[Upopulært ;p] Uninstall af Linux/LILO
Fra : Taba

Dato : 23-04-03 11:07

Jeg har haft kigget lidt rundt omkring på nettet og fundet ud af at man kan
skrive lilu -u for at vende tilbage til tidligere konfiguration på sin MBR,
eller man kan bruge fdisk og skrive "fdisk /mbr"...

Nu vil jeg vide hvilken en er mest "skånsom"? På samme fysiske disk ligger
mit andet OS (WinXP) og det kniber med harddisk pladsen så nu vil jeg have
fjernet linux fra den disk, men meget gerne uden at miste min MBR og derved
resten af skidtet som ligger på den....

Er der en risiko at min MBR ryger ved en af metoderne? og hvis jeg bruger
fdisk /mbr, skriver den så en helt ny MBR eller hvordan?

Takker på forhånd
/Taba

Fra : Frank Andersen

Dato : 23-04-03 15:57

On Wed, 23 Apr 2003 12:07:29 +0200, "Taba"
<famtabaWHOHATESSPAMMERS@tiscali.dk> wrote:

> [...]
>
>Er der en risiko at min MBR ryger ved en af metoderne? og hvis jeg bruger
>fdisk /mbr, skriver den så en helt ny MBR eller hvordan?

Hvis du bruger "fdisk /mbr" fra en windows startdiskette genskaber du master
boot recorden som den var, da windows blev installeret, d.v.s. din forbindelse
til linux forsvinder og du kan kun boote windows. Husk, at "fdisk /mbr" er et
Microsoft program, og vil derfor ikke ødelægge noget på Windows.

Mvh. Frank

Fra : Morten

Dato : 23-04-03 16:05

"Taba" <famtabaWHOHATESSPAMMERS@tiscali.dk> wrote in message news:<RBtpa.29786$y3.2315397@news010.worldonline.dk>...
> [...]
>
> Er der en risiko at min MBR ryger ved en af metoderne? og hvis jeg bruger
> fdisk /mbr, skriver den så en helt ny MBR eller hvordan?

http://sdb.suse.de/en/sdb/html/fhassel_deinstall_lilo.html

Jeg ville bruge fixmbr

Morten

Fra : Kent Friis

Dato : 23-04-03 16:10

Den Wed, 23 Apr 2003 12:07:29 +0200 skrev Taba:
> [...]
>fjernet linux fra den disk, men meget gerne uden at miste min MBR og derved

lilo -u er en almindelig uninstall, den sætter MBR'en tilbage til hvad den
var før lilo blev installeret.

FDISK /MBR skriver en helt ny DOS-MBR, der altid starter den aktive
partition.

Hvis du kun ønsker at have windows tilbage på maskinen, er de lige
gode. Og hvis lilo -u kikser, så kan FDISK /MBR stadig bruges til at
redde det.

Mvh
Kent
--
Journalist: En der har forstand på at skrive artikler, men typisk
ikke på det artiklerne handler om.

Fra : Taba

Dato : 23-04-03 17:20

> Hvis du kun ønsker at have windows tilbage på maskinen, er de lige
> gode. Og hvis lilo -u kikser, så kan FDISK /MBR stadig bruges til at
> redde det.

Tusind tak for svarene!
Jeg vil fluks benytte mig af rådene!

/Taba

Fra : Glen Kjærulff

Dato : 23-04-03 18:02

Taba wrote:

> Tusind tak for svarene!
> Jeg vil fluks benytte mig af rådene!
>
> /Taba

boot fra din XP cd og vælg recovery, når du er logget ind skriv fixboot

og derefter exit for genstart, og det skulle virke igen.

/Glen

Fra : Taba

Dato : 23-04-03 21:54

> boot fra din XP cd og vælg recovery, når du er logget ind skriv fixboot
>
> og derefter exit for genstart, og det skulle virke igen.

Okay, det var da endnu nemmere, tak for tippet!

/Taba