DHCPD server
Fra : Kasper

Dato : 24-04-03 22:06

Hej ng.

Min debian box fungerer både som router og dhcp server og har derfor 2
netkort. Hvis jeg forsøger at starte dhcp servicen med
/etc/init.d/dhcpd start, fejler den fordi den siger at der mangler en
"subnet declaration på eth0" som er det eksterne kort.
Jeg kan derimod godt starte den med /usr/sbin/dhcpd eth1, men det er
jo ikke optimalt da den så ikke selv starter efter reboot.

Hvordan får jeg den til at se bort fra eth0 når den startes gennem
/etc/init.d/dhcpd start?

/Kasper

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 25-04-03 00:09

On Thu, 24 Apr 2003 23:06:27 +0200, Kasper wrote:

> [...]
> optimalt da den så ikke selv starter efter reboot.
>
> Hvordan får jeg den til at se bort fra eth0 når den startes gennem

hvis vi antager, at eth0 har fået tildelt adresse 192.168.1.1 med
netmasken 255.255.255.0, skal din dhcpd.conf fil have tilføjet
følgende linje:

subnet 192.168.1.0 netmask 255.255.255.0 {}

Herefter skulle det fungerer

--
Hilsen/Sincerely, Michael Rasmussen

En windows admin er en person, for hvem den største bedrift er, at
lave konfiguration af serveren med trial and error via en gui.

Fra : Rasmus Bøg Hansen

Dato : 25-04-03 10:25

Kasper <someone@somewhere.com> writes:

> [...]
> jo ikke optimalt da den så ikke selv starter efter reboot.
>
> Hvordan får jeg den til at se bort fra eth0 når den startes gennem

INTERFACES="eth1"

i /etc/default/dhcp3-server, hvis du benytter dhcpd 3;
/etc/default/dhcp, hvis du benytter version 2.

/Rasmus

If a trainstation is the place where trains stop, what is a workstation?

Fra : Kasper

Dato : 25-04-03 16:28

On Fri, 25 Apr 2003 11:24:51 +0200, moffe@amagerkollegiet.dk (Rasmus
Bøg Hansen) wrote:

>INTERFACES="eth1"
>
>i /etc/default/dhcp3-server, hvis du benytter dhcpd 3;
>/etc/default/dhcp, hvis du benytter version 2.
Takker - det virker jo bare.