MAN ?
Fra : Kaspers

Dato : 29-04-03 18:53

hves jeg skriver
MAN SOCKET
får jeg
SOCKET(2)
hvad betyder (2)

kan man søge i MAN

ps
det er i RedHad

Fra : Henrik Farre

Dato : 29-04-03 19:03

On Tue, 29 Apr 2003 19:53:18 +0200
"Kaspers" <kasse@get2net.dk> wrote:

> hves jeg skriver
> MAN SOCKET
> får jeg
> SOCKET(2)
> hvad betyder (2)

Det har noget med hvilken kategori den man page tilhøre f.eks. 1 er bruger
programmer, 2 er system programmer eller sådan noget.

> kan man søge i MAN

ja med apropos eller whatis

--
Mvh. / Kind regards
Henrik Farre

http://www.cs.auc.dk/~enrique

Fra : Adam Sjøgren

Dato : 29-04-03 19:01

On Tue, 29 Apr 2003 19:53:18 +0200, Kaspers wrote:

> hves jeg skriver
> MAN SOCKET
> får jeg
> SOCKET(2)
> hvad betyder (2)

Find dit svar her:

<http://www.linuxbog.dk/alle/bog/man-og-info-sider.html>

> kan man søge i MAN

I manualerne, ja (kan du også læse mere om i bogen ovenfor).

Mvh.

--
"I try to make everyone's day a little more surreal" Adam Sjøgren
asjo@koldfront.dk

Fra : Jesper Harder

Dato : 29-04-03 23:06

spamtrap@koldfront.dk (Adam Sjøgren) writes:

> Find dit svar her:
>
> <http://www.linuxbog.dk/alle/bog/man-og-info-sider.html>

Den side er ret misvisende, IMHO. Den siger bl.a.:

| Info-systemet er en forløber for HTML-kode med henvisninger og
| menuer, men det er rent tekstbaseret. Det er hurtigt at vise
| dokumentation på denne måde, men det er ved at blive erstattet af
| HTML.

Texinfo er GNU projektets anbefalede dokumentationsformat, og mig
bekendt er der ingen planer om at erstatte det med HTML. Så man må
forvente, at dokumentationen for en lang, lang række programmer
primært findes som info.

I øvrigt kan man også godt inkludere billeder i Texinfo -- det har man
kunnet i lang tid. Det er dog ret nyt at info-visere bruger dem, og
at de ikke kun bliver brugt i den trykte udgave af dokumentationen.

| Brugen af info-kommandoen er rædselsfuld, og det kan stærkt
| anbefales at anvende KDE-browseren Konqueror til at læse
| info-sider. Skriv info:/ i URL-feltet for at aktivere systemet.

Det er selvfølgelig smag og behag. Men det alligevel et meget dårligt
råd -- Konqueror mangler helt to af de allervigtigste kommandoer, som
standalone info eller info i Emacs har:

'i': Interaktiv søgning i manualens indeks. Texinfo dokumenter er
indekserede -- enhver som har brugt teknisk litteratur, ved
hvor værdifuldt et rigtigt indeks er.

's': Fuld-tekst søgning i hele manualen (i modsætning til en
webbrowser, som kun kan søge i den aktuelle side).

Samt en lang række andre kommandoer. Hvis man læser info i en
andenrangs info-læser som Konqueror, går man glip af alle de fordele
formatet har -- det bliver reduceret til den laveste fællesnævner af
info og HTML.

Hvis man ikke kender info, kan det varmt anbefales at tage den
indbyggede tutorial:

* 'info info' og tryk 'h' (fra kommandolinjen),
* eller 'Ctrl-i h' i Emacs.

(versionen i Emacs ser pænere ud, med farver forskellige skrifttyper
etc.).

Fra : Adam Sjøgren

Dato : 29-04-03 23:17

On Wed, 30 Apr 2003 00:05:36 +0200, Jesper Harder wrote:

> Den side er ret misvisende, IMHO.

