Program der sniffer på seriel porten
Fra : John Doe

Dato : 28-04-03 13:49

Ligesom "tail -f filnavn" er det så muligt at man kan få noget a'la det
samme til en COM port (cuaa0)? Jeg benytter FreeBSD v4.7 og har brug for at
se det der bliver sendt til porten.

John

Fra : Lars Dybdahl

Dato : 28-04-03 14:18

John Doe wrote:
> Ligesom "tail -f filnavn" er det så muligt at man kan få noget a'la det
> samme til en COM port (cuaa0)? Jeg benytter FreeBSD v4.7 og har brug for
> at se det der bliver sendt til porten.

Ja - brug f.eks. "tail -f filnavn"...

Lars.

--
Dybdahl Engineering
http://dybdahl.dk/

Fra : John Doe

Dato : 28-04-03 14:27

> Ja - brug f.eks. "tail -f filnavn"...

Virker ikke.

John

Fra : Lars Dybdahl

Dato : 28-04-03 14:50

John Doe wrote:
> Virker ikke.

Jo - men hvad med minicom?

Lars.

--
Dybdahl Engineering
http://dybdahl.dk/

Fra : John Doe

Dato : 28-04-03 15:06

> Jo

Jo? Øhh.. ikke her hos mig. Får du da et output hvis du skriver "tail -f
/dev/cuaa0"?

> men hvad med minicom?

Jeg er ikke interesseret i et terminal program (har cu) og det er det eneste
minicom er (har forsøgt). Søger blot et program der kan dumpe COM port data
til stdout eller en fil.

John

Fra : Morten Lund

Dato : 13-05-03 10:07

Lars Dybdahl wrote:

> [...]

Jeg kunne forestille mig det er noget med com-portens hastighed og paritet.
Mener man kan bruge "stty" til at konfigurere porten ikke interaktivt.

Jeg husker engang jeg dumpede data fra en GPS, der sendte data i NMEA
format. Men det kørte ved 4800 bps, N81, og virkede ikke før jeg havde sat
porten op til denne hastighed.

Venlig hilsen
Morten Lund

Fra : Peter Jensen

Dato : 28-04-03 14:23

John Doe wrote:

> Ligesom "tail -f filnavn" er det så muligt at man kan få noget a'la
> det samme til en COM port (cuaa0)? Jeg benytter FreeBSD v4.7 og har
> brug for at se det der bliver sendt til porten.

Jeg ved ikke lige med BSD, men mon ikke 'cu' kan gøre hvad du ønsker?
Det skal dog siges at jeg har en del problemer med det program.
Tilsyneladende er jeg ikke ene om det, for manualen siger under BUGS:
"This program does not work very well". Held og lykke ...

--
PeKaJe

The probability of someone watching you is proportional to the
stupidity of your action.

Fra : John Doe

Dato : 28-04-03 14:28

> Jeg ved ikke lige med BSD, men mon ikke 'cu' kan gøre hvad du ønsker?

Jeg har set på cu og synes ikke den kan noget af det jeg skal bruge (ud over
at jeg bruger den til at teste om COM porten virker).

John

Fra : Jesper Frank Nemholt

Dato : 28-04-03 18:54

"John Doe" <john@doe.com> wrote in message

> Jeg har set på cu og synes ikke den kan noget af det jeg skal bruge (ud
over
> at jeg bruger den til at teste om COM porten virker).

Kig på conserver. Den kan sættes til at logge både serielle porte og TCP
forbindelser.
Det er en console manager løsning, så der er også mulighed for interaktiv
access til portene der bliver logget.

Jeg bruger det til at logge terminalkonsoller på servere, routere, switches,
raid controllere etc.
Fungerer glimrende. Faktisk bedre end de kommercielle produkter jeg ellers
har brugt (f.eks. CA Console Manager).

