Opstart Mandrake
Fra : "Søren"

Dato : 24-04-03 12:05

Jeg har indstalleret Mandrake 9.1. Når jeg efterfølgende skal starte
computeren op skriver den først

hda: timeout waiting for dma
hda: timeout waiting for dma
hda: drive not ready for command

Disse tre linjer bliver gentaget et par gange hvorefter den ellers starter
op og ellers kører normalt. Hvad ligger der bag de linjer og er det noget,
som jeg skal bekymre mig om ?

Søren

Fra : Thomas Iversen

Dato : 24-04-03 11:10

In article <pan.2003.04.24.11.05.03.284274@gmx.net>, Søren wrote:
> [...]
> op og ellers kører normalt. Hvad ligger der bag de linjer og er det noget,

Følgende vil være oplysende:

http://www.nslug.ns.ca/pipermail/nslug/2003-January/001303.html

Fra : "Søren"

Dato : 24-04-03 12:50

Den Thu, 24 Apr 2003 10:09:59 +0000. skrev Thomas Iversen:

> Følgende vil være oplysende:
>
> http://www.nslug.ns.ca/pipermail/nslug/2003-January/001303.html

Jeg har været inde og se på linket. På min maskine er DMA altså sat op
som default og efter 3 forsøg går den tilbage til pio. I teksten på linket
står der noget med hdparm og jeg prøvede i terminal vinduet at skrive både
hdparm -i og hdparm -I men kommandoen blev ikke genkendt. Jeg ved ikke, om
jeg skal logge ind som root for at gøre dette ? Men som jeg forstår
teksten på dit link, så skal jeg altså ikke bruge DMA som default men
derimod pio. Her jeg er lidt newbie så jeg ville gerne høre hvordan jeg
gør dette.

Søren

Fra : Glen Kjærulff

Dato : 24-04-03 18:14

Søren wrote:

> [...]
> teksten på dit link, så skal jeg altså ikke bruge DMA som default men
> derimod pio. Her jeg er lidt newbie så jeg ville gerne høre hvordan jeg

som root
#rpm -qa |grep hdparm

hvis den siger du ikke har hdparm så

#urpmi hdparm

derefter kan du

#hdparm whatever

/Glen

Fra : "Søren"

Dato : 24-04-03 22:15

Den Thu, 24 Apr 2003 19:14:01 +0200. skrev Glen Kjærulff:

> som root
> #rpm -qa |grep hdparm
>
> hvis den siger du ikke har hdparm så
>
> #urpmi hdparm
>
> derefter kan du
>
> #hdparm whatever

Jeg har hdparm har jeg fundet ud af. Når jeg skriver #hdparm får jeg en
lang liste hvor der bl. a. står

-p set PIO mode on IDE interface chipset (0,1,2,3,4,...)

hvis jeg bare skriver #hdparm -p får jeg meldingen

hdparm - get/set hard disk parameters version v.5.3
usage: hdparm [options] [device]

så ud over
#hdparm -p
skal jeg skrive noget mere. Hvad skal jeg tilføje og hvordan finder jeg ud
af hvad jeg skal tilføje såfremt det er systemspecifikt ?

Søren

Fra : Magnus Pedersen

Dato : 25-04-03 23:42

"Søren" wrote:

> [...]
> skal jeg skrive noget mere. Hvad skal jeg tilføje og hvordan finder jeg ud
> af hvad jeg skal tilføje såfremt det er systemspecifikt ?

Prøv #hdparm -p /dev/hda