MS Windows
Manse9933 45149
briani 27239
Windows tast mangler på bærbar, hvad gør j~
Fra : Dr.Ralph

Dato : 16-05-03 03:06

Jeg bruger min windows tast en del - mest når jeg skal åben start knappen
og stifinder med windows tast + E - disse genveje vil jeg stort set ikke
kunne undvære - men jeg er igang med at overveje en ny bærbar fra IBM
kaldet X31 (en lille letvægter), men IBM har IKKE windowstast på deres
thinkspads tastaturer - og dette er et irriterende problem for mig.

Kan jeg mon finde en tast, der vil kunne åben start knappen og en genvej,
der åbner stifinder ?

At bruge musen til at åbne start knappen med er ikke så god en mulighed, da
jeg af ergonomiske grunde forsøger at bruge tastatur så meget som muligt -
da dette også er hurtigere end en mus.

Hvorfor satan IBM undlader denne windows tast på deres ellers fremragende
thinkpads er for mig en gåde - deres argument er, at det vil ødelægge
tastaturets "naturlig design" - hvad er det dog for noget komplet sludder
at fyre af :(

--
Kind regards/Venlig Hilsen
Dr. Ralph

Fra : Edmund

Dato : 16-05-03 04:28

Dr.Ralph wrote:

> Kan jeg mon finde en tast, der vil kunne åben start knappen

Ctrl + Esc

> genvej, der åbner stifinder ?

Lav en genvej til stifinder i startmenuen

Omdøb genvejen til E så starter stifinder med det samme du trykker Ctrl
+ Esc + E
Det er så muligt at du har et andet program i start der starter med E,
så må du omdøbe en af dem

--
Mvh Edmund

Fra : Dr.Ralph

Dato : 16-05-03 05:48

On Fri, 16 May 2003 05:28:29 +0200, Edmund wrote:

> [...]
> + Esc + E
> Det er så muligt at du har et andet program i start der starter med E,

Tak, så vil jeg alligevel overveje denne X31 fra IBM :)
Vanens magt er stor - og jeg ville ikke kunne leve med ikke at have en
tastatur genvej til min start menu in win xp.

--
Kind regards/Venlig Hilsen
Dr. Ralph

Fra : Asle Bjerva

Dato : 16-05-03 22:26

"Dr.Ralph" <dr.ralph@removesol.dk> skrev i melding
> [...]

> Vanens magt er stor - og jeg ville ikke kunne leve med ikke at have en
> tastatur genvej til min start menu in win xp.

Har to Thinkpader:
En i series 1200 modell 1161 som har windowstaster, og en A31p som ikke har
windows taster, samt et eksternt portabelt USB tastatur i Thinkpadformat som
har Win taster. IBM er fint, tenk så mange standarder :)
Klarer meg for øvrig fint uten Win tastene...
--
Asle Bjerva,Oslo
For Epost: fornavn_dot_etternavn_at_oslo_dot_online_dot_no

Fra : Jørgen Klindt Anders~

Dato : 16-05-03 05:46

øøøøh undskyld

Jubler

Fra : Lars Jørgensen

Dato : 16-05-03 07:40

On Fri, 16 May 2003 04:05:47 +0200, Dr.Ralph wrote:

> [...]
> kaldet X31 (en lille letvægter), men IBM har IKKE windowstast på deres
> thinkspads tastaturer - og dette er et irriterende problem for mig.

Ohh... tak for den oplysning. Jeg kan ikke udstå win-tasten der altid er
i vejen for mig. Bl.a. derfor sidder jeg med et gammelt IBM
klik-keyboard på omkring 2½ kg.

Se der er jeg jo helt enig :)

--
Lars

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 16-05-03 08:49

In dk.edb.system.ms-windows, Dr.Ralph <dr.ralph@removesol.dk> says...
> thinkpads er for mig en gåde - deres argument er, at det vil ødelægge
> tastaturets "naturlig design" - hvad er det dog for noget komplet sludder

Windowstaster ødelægger alle tastaturer's naturlige design. De er noget
fanden har skabt på en dårlig dag. Desværre er det nærmest umuligt at
finde nye tastaturer uden de elendige p*s-taster...

--
Med venlig hilsen/best regards
Jesper G. Poulsen

Fra : [: ::AaBFrEaK:: :] -~

Dato : 16-05-03 11:36

Ja men du kan jo altid pille knappen af! Også er det problem jo egentlig
væk!!!!

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 16-05-03 15:21

In dk.edb.system.ms-windows, [: ::AaBFrEaK:: :] --DK--
<superaab@SPAMFILTERsport.dk> says...
> Ja men du kan jo altid pille knappen af! Også er det problem jo egentlig

Nej, for space-tasten er stadig for lille og de øvrige taster i nederste
linie sidder også forkert.

Fra : Rudi Stegen

Dato : 16-05-03 12:10

Hej Jesper G. Poulsen, du skrev i dk.edb.system.ms-windows:

> Windowstaster ødelægger alle tastaturer's naturlige design. De er
> noget fanden har skabt på en dårlig dag.

Jeg kunne næppe være mere enig. Alligevel skiftede jeg et Windowstastur
efter nogle måneder. Mens Ctrl+Esc kan erstatet Windowstasten, fandt
jeg aldrig nogen erstatning for højreklikstasten.

> Desværre er det nærmest umuligt at finde nye tastaturer uden de
> elendige p*s-taster...

For blot ca. to år siden kunne man få bl.a. Compaq- og IBM- og
Cherrytastaturer uden (og utvivlsomt også adskillige andre). Jeg ved
ikke, om det stadig er tilfældet, men du kan da prøve.
Formentlig kan du få det oplyst i en Linux/Unix-gruppe.

--
Hygge fra Århus - Rudi

Fra : Ukendt

Dato : 16-05-03 12:29

> Jeg kunne næppe være mere enig. Alligevel skiftede jeg et Windowstastur
> efter nogle måneder. Mens Ctrl+Esc kan erstatet Windowstasten, fandt
> jeg aldrig nogen erstatning for højreklikstasten.

'Shift+F10'

/John

Fra : Rudi Stegen

Dato : 16-05-03 12:36

Hej John Quist, du skrev i dk.edb.system.ms-windows:

> 'Shift+F10'

For hede hule da også. Du har ret - tak.

--
Hygge fra Århus - Rudi

Fra : Martin Kirschmeyer

Dato : 16-05-03 12:38

John Quist wrote:
> 'Shift+F10'

Der lærte jeg så også noget... 'Ctrl+Esc' kendte jeg i forvejen, men
denne...

Takker...

--
Martin K

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 16-05-03 15:23

In dk.edb.system.ms-windows, Rudi Stegen <rudis_spamfilter.001
@stegen.dk> says...
> efter nogle måneder. Mens Ctrl+Esc kan erstatet Windowstasten, fandt
> jeg aldrig nogen erstatning for højreklikstasten.

Jeg har aldrig set det smarte i Windows-tasterne...

Fra : Dr.Ralph

Dato : 16-05-03 16:30

On Fri, 16 May 2003 16:22:46 +0200, Jesper G. Poulsen wrote:

> In dk.edb.system.ms-windows, Rudi Stegen <rudis_spamfilter.001
> @stegen.dk> says...
>
> Jeg har aldrig set det smarte i Windows-tasterne...

Jeg bruger min start knap til alle mine programmer - de ligger ude i ventre
række alle samen på en række - har af princip INGEN ikoner ude på
skrivebordet - men det er måske bare en dårlig vane jeg snildt kunne lave
om på.......altså det med start tasten - ikoner på mit skrive bord kommer
der aldrig nogen af.

--
Kind regards/Venlig Hilsen
Dr. Ralph

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 16-05-03 17:13

In dk.edb.system.ms-windows, Dr.Ralph <dr.ralph@removesol.dk> says...
> Jeg bruger min start knap til alle mine programmer - de ligger ude i ventre

Den bruger jeg aldrig. Har alt hvad jeg skal bruge i Quick Launch. Det
er det der kommer tættest på Launchpad.

Fra : Dr.Ralph

Dato : 18-05-03 09:19

> Den bruger jeg aldrig. Har alt hvad jeg skal bruge i Quick Launch. Det
> er det der kommer tættest på Launchpad.

Qucik lauch er OK - men kræver brug af mus.
Jeg kan bedst lide at placere genveje til mine programmer et sted, hvor jeg
kan starte dem med tastatur og mus - afhængigt af ens humør :)

Men hvad er det nu lige Lauchpad er for et program - og hvor kan jeg
hente/købe det.......link søges.....?

--
Kind regards/Venlig Hilsen
Dr. Ralph

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 18-05-03 18:37

http://www-3.ibm.com/software/os/warp/

Fra : Dr.Ralph

Dato : 19-05-03 06:24

On Sun, 18 May 2003 19:36:47 +0200, Jesper G. Poulsen wrote:

> In dk.edb.system.ms-windows, Dr.Ralph <dr.ralph@removesol.dk> says...
>
> http://www-3.ibm.com/software/os/warp/

Hallo....for pokker...det vækker minder.
Jeg brugte faktisk IBM OS/2 tilbage i 1993-1994 og kan da svagt huske Lauch
pad - men ikke helt hvordan den fungerde.

Og dette kan jeg vist heller ikke se på det link, du giver mig - har du
måske et screen shot - bruger du selv OS/2, Jesper ?

--
Kind regards/Venlig Hilsen
Dr. Ralph

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 19-05-03 22:06

In dk.edb.system.ms-windows, Dr.Ralph <dr.ralph@removesol.dk> says...
> Og dette kan jeg vist heller ikke se på det link, du giver mig - har du

Det link jeg gav dig var til anskaffelsen af Launchpad (OS/2).

> måske et screen shot - bruger du selv OS/2, Jesper ?

Ja, men maskinen er ikke kørende for tiden. Problemer med SCSI-
terminering

Fra : Dr.Ralph

Dato : 19-05-03 10:50

> Og dette kan jeg vist heller ikke se på det link, du giver mig - har du
> måske et screen shot - bruger du selv OS/2, Jesper ?

Har lige fundet en dødsmart laucnh bar til win xp - godt nok stadig i beta
- tjek den lige nu:

http://www.stardock.com/products/objectdock/

En apple klon - men pokkers brugbar i win xp - ved dog ikke helt hvor meget
den sløver xp.

--
Kind regards/Venlig Hilsen
Dr. Ralph

Fra : Rudi Stegen

Dato : 16-05-03 23:34

Hej Dr.Ralph, du skrev i dk.edb.system.ms-windows:

> Jeg bruger min start knap til alle mine programmer - de ligger ude
> i ventre række alle samen på en række - har af princip INGEN
> ikoner ude på skrivebordet

Også her. Skrivebordet er i mine øjne det mest upraktiske sted at lægge
noget, man skal anvende - udover det ser grimt ud med alle de
klistermærker.

--
Hygge fra Århus - Rudi

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 17-05-03 08:29

> [...]
> Også her. Skrivebordet er i mine øjne det mest upraktiske sted at lægge
> noget, man skal anvende - udover det ser grimt ud med alle de

Kender du til mind-map-organisering ?

Fra : Rudi Stegen

Dato : 17-05-03 14:00

> Kender du til mind-map-organisering ?

Det afhænger helt af hvad du mener med det.

--
Hygge fra Århus - Rudi

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 18-05-03 08:22

In dk.edb.system.ms-windows, Rudi Stegen <rudis_spamfilter.001
@stegen.dk> says...
> Det afhænger helt af hvad du mener med det.

Hvordan organiserer du tingene på dit skrivebord (altså det fysiske). Er
det rydtet eller har du stabler rundt om?
Kan du finde rundt i stablerne, i så fald?

Hvis man kværker 'ato-arrange'-funktionen i Windows kan du faktisk drage
nytte af den måde som din hjerne organiserer tingene på.

Jeg har min Desktop fyldt med mærkelige ikoner og jeg kan finde dem i
blinde, fordi jeg kan se deres placering i mine tanker. Af samme årsag
kan jeg dykke ind i en stak papir på bordet og finde det jeg skal bruge.

Men "Start"-menuen bruger jeg yderst sjældent. Den er for rodet til mig.

Fra : Rudi Stegen

Dato : 18-05-03 12:10

Hej Jesper G. Poulsen, du skrev i dk.edb.system.ms-windows:

> Hvordan organiserer du tingene på dit skrivebord (altså det
> fysiske). Er det rydtet eller har du stabler rundt om?

Adskillige og rimelig høje stabler. Jeg har en spånplade (oprindelig
anskaffet til andet formål), som jeg kan lægge oven på stablerne, når
jeg engang imellem skal anvende en plan, hård flade på bordet.

> Kan du finde rundt i stablerne, i så fald?

Med sjældne undtagelser ja. Undtagelserne indtræffer oftest, når en
eller flere stabler er udskiftet med nye, der lige skal indarbejdes.

> Jeg har min Desktop fyldt med mærkelige ikoner og jeg kan finde
> dem i blinde, fordi jeg kan se deres placering i mine tanker.

Der er blot nogle problemer.

Et af dem er, som Ralph har nævnt, at skrivebordet normalt slet ikke er
synligt. Altså skal man først minimere alle vinduer, derefter bøvle med
at maksimere/gendanne dem alle igen.
Genveje i startmenuen kan man til gengæld altid få fat i med et par
tastetryk.

Det andet er, at jeg nærmest er allergisk over mus. Jeg bruger den
naturligvis hyppig i browseren, samt når jeg en sjælden gang roder lidt
med grafik o.l.

--
Hygge fra Århus - Rudi

Fra : Martin Kirschmeyer

Dato : 18-05-03 12:20

Rudi Stegen wrote:
> Et af dem er, som Ralph har nævnt, at skrivebordet normalt slet ikke
> er synligt. Altså skal man først minimere alle vinduer, derefter
> bøvle med at maksimere/gendanne dem alle igen.

Kan gøre med to keyboard tryk! WinKey + D - minimerer alt. WinKey + D igen,
og du har alt tilbage som det var

--
Martin K

Fra : Rudi Stegen

Dato : 18-05-03 14:53

Hej Martin Kirschmeyer, du skrev i dk.edb.system.ms-windows:

> Kan gøre med to keyboard tryk! WinKey + D - minimerer alt. WinKey
> + D igen, og du har alt tilbage som det var

Hov, den sidste havde jeg glemt (formentlig fordi jeg ikke bruger
skrivebordet til genveje). Tak for opfriskningen.

Men det er stadig noget høvl, for ingen skrivebordselementer er
markeret, når man bruger Windowstasten+D, hvorfor tabulatortasten ikke
bevirker, at skiftende skrivebordsgenveje er markeret.

Derudover ligger fx Start, P, V, X mere sikkert/rapt i hånden end "23
tabulatortryk" for at startede det ønskede program

--
Hygge fra Århus - Rudi

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 18-05-03 18:48

In dk.edb.system.ms-windows, Rudi Stegen <rudis_spamfilter.001
@stegen.dk> says...
> bevirker, at skiftende skrivebordsgenveje er markeret.

Nu nævnte jeg vist ikke noget om genveje.

Programmer startes fra Quick Launch, men filer og mapper ligger på
Desktop'en (Games-mappen er undtagelsen).

Fra : Dr.Ralph

Dato : 18-05-03 09:20

> Også her. Skrivebordet er i mine øjne det mest upraktiske sted at lægge
> noget, man skal anvende - udover det ser grimt ud med alle de
> klistermærker.

Præcis......og skal man endelig starte nogle nye programmer op, så er
skriverbordet ikke det mest praktiske sted at starte dem fra, hvis man
allerede har programmer åbne, der dækker hele skærmen.

--
Kind regards/Venlig Hilsen
Dr. Ralph

Fra : Madsen

Dato : 18-05-03 14:04

Martin Kirschmeyer skrev:

> Kan gøre med to keyboard tryk! WinKey + D - minimerer alt. WinKey
> + D igen, og du har alt tilbage som det var

Jo, men de kære mennesker har jo enten flået Winkey af elle købt et
tastatur uden Winkey ;)

Madsen.

Fra : Martin Kirschmeyer

Dato : 18-05-03 14:46

Madsen wrote:
> Jo, men de kære mennesker har jo enten flået Winkey af elle købt et
> tastatur uden Winkey ;)

Åhhh ja - det var jo det hele diskussionen startede med! Doh... sådan er det
når er tråd vokser sig rigeligt lang

--
Martin K

Fra : Rudi Stegen

Dato : 18-05-03 14:56

Hej Martin Kirschmeyer, du skrev i dk.edb.system.ms-windows:

> Doh... sådan er det når er tråd vokser sig rigeligt lang

Og efterhånden temmelig off-topic i en gruppe med rigelig on-topic-
gennemstrømning. Du har ret, jeg kvitter den nu

--
Hygge fra Århus - Rudi