mounte USB Harddisk
Fra : Niels Bachmann

Dato : 23-04-03 18:39

Hej gruppe

Hvordan bør man mounte en extern USB harddisk? Det er meningen at den skal
kunne tilsluttes/afbrydes imens systemet kører.
Skal jeg bare tilføje en entry i /etc/fstab -> /dev/sdb /mnt/usbhd
ext3 defaults 0 0
eller skal jeg bruge autofs? Hvis autofs er hints velkomne.

MVH/ Niels Bachmann

Fra : Michael Wojciechowsk~

Dato : 24-04-03 13:31

On Wed, 23 Apr 2003 19:38:58 +0200, Niels Bachmann
<precious@precious.dk> wrote:

> Hvordan bør man mounte en extern USB harddisk? Det er meningen at
> den skal kunne tilsluttes/afbrydes imens systemet kører.

Hvordan afbrydes? Du har vel tænkt dig at unmounte din harddisk før du
tager dets stik ud fra USB-porten?

> Skal jeg bare tilføje en entry i /etc/fstab -> /dev/sdb /mnt/usbhd
> ext3 defaults 0 0
> eller skal jeg bruge autofs? Hvis autofs er hints velkomne.

Det var sådan circa jeg gjorde med en Creative MuVo memory stik/mp3
afspiller. Jeg bruger dog ikke autofs.

Det er vel ikke /dev/sdbn (hvor n er et tal) du skal anvende?

Jeg husker at jeg brugte "sg_scan -i" til at finde ud af hvad der var
af USB mass storage devices tilsluttet, og fdisk til at finde ud af
hvilke partitioner der var.

--
Michael Wojciechowski

One must suffer before enlightenment.

Fra : Niels Bachmann

Dato : 24-04-03 16:31

"Michael Wojciechowski" <wojci@stofanet.dk> skrev i en meddelelse

[snip]
> Hvordan afbrydes? Du har vel tænkt dig at unmounte din harddisk før du
> tager dets stik ud fra USB-porten?

USB harddisken skal fungere som backup disk for en filserver. Der skrives
kun til den 1 gang i døgnet om natten.
Der er 2 USB diske der udskiftes, hvoraf den ene altid er hjemme og den
anden på kontoret.

> Det er vel ikke /dev/sdbn (hvor n er et tal) du skal anvende?

/dev/sda virker

MVH/ Niels Bachmann

Fra : Torben Simonsen

Dato : 25-04-03 00:47

Michael Wojciechowski <wojci@stofanet.dk> writes:

> Hvordan afbrydes? Du har vel tænkt dig at unmounte din harddisk før du
> tager dets stik ud fra USB-porten?

Det må i hvert fald anbefales. En USB storage device, som får afbrudt
USB-forbindelsen uden at være unmounted først er faktisk en af de
få ting, som kan få en Linux-kerne til at gå ned hårdt og brutalt.

Det er i hvert fald tilfældet med min kerne (en 2.4.18 i Redhat-version)
og mit digitalkamera med CF-kort. Hvis jeg glemmer at unmounte kameraet,
inden jeg hiver USB-stikket ud, så dør kernen helt og aldeles. Det skyldes
formodentlig en bug et eller andet sted i USB-koden, for sådan burde
det vel ikke være?

--
-- Torben.