Slette en fil der slutter med et whitespac~
Fra : Morten

Dato : 28-04-03 12:09

Hejsa. Jeg har en række filer der slutter med et whitespace.
Dem vil jeg gerne slette i et bash script:

cip@cippweb2: tmp> ls|tr ' ' '_'
preview.log.2003-04-17-08_
preview.log.2003-04-17-09_
preview.log.2003-04-17-10_

Selve sletningen laver jeg på baggrund af en find, men det whitespace der er,
forsvinder, hvorfor det ikke kan slettes:

cip@cippweb2: tmp> find ./* -prune -type f -mtime +7 | while read i; do
> rm "$i"
> done
../preview.log.2003-04-17-08: No such file or directory
../preview.log.2003-04-17-09: No such file or directory
../preview.log.2003-04-17-10: No such file or directory

Ak. Nogen der kan hjælpe?

Morten

Fra : Peter Makholm

Dato : 28-04-03 12:19

usenet@kikobu.com (Morten) writes:

> Selve sletningen laver jeg på baggrund af en find, men det whitespace der er,
> forsvinder, hvorfor det ikke kan slettes:

Brug -print0 optionen til find og 'xargs -0' til at udføre din rm.

--
Peter Makholm | What if:
peter@makholm.net | Tannenbaum had convinced Linus that his

Fra : Morten

Dato : 28-04-03 20:31

Peter Makholm wrote:

> Brug -print0 optionen til find og 'xargs -0' til at udføre din rm.

Godt forslag - hvis bare det havde været en Linux boks. Det er en
Solaris 8 - understøter hverken find -print0 eller xargs -O:/

Derudover, så var mit eksempel lidt for simplificeret, ud over rm
i while løkken, foregår der også en gzip, hvorfor xargs tricket
bliver lidt sværere.

Andre forslag?

Mvh Morten

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 28-04-03 21:18

Morten skrev:

> Godt forslag - hvis bare det havde været en Linux boks. Det er en
> Solaris 8 - understøter hverken find -print0 eller xargs -O:/

Ku' man mon klare det ved at sætte IFS til TAB+LF og så sørge for at
der er TABs mellem kommandoer og alle argumenter?

// Klaus

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 28-04-03 23:13

Morten <usenet@kikobu.com> writes:

> Andre forslag?

Sæt gåseøjne om dit filnavn.

--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://unixsnedkeren.dk - Unix, Java, Web, Netværk, Århus

Fra : Martin Moller Peders~

Dato : 29-04-03 09:06

In <3ead8181$0$10459$edfadb0f@dread11.news.tele.dk> Morten <usenet@kikobu.com> writes:

>Godt forslag - hvis bare det havde været en Linux boks. Det er en
>Solaris 8 - understøter hverken find -print0 eller xargs -O:/

Hvorfor ikke saa installerer GNU xargs og gnu find ?
De findes begge som solaris-pakker paa http://sunfreeware.com/
En Solaris 8 uden nogle GNU vaerktoejer er ikke meget vaerd.

/Martin

Fra : sv-e

Dato : 28-04-03 21:12

Morten wrote:
> [...]
> ./preview.log.2003-04-17-09: No such file or directory
> ./preview.log.2003-04-17-10: No such file or directory

Hej
Din tr øverst gør som jeg ser det ikke andet end at udskifte din
whitespace med _ til stdout. Når du så kører din find, længere nede
hedder filerne jo stadig det samme som før, altså noget med whitespace i.

Eller har jeg misforstået dine oplysninger ?