Jeg skal ærligt indrømme at jeg ikke læste den, men bare skimmede at
svarene på spørgsmålene stod der.

(Jeg studsede dog over afslutningen, som jeg så altså læste, hvor der
stod at HTML var et bedre format til at læse man-sider i).

(Omtalte side anbefaler også KDE2

[...]

> man må forvente, at dokumentationen for en lang, lang række
> programmer primært findes som info.

Jeg er aldrig blevet gode venner med nogen info-fremviser - jeg savner
_altid_ at have en lang side og kunne søge, som når jeg bruger 'man'
med 'less'.

Men det er selvfølgelig fordi jeg ikke tidligere har læst dine to gode
råd herunder:

> [...]

> 's': Fuld-tekst søgning i hele manualen (i modsætning til en
> webbrowser, som kun kan søge i den aktuelle side).

Som jeg straks vil prøve at huske.

Jeg håber du vil overveje at sende dine kommentarer til
vedligeholderen af <http://www.linuxbog.dk/alle/bog/man-og-info-sider.html>

Mvh.

--
"Love is a snowmobile racing across the tundra and Adam Sjøgren
then suddenly it flips over, pinning you underneath. asjo@koldfront.dk

Fra : Jesper Harder

Dato : 30-04-03 02:02

> [...]

> med 'less'.
>
> Men det er selvfølgelig fordi jeg ikke tidligere har læst dine to gode

Hvis man bruger Emacs (som jeg kan se du gør), er der endda endnu
flere godbidder. To som især er værd at nævne:

* `C-h C-i':

Slår symbolet under point op i den relevante manual. Hvis du fx i
c-mode placere point på 'strlen' i

fab.fab$b_fns = strlen (fab.fab$l_fna);

slår den funktionens definition op i libc-manualen. Det samme
virker i en række andre modes, LaTeX, Octave, awk, Scheme, bison,
autoconf, Emacs Lisp, Texinfo m.fl. (hvis man har manualen
installeret, selvfølgelig).

* `C-h C-k':

Slår den kommando, som den efterfølgende tastesekvens udfører, op i
Emacs manualen.

> Jeg håber du vil overveje at sende dine kommentarer til
> vedligeholderen af <http://www.linuxbog.dk/alle/bog/man-og-info-sider.html>

Jep.

Fra : Jesper Harder

Dato : 30-04-03 02:21

Jesper Harder <harder@myrealbox.com> writes:

> Hvis man bruger Emacs (som jeg kan se du gør), er der endda endnu
> flere godbidder. To som især er værd at nævne:
>
> * `C-h C-i':

Som dog ikke virker på den måde i XEmacs. Funtionen findes,
`info-lookup-symbol', men man skal selve tildele den en tast.

Fra : Adam Sjøgren

Dato : 30-04-03 08:22

On Wed, 30 Apr 2003 03:02:01 +0200, Jesper Harder wrote:

[info-lookup-symbol:]

> [...]

> Det samme virker i en række andre modes, LaTeX, Octave, awk,
> Scheme, bison, autoconf, Emacs Lisp, Texinfo m.fl. (hvis man har

Det lyder rart - men det kræver netop at manualen er installeret. En
af de modes info-lookup-symbol foreslår er cperl-mode, men manualen
kan den ikke finde.

Jeg har Debian-pakken perl-doc installeret, men den indeholder
åbenbart ikke info.

Hmm. Google og perldoc.com hjalp ikke umiddelbart.

Mvh.

--
"Jag tar en mandarin." Adam Sjøgren
asjo@koldfront.dk

Fra : Jesper Harder

Dato : 30-04-03 13:41

spamtrap@koldfront.dk (Adam Sjøgren) writes:

> Jeg har Debian-pakken perl-doc installeret, men den indeholder
> åbenbart ikke info.
>
> Hmm. Google og perldoc.com hjalp ikke umiddelbart.

Der er mere held på CPAN:

<http://cpan.org/doc/manual/texinfo/perl5/>