Nybegynder - hjææææælp!
Fra : Andy Dufresne

Dato : 30-04-03 18:44

2 spørgsmål.

Jeg ahr en maskine af ældre dato som jeg gerne vil (i starten 'lege') Linux
på. Men jeg vil gerne have, at den maskine der kommer ud af det, kan fungere
som server for nogle XP-maskiner (XP-Pro).... Det er i første omgang
fildeling jeg snakker om. MEN, hvis den samtidig kan agere logon-server, og
evt. levere en profil til brugerene der logger på mini-netværket, ville det
bare være kanon!!!

Hvilken Linux skal jeg vælge?

Det næste, jeg har hørt, at man kan hente en diskette, og så bare koble
dyret på internettet, vente et par dage (eller hvor lang tid det nu tager)
og så er den installeret. Med andre ord, installation direkte fra
internettet, er det rigtigt? Og i givet fald hvorden?

MVH
Andy

Fra : Thomas

Dato : 30-04-03 19:49

On Wed, 30 Apr 2003 19:44:20 +0200
"Andy Dufresne" <andy-dufresne@indbakke.dk> wrote:

> [...]
> nu tager) og så er den installeret. Med andre ord, installation
> direkte fra internettet, er det rigtigt? Og i givet fald hvorden?

Jeg vil anbefale dig at prøve E-smith 5.6 linux server pakken..
den er super.. specielt til os der er en newb's da man ikke behøver
meget andet end sund fornuft for at få det til at køre godt.
selve installtionen kræver minimalt af dig...
du kan hente en kopi her:
http://www.e-smith.org/

du har flere muligheder under konfigureringen, emn du kan sætte den til
at agere sambaserver, dhcp server, mailserver osv.
desuden kan du efter installationen logge ind via din windows/linux
browser på : serverens lokale ip/server-manager
hos mig er det: 10.0.0.3/server-manager

den sender dig direkte ind til et ret smart konfigureringsværktøj som
meget overskueligt giver dig mulighed for at administrere din server.

du bør læse manualen der hører til.. mest for at du lige er med på det
hele.. men det er den nemste server dist. jeg nogensinde har set.. du
kan have en server oppe og køre på 15-25 min...

venligst

Thomas

www.flashking.dk hostet på min e-smith server

Fra : Mikkel Bundgaard

Dato : 30-04-03 20:56

> MEN, hvis den samtidig kan agere logon-server, og
> evt. levere en profil til brugerene der logger på mini-netværket, ville det
> bare være kanon!!!

Det kan samba ( www.samba.org ). Du kan finde rimelig god dokumentation
på området. Har selv prøvet, men hvis du er ny med profiler på windows
var det ikke lige det første jeg ville kaste mig ud.

Googlede lige hurtigt: http://www.ccs.uky.edu/docs/samba.htm

Stort set de fleste linux distro's kan installeres fra en diskette, hvor
den selv henter pakkerne fra internettet.

Hvis du senere gerne vil lidt i dybden med tingene kan jeg anbefale
Debian. er lige skiftet fra Redhat, og det er lidt nemmere med Debians
pakkesystem. Du slipper for RPM dependcies...

/mikkel