subversion ?
Fra : Ulrik Nielsen

Dato : 23-04-03 11:36

Hej NG,

Er der nogen her der har en mening ang Subversion vs. CVS ??
Jeg har ikke hørt mange kommentare hvad angår Subversion, men det kan jo
ha' sin helt naturlige årsag...

btw, kan Subversion findes her:http://subversion.tigris.org

--
excuse of the day : /dev/clue was linked to /dev/null
from bofh : http://www.cs.wisc.edu/~ballard/bofh/

Fra : Peter Makholm

Dato : 23-04-03 11:53

Ulrik Nielsen <ulrik@lazy.dk> writes:

> Er der nogen her der har en mening ang Subversion vs. CVS ??

Subversion er en blandt flere erstatninger for CVS. Et alternativ er
arch <http://regexps.srparish.net/www/> og ufrie BitKeeper.

De løser alle en række problemer med CVS. Blandt andet atomisk commit
og en måde at rename filer på noget CVS ofte kritiseres for at
mangle. Desuden gentænkes mulighederne for fjernadgang til
repositoriet.

Desuden kan man med arch og BitKeeper lave branche og merge på
repositorie-nivo så man kan være offline og stadigvæk kunne anvende
versionskontrollen.

> Jeg har ikke hørt mange kommentare hvad angår Subversion, men det kan
> jo ha' sin helt naturlige årsag...

Der er en række grunde til at det ikke er særlig udbredt endnu. Det er
ungt, CVS er meget solidt veletableret og der er en række interessante
alternativer der spreder interessen.

Subversion er interessant. Det basere sig på en udvidelse (WebDAV) til
en kendt protokol (HTTP) hvor adgangsrettigheder og kryptering foregår
med veletablerede metoder.

Da jeg for lang tid siden selv så på det var subversion lige blevet
self-hosting (altså subversion-udviklingen brugte suversion i stedet
for cvs) men det var langt fra stabilt nok til daglig brug.

Det er noget jeg har planer om at skulle se på igen på et eller andet
tidspunkt.

--
Peter Makholm | Perhaps that late-night surfing is not such a
peter@makholm.net | waste of time after all: it is just the web

Fra : Alex Holst

Dato : 23-04-03 15:54

Ulrik Nielsen <ulrik@lazy.dk> wrote:
> Er der nogen her der har en mening ang Subversion vs. CVS ??
> Jeg har ikke hørt mange kommentare hvad angår Subversion, men det kan jo
> ha' sin helt naturlige årsag...

F.eks. at produktet endnu ikke er helt klar til produktion?

Som et SCM er det utvivlsomt et fremragende vaerktoej. Jeg har selv
brugt det lidt. Der var engang man *skulle* koere deres serverdel under
Apache 2 -- umiddelbart finder jeg det ikke tiltalende at skulle have
naesten en million linier kode til at koere paa noget saa vigtigt som en
source repository server.

Nu om dage har de en lille wrapper man kan kalde f.eks. gennem en SSH
forbindelse, og OpenSSH er trods alt mindre en 1 million linier kode ..
selvom dens historik snart er lige saa elendig som sendmail.

Jeg er meget paa jagt efter et SCM der tillader distributed repositories
*og* disconnected operations. Den slags staar paa OpenCM's projekt map,
men den er endnu yngre, produktmaessigt, end Subversion er. Support for
symbolic links, annotate/blame support osv skal man desvaerre kigge
langt efter lige for tiden.

CVS er fint til de fleste formaal. Det er foerst naar du faar brug for
advanceret branching og real configurations at du begynder at faa
hovedpine. Jeg synes f.eks. ikke der er noget i vejen med CVS's
manglende support af file metadata (renames, directory revisions) da det
tvinger folk til at taenke sig om foerste gang.

Fra : Ulrik Nielsen

Dato : 23-04-03 16:44

Alex Holst wrote:
> F.eks. at produktet endnu ikke er helt klar til produktion?

Ja det ved jeg.

> [...]
> manglende support af file metadata (renames, directory revisions) da det
> tvinger folk til at taenke sig om foerste gang.

Jo, jeg bruger allerede CVS og er ret glad for det, men det skal ikke
afholde mig fra at høre om der er nogen der har meninger om andre måske
mere interessante systemer.

- og jo man skal tænke sig om før man opretter biblioteker, *men* det
ville nu være en rar feature, et projekt kunne jo ændre kurs i
forløbet... ;)

--
excuse of the day : non-redundant fan failure
from bofh : http://www.cs.wisc.edu/~ballard/bofh/

Fra : Alex Holst

Dato : 24-04-03 10:38

Ulrik Nielsen <ulrik@lazy.dk> wrote:
> Jo, jeg bruger allerede CVS og er ret glad for det, men det skal ikke
> afholde mig fra at høre om der er nogen der har meninger om andre måske
> mere interessante systemer.

Jeg har netop kigget paa kommercielle AccuRev og bortset fra dets
elendige integration med single sign-on er det et meget simpelt og
kraftfuldt produkt. Naar de siger at det er brugervenligt passer det
virkeligt. Jeg har aldrig set noget lignende.

Men ellers saetter jeg mine penge paa Subversion eller OpenCM. Vi faar
se hvem der bedst kan loese mine behov. Jeg agter at leve med CVS indtil
en klar vinder er fundet.

Hvis du blot er nysgerrig efter andre folks meninger om CM systemer kan
du kigge paa www.cmtoday.com og laese med i comp.software.config-mgmt --
ellers ville det nok hjaelpe at praecisere dine behov.

Fra : Ulrik Nielsen

Dato : 24-04-03 11:39

Alex Holst wrote:
> [...]
> du kigge paa www.cmtoday.com og laese med i comp.software.config-mgmt --
> ellers ville det nok hjaelpe at praecisere dine behov.

Takker for tippet, men jeg er mest ude og snuse efter holdninger.
- jeg er ret glad for CVS og regner ikke med at skifte lige foreløbigt,
men *hvis* der nu havde været en super løsning som jeg ikke kendte....

--
excuse of the day : clock speed
from bofh : http://www.cs.wisc.edu/~ballard/bofh/