MS Windows
Manse9933 45149
briani 27239
Win98 problem?
Fra : Hans Henrik Hansen

Dato : 04-05-03 13:58

Mit normalt velkørende og stabile W98 har pludselig fået nykker:

Det booter tilsyneladende normalt, og dokumenter samt de gængse (MS)
programmer kan åbnes/køres - men hvis man prøver at åbne Windows
Explorer (og enkelte andre programmer), går computeren 'i stå': Cursoren
kan flyttes normalt, men bortset fra det virker intet; efter
ctrl-alt-delete står der 'Explorer - not responding'.

Hvad kan der være galt, og hvorledes får jeg Windows til at opføre sig
normalt igen?

--
med venlig hilsen,
Hans

Fra : Per

Dato : 04-05-03 15:13

On Sun, 4 May 2003 14:58:10 +0200, h2vh@post6.tele.dk (Hans Henrik
Hansen) wrote:

> [...]
>ctrl-alt-delete står der 'Explorer - not responding'.
>
>Hvad kan der være galt, og hvorledes får jeg Windows til at opføre sig

Prøv at geninstallere Windows 98 fra CD'en. Altså bare oven i
den gamle Windows, så du ikke mister dine programmer eller
indstillinger. Det kan tit rette den slags fejl.

Alternativt kan du prøve at opdatere MS Internet Explorer.
Den er nemlig tæt forbundet med Explorer.

mvh Per

Fra : Hans Henrik Hansen

Dato : 15-05-03 18:44

Per <nospam@nowhere.nomore> wrote:

> Prøv at geninstallere Windows 98 fra CD'en. Altså bare oven i
> den gamle Windows, så du ikke mister dine programmer eller
> indstillinger. Det kan tit rette den slags fejl.

Jeg kan ikke få geninstallationen afsluttet:

Når jeg kommer til "Indstilling af Hardware", får jeg flg. besked:
"RUNDLL
Fejl under indlæsning af
C:\PROGRA~1\CEQUADRAT\PACKETCD\C2UDF.DLL
Den angivne sti blev ikke fundet"

Efter få sekunder går installation af "hardware og eventuelle Plug and
Play-enheder" i stå, cursoren bliver til et timeglas - og der sker ikke
mere.

('CEQUADRAT' er navnet på noget brænder-software ('WINonCD'), jeg
forsøgte at installere - og som jeg nu har prøvet at få fjernet igen)

Hvordan kommer jeg videre??

--
med venlig hilsen,
Hans

Fra : Leo.E

Dato : 16-05-03 07:17

h2vh@post6.tele.dk (Hans Henrik Hansen) wrote in message news:<1fv0mb7.1nzw6vdmsc36iN%h2vh@post6.tele.dk>...

> [...]
>
> ('CEQUADRAT' er navnet på noget brænder-software ('WINonCD'), jeg
> forsøgte at installere - og som jeg nu har prøvet at få fjernet igen)
Prøv at hente Regcleaner til at fjerne de sidste henvisninger
til cequadrat, og den kan hentes her: www.hoverdesk.net/freeware.htm
eller hvis den er i msconfig, fjern den derfra
Hilsen: Leo

Fra : Hans Henrik Hansen

Dato : 16-05-03 19:05

Leo.E <le01@post9.tele.dk> wrote:
> Prøv at hente Regcleaner til at fjerne de sidste henvisninger
> til cequadrat, og den kan hentes her: www.hoverdesk.net/freeware.htm
> eller hvis den er i msconfig, fjern den derfra

Det hjalp en overgang, men så gik Windows igen udu, så jeg har
genformateret og geninstalleret - men nu vil W98 ikke genstarte efter at
systemfilerne er overført!
Jeg kan se, de er der (via DOS) - men kan altså ikke starte Windows.

Ja, det må stadig være spørgsmålet!

--
med venlig hilsen,
Hans

Fra : Rudi Stegen

Dato : 17-05-03 00:00

Hej Hans Henrