Press control-alt-delete to reboot

Fra : Krabsen

Dato : 01-05-03 22:51

"Kent Friis" <leeloo@phreaker.net> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Det plejer at tage en hel dag (excl. applikationer / spil), og betyde
> at jeg mister alle andre partitioner på den disk.

Sådan er vore erfaringer jo heldigvis så forskellige.

Jeg har installeret Windows på vel et halvthundrede PC'ere i diverse soft-
og hardwareudgaver siden Win 3.10. Jeg vil tro, at 'succes-raten' - målt som
_helt_ problemfri installering - ligger omkring 90. Tidsforbrug en times
tid, afhængig af CPU, Ram m.v.

Jeg har installeret Mandrake een gang. Det vil sige tre gange, for de første
to døde _helt_, da jeg forsøgte at få liv i dual head-skærmene.
(Tredie gang var heldigvis lykkens gang, bortset fra, at det stadig ikke
virker jfr. anden tråd)

Jeg har tidligere installeret Red Hat fra scratch 5 gange før jeg opgav
systemet. Det lykkedes _aldrig_ at komme i kontakt med netværket eller få
installeret programmer, f.eks. Star Office.

> [...]
>
> Hvis man vil partitionere harddisken skal man naturligvis svare N til
> det spørgsmål, hvis ikke, svarer man J, og man slipper for at spekulere

Da du ikke kan huske versionen, er du så sikker på formuleringen? Der stod
vel ikke 'Skal installationsprogrammet partitionere harddisken'
Jeg kan ikke selv huske formuleringen, men kan ikke mindes, at den nogen
sinde har været vendt forkert i forhold til resultatet.

mvh
Krabsen.

Fra : Kent Friis

Dato : 02-05-03 17:01

Den Thu, 1 May 2003 23:50:47 +0200 skrev Krabsen:
> [...]
>_helt_ problemfri installering - ligger omkring 90. Tidsforbrug en times

Om jeg fatter det... Men ok, jeg er nok ikke så god til det med
computere, jeg har arbejdet med windows i 4 år, og fatter stadig ikke
systemet. Windows er simpelthen ikke brugervenligt nok til mig.

> [...]
>Jeg kan ikke selv huske formuleringen, men kan ikke mindes, at den nogen
>sinde har været vendt forkert i forhold til resultatet.

Jeg er sikker på en ting: Spørgsmålet var formuleret modsat af svaret.
Der er ingen tvivl, jeg måtte installere forfra og nærlæse den, fordi
jeg netop ønskede at partitionere disken, hvilket man ikke kan komme
til når man først har trykket J til spørgsmålet.

Mvh
Kent
--
NT er brugervenligt - det er bare brugerne der ikke kan finde ud af det
- en NT-administrator

Fra : Peter Sepstrup

Dato : 02-05-03 08:39

> Damn, det tager da altid mindst to forsøg, hvorefter man er nødt til at
> boote linux'en for at downloade alle driverne (windows kan jo ikke komme
> på nettet uden drivere)...

Drivere plejer jeg så at hente i forvejen og have på en cd hvis det er nogen
jeg skal have fat i før jeg kan komme på nettet, så det er vist et spørgsmål
om at forberede sig

> Det plejer at tage en hel dag (excl. applikationer / spil), og betyde
> at jeg mister alle andre partitioner på den disk.

Ok... der har jeg så været mere heldig en dig, for selvom jeg har
installeret mange windows maskiner, så har jeg aldrig under installationen
endt med at have slagtet alle partitioner (med mindre det var med vilje)! Og
jeg synes da det plejer at kunne klares på en times tid hvis man lige sørger
for at have drivere parat til det hardware der ikke er inkluderet drivere
til i windows...

Men det betyder altså ikke at jeg synes det er specielt meget svæere at
installere linux, for det synes jeg heller ik er svært men jeg tager de
samme forholdsregler, jeg undersøger hardwaren inden jeg går i gang og
finder ud af om jeg har drivere til det...

Men fuck nu det... vi er jo i bund og grund enige om at Mandrake
er velegnet til en begynder og det var jo en begynder distro. der blev
spugrt til...

Fra : Kent Friis

Dato : 02-05-03 17:08

Den Fri, 2 May 2003 09:38:54 +0200 skrev Peter Sepstrup:

>Drivere plejer jeg så at hente i forvejen og have på en cd hvis det er nogen
>jeg skal have fat i før jeg kan komme på nettet, så det er vist et spørgsmål
>om at forberede sig

Når man starter med en blank harddisk, så henter man dem ikke før man
begynder at installere.

Og når man skal bruge driveren til "ukendt grafikkort", så tager det et
par forsøg at finde den rigtige driver, også selvom man ved at chippen
er en Matrox G200, men ikke kan huske om navnet er Millenium, Mystique
eller noget helt tredje (det står der ikke noget om på chippen
(onboard)), og driveren skal hentes efter navn.

>Ok... der har jeg så været mere heldig en dig, for selvom jeg har
>installeret mange windows maskiner, så har jeg aldrig under installationen
>endt med at have slagtet alle partitioner (med mindre det var med vilje)!

Win98 plejer ikke at spørge. Hvis den er utilfreds med den partition man
har oprettet til den (en gang var jeg vistnok kommet til at oprette en
logisk partition i stedet for en primær, men det er jo svært at se
bagefter), så nuker den bare hele partitionstabellen, og opretter en
stor partition til sig selv.

>Men fuck nu det... vi er jo i bund og grund enige om at Mandrake
>er velegnet til en begynder og det var jo en begynder distro. der blev
>spugrt til...

Tja, jeg har *hørt* at Mandrake er egnet til en begynder...

Mvh
Kent
--
Gilthoniel, A Elbereth
Aiya elenion ancalima!

Fra : Peter Jespersen

Dato : 05-05-03 13:20

On Thu, 1 May 2003 21:53:13 +0200, Peter Sepstrup wrote:

<snip>

> [...]
>hvert fald ikke på en fungerene pc, men der har da været tilfælde hvor
>venner og bekendte er kommet forbi med seriøst crashede maskiner der har

Windows er meget egenrådig på en meget nedladende måde, det lagt til en
middelmådig probe engine - samt det at det er et alt endet end PNP system -
kan gøre installation og hardwareopgradering til et seriøst problem, selv på
sunde maskiner hvor eCS, BeOS og Linux stryger logrende ind.

Haha - det tog flere timer at installere den på min i386-25

Live long and prosper...
Peter Jespersen, member of Team OS/2 Denmark, Linux User #221493
flywheel@illogical.dk
http://www.illogical.dk
Caffeine and Nicotine -- The Breakfast of Champions

Fra : Thomas Overgaard

Dato : 30-04-03 21:40

Kent Friis wrote:

> Windows er absolut det system jeg har brugt der har været sværest at
> installere, og det er uanset om det har været 95, 98, NT4, 2k eller
> XP.

Jeg har forsøgt at installere Win98 på computeren her, det endte i en
ren katastrofe.

> Selv den gamle Slackware i '96 var da nemmere at installere.

Jeg kom til at ørle filsystemet i / på min Slackwre 8.1 og har derfor så
lige installeret 9.0. Det er blevet betydeligt nemmere efter at hotplug
er blevet en del af distro'en.
--
Thomas O.

This area is designed to become quite warm during normal operation.

Fra : Mikkel Bundgaard

Dato : 01-05-03 18:14

Jeg haver MS wrote:
> [...]
> Brænderprogram.
>
> Det må gerne være en Rimelig nem dist og som også starter hurtigt op.

Ellers kan jeg selv anbefale Debian. Og brug så guiden fra
www.debianguiden.dk

Redhat/mandrake er fine systemer, RPM systemet kan bare godt blive lidt
træls. På den anden side, får man fandens meget med når man vælger at
installere dem. Der er det hele med fra start.

/mikkel

Fra : Jørgen

Dato : 01-05-03 20:54

Jeg haver MS wrote:

> [...]
> Brænderprogram.
>
> Det må gerne være en Rimelig nem dist og som også starter hurtigt op.

Det allerbedste du kan gøre, ud over at læse her, er nok at læse lidt med på
nogle af de øvrige fora som snakker om linux. (Linux.dk Linuxplanet.dk,
Linuxin.dk, SSLUG.dk, ...)
At anbefale en ditribution er lidt lige som når man har slidt nogle gamle
bukser til, dem kender man og dem kan man stå inde for.

Forresten , jeg kører SUSE 8.2 og det passer rigtig godt til mit
temperament.

Lykke til
Jørgen

Fra : Peter Sepstrup

Dato : 01-05-03 21:06

> [...]

> At anbefale en ditribution er lidt lige som når man har slidt nogle gamle
> bukser til, dem kender man og dem kan man stå inde for.

Det er der noget om... Det er os derfor det er så herligt at linux er
gratis, for så kan man få prøvet nogle forskellige