hvad bruges /var/dev/pty** til?
Fra : Claus Kühle

Dato : 26-04-03 21:14

Hej gruppe.
Jeg sidder og tjekker min syslog i mandrake 9.1 og den advarer mig om, at en
masse filer i /var/dev/ er "world writeable". Herunder bl.a en masse filer
som hedder noget med /var/dev/pty, f.eks. ptya0, ptya1 osv. (google kan
hjælpe mig så langt, at det er noget med drivers)
De tilhører user:root, group:tty og others: read og write.

Er der nogen der kan fortælle mig:

1) hvad filerne i /var/dev/ bruges til?
2) Om det er ok at de er world writeable?

Venlig hilsen

Claus Kühle

Fra : Peter Nilsson

Dato : 26-04-03 23:53

> 1) hvad filerne i /var/dev/ bruges til?

/dev er logiske filer som bruges af styre systemet til at holde styr over hardware
enheder, de må ikke slettes

/var benyttes til logfiler m.m. af systemet

> 2) Om det er ok at de er world writeable?

nej det er det ikke

Peter
Yanet.dk

Fra : Peter Nilsson

Dato : 26-04-03 23:56

Kig på dette link, det beskriver filstrukturen på en linux maskine...ved ikke om det er
linux du har eller en anden unix....men jeg går ud fra at du benytter en linux maskine.

http://www.linuxbog.dk/unix/bog/basal-unix.html#FILTRAET

;-Peter