Hvis jeg ikke har misforstået noget, så skal du jo enten have omdøbt
dine filer først, eller have tilføjet et whitespace til din $i i slette
delen.

vh
sv-e

Fra : sv-e

Dato : 28-04-03 21:33

sv-e wrote:

> [...]
>
> Hvis jeg ikke har misforstået noget, så skal du jo enten have omdøbt
> dine filer først, eller have tilføjet et whitespace til din $i i slette

Hej
Jeg var måske lidt hurtigt ude med mit første svar
Hvad sker der hvis du ændre:
find ./* -prune -type f -mtime +7

til

find * -prune -type f -mtime +7

du står jo angiveligt i tmp ?

vh
sv-e

Fra : Morten

Dato : 28-04-03 22:22

sv-e wrote:

> Hej
> Jeg var måske lidt hurtigt ude med mit første svar
> Hvad sker der hvis du ændre:
> find ./* -prune -type f -mtime +7
>
> til
>
> find * -prune -type f -mtime +7
>
> du står jo angiveligt i tmp ?

Det tmp dir er ikke /tmp. Problemet er heller ikke min find? :/

Mvh Morten

Fra : Morten

Dato : 28-04-03 22:19

sv-e wrote:

> [...]
> hedder filerne jo stadig det samme som før, altså noget med whitespace i.
>
> Eller har jeg misforstået dine oplysninger ?

Njæh.. Det var bare for at synliggøre hvad jeg mente :)

> Hvis jeg ikke har misforstået noget, så skal du jo enten have omdøbt
> dine filer først, eller have tilføjet et whitespace til din $i i slette
> delen.

rm "$i " dutter ikke da ikke alle filer har et trailing whitespace :/
Jeg kan for så vidt godt omdøbe filen, men er mv immun overfor de
whitespaces?

Mvh Morten

Fra : Michael Hjorth

Dato : 28-04-03 22:07

Morten wrote:

> [...]
> ./preview.log.2003-04-17-09: No such file or directory
> ./preview.log.2003-04-17-10: No such file or directory

Hvorfor bruger du ikke -exec i stedet for din while-løkke?

Prøv f.eks. noget i stil med: find ./* -prune -type f -mtime +7 -exec rm
"{}" \;

Michael.

Fra : Morten

Dato : 28-04-03 22:25

Michael Hjorth wrote:

> Hvorfor bruger du ikke -exec i stedet for din while-løkke?
>
> Prøv f.eks. noget i stil med: find ./* -prune -type f -mtime +7 -exec rm
> "{}" \;

Fordi det egentlige script er således:

find ./* -prune -type f -mtime +7 | while read i; do
gzip --to-stdout "$i" > $ZIP_DIR/`echo $i|tr ' ' '_'`.gz
rm "$i"
done

Jeg oversimplificerede det vist da jeg stillede det oprindelige
spørgsmål. Som et kuriosum kan jeg nævne at echo $i bibeholder
mit trailing whitespace.

Jeg er bange for at jeg skal til at ty til lidt kraftigere midler
som perl eller sed.

Mvh Morten

Fra : Brian Christensen

Dato : 28-04-03 23:34

On Mon, 28 Apr 2003 23:24:43 +0200, Morten wrote:

> [...]
> trailing whitespace.
>
> Jeg er bange for at jeg skal til at ty til lidt kraftigere midler som perl

Hvad med "rm -- filnavn". Den plejer at virke når der er underlige tegn i
filnavnet.

mvh
Brian

Fra : sv-e

Dato : 29-04-03 07:18

Morten wrote:
> find ./* -prune -type f -mtime +7 | while read i; do
> gzip --to-stdout "$i" > $ZIP_DIR/`echo $i|tr ' ' '_'`.gz

> Jeg er bange for at jeg skal til at ty til lidt kraftigere midler
> som perl eller sed.

Hej
Det som tr gør for dig, mener jeg ikke at sed kan gøre bedere, da sed jo
også bare aflevere til stdout. Men måske kan du finde en workarround ved
at lade eks. awk eller cut udskrive din søgning inden du udfører rm / mv
eller hvad du nu skal ?

vh
sv-e

Fra : Michael Hjorth

Dato : 29-04-03 20:57

Morten wrote:

> [...]
>
> Jeg oversimplificerede det vist da jeg stillede det oprindelige
> spørgsmål. Som et kuriosum kan jeg nævne at echo $i bibeholder

Du kan jo så lave nogle snydetricks som f.eks:

j=`ls $i*`
rm "$j"

Michael.