Forkert tid i linux
Fra : Martin Schultz

Dato : 24-04-03 13:20

Hejsa

Jeg har lagt mærke til at min gentoo linux ca. er 1½ timer forud
for den rigtige tid. Tidszonen er sat korrekt og system uret viser
også den korrekte tid.

Er der nogen der har en ide til hvor det kan være galt. Tidszonen har
tidlige været indstillet forkert.

Martin
--
Besøg http://adsltips.crunzh.com for guider
til ADSL og opsætning af CISCO router.

Fra : Brian Christensen

Dato : 24-04-03 13:51

On Thu, 24 Apr 2003 14:19:47 +0200, Martin Schultz wrote:

> [...]
> korrekte tid.
>
> Er der nogen der har en ide til hvor det kan være galt. Tidszonen har

Hvad fortæller date kommandoen? Hvilken tidszone (skulle gerne være CEST)

mvh
Brian

Fra : Martin Schultz

Dato : 24-04-03 13:56

"Brian Christensen" <spam@jordhulen.dk> writes:

> Hvad fortæller date kommandoen? Hvilken tidszone (skulle gerne være CEST)

Thu Apr 24 16:44:58 CEST 2003 lignu hvor klokken i følge mit ur er
14:55

Martin

Fra : Kent Friis

Dato : 24-04-03 16:40

Den 24 Apr 2003 14:56:12 +0200 skrev Martin Schultz:

>Thu Apr 24 16:44:58 CEST 2003 lignu hvor klokken i følge mit ur er
>14:55

og "date -u"?

Mvh
Kent
--
At køre i en stor Mercedes eller BMW viser ikke at man har mange penge.
Det viser blot at man er tysker.

Fra : Martin Schultz

Dato : 26-04-03 08:11

leeloo@phreaker.net (Kent Friis) writes:

> og "date -u"?

hexagon ~ > date -u
Sat Apr 26 09:07:36 UTC 2003 hvilket faktisk er den korrekte tid men
en ren date kommando siger:

hexagon ~ > date
Sat Apr 26 11:08:19 CEST 2003

Martin

Fra : Kent Friis

Dato : 26-04-03 08:29

Den 26 Apr 2003 09:11:28 +0200 skrev Martin Schultz:

>hexagon ~ > date -u
>Sat Apr 26 09:07:36 UTC 2003 hvilket faktisk er den korrekte tid men
>en ren date kommando siger:

Nu skal jeg lige være helt sikker på at jeg forstår dig korrekt, når du
siger at "09:07:36 UTC" er den korrekte tid, mener du så korrekt UTC,
eller mener du at "09:07:36 dansk tid" er korrekt?

>hexagon ~ > date
>Sat Apr 26 11:08:19 CEST 2003

Hvis UTC-tiden er korrekt, er denne også korrekt, vi er en time forskudt
i forhold til UTC, plus sommertid det giver to timer.

Derfor antager jeg at du mener at "09:07:36 dansk tid" er korrekt, og
det betyder at du under installationen har valgt at hardware-uret skal
køre UTC, og ikke Localtime/wall time.

Normalt bør man vælge UTC hvis der kun kører Linux og/eller andre unix
systemer på maskinen, og Localtime hvis der også kører windows.

Så hvis du dual-booter windows, så ret den til at køre localtime.

Hvis du kun har linux på maskinen, så sæt klokken inde fra linux, og
husk på at BIOS'en kører UTC. (så tit har man heller ikke brug for at
se hvad klokken er i BIOS).

Mvh
Kent
--
The frozen north will hatch a flightless bird,
who will spread his wings and dominate the earth

Fra : Martin Ehmsen

Dato : 26-04-03 09:12

On Sat, 26 Apr 2003 07:28:47 +0000 (UTC), Kent Friis <leeloo@phreaker.net> wrote:
[snip]

Så vidt jeg husker skrev du at du sad ved en gentoo box.
Hvis din hardware clock kører local time, så skal du rette i
/etc/rc.conf (du kan nok gætte hvor når du ser filen )
Og du skal huske at have sat den rigtige tidszone, ved at:
ln -sf /usr/share/zoneinfo/.../dk-et-eller-andet /etc/localtime

Så burde det spille...

/Martin Ehmsen
--
How we do it ...
Large cardinals do it inaccessibly.

Fra : Martin Schultz

Dato : 27-04-03 10:26

Martin Ehmsen <thames@get2net.dk> writes:

> [...]
> Og du skal huske at have sat den rigtige tidszone, ved at:
> ln -sf /usr/share/zoneinfo/.../dk-et-eller-andet /etc/localtime

Tak. Det spillede.

Martin