/Jesper

Fra : John Doe

Dato : 30-04-03 07:39

> [...]
> forbindelser.
> Det er en console manager løsning, så der er også mulighed for interaktiv

Nem at installere men jeg må desværre erkende at jeg ikke helt forstår at
bruge den (men har selvfølgelig også kun set på den i en halv times tid).
Kan du løfte lidt af sløret for hvordan den bruges (jeg forstår mig bedre på
eksempler frem for en masse tekst)?

John

Fra : Jesper Frank Nemholt

Dato : 30-04-03 19:52

> [...]
> Kan du løfte lidt af sløret for hvordan den bruges (jeg forstår mig bedre

Hiver den ned og kompilerer den (jeg kører den som en specifik bruger kaldet
conserver, derfor $HOME nedenfor) :

../configure --prefix=$HOME
make
make install

En konfigurations-fil fra min hjemme-maskine :

conserver@picasso:/data/users/conserver $ cat $HOME/etc/conserver.cf
#
# $Id: conserver.cf,v 1.4 2001-06-28 10:24:01-07 bryan Exp $
#
# The character '&' in logfile names are substituted with the console
# name. Any logfile name that doesn't begin with a '/' has LOGDIR
# prepended to it. So, most consoles will just have a '&' as the logfile
# name which causes /var/consoles/<consolename> to be used.
#
LOGDIR=/data/users/conserver/log
TIMESTAMP=10ma
#
# list of consoles we serve
# name : tty[@host] : baud[parity] : logfile :
[mark-interval(m|h|d|l)][+]
# name : !host : port : logfile : [mark-interval(m|h|d|l)][+]
# name : |command : : logfile : [mark-interval(m|h|d|l)][+]
#
#tweety:!ts1:2002:&:
#bambam:!ts1:2003:&:
#shell:|::/dev/null:
#telnet:|telnet host::/dev/null:
#ttya:/dev/ttya:9600p:&:
modem:/dev/ttyS0:115200p:&:
router:/dev/ttyS1:38400p:&:
%%
#
# list of clients we allow
# {trusted|allowed|rejected} : machines
#
allowed: 127.0.0.1 intranet.dassic.com

En password rule fil :

conserver@picasso:/data/users/conserver $ cat $HOME/etc/conserver.passwd
conserver:*passwd*:any

Og jeg starter den således :

/data/users/conserver/sbin/conserver -o -d -L
/data/users/conserver/log/conserver.log

Herefter lytter den på hhv. /dev/ttyS0 & S1 (de 2 serielle porte i maskinen
som har hhv. et modem og en router tilkoblet.
Konfigurations-filen laver et timestamp hvert 10. minut.

For at connecte til de 2 porte interaktivt (eksempel med router, og password
er som det er konfigureret hos mig det password som unix brugeren conserver
har. Det andet password der spørges efter er routerens egen prompt) :

conserver@picasso:/data/users/conserver $ console router
Enter conserver@console's password:
[Enter `^Ec?' for help]
Password: *************

Type "?" at the command prompt for a list of commands.
Type "help" at the command prompt for general help.
For detailed help on a specific command, type command name
followed by a "?", for instance, "show ?".

Command->

Som det skrives så kan <Ctrl><e> + c + ? give hjælp.
Disconnect er <Ctrl><e> + <.>
Escape koderne kan ændres efter behag.

Årsagen til at man skal connecte med en client er at det er lavet så det
tillader remote connect med auth, d.v.s. du kan med klienten connecte fra en
anden maskine til conserver serveren.

Logfilerne siger :

conserver@picasso:/data/users/conserver/log $ tail conserver.log
conserver (1634): lost carrier on router (/dev/ttyS1)! [Sat Apr 26 20:15:13
2003]
conserver (1634): router: automatic reinitialization [Sat Apr 26 20:15:13
2003]
conserver (1634): lost carrier on router (/dev/ttyS1)! [Wed Apr 30 16:13:54
2003]
conserver (1634): router: automatic reinitialization [Wed Apr 30 16:13:54
2003]
conserver (1634): router: login conserver@picasso.intranet.dassic.com [Wed
Apr 30 20:41:04 2003]
conserver (1634): router: logout conserver@picasso.intranet.dassic.com [Wed

[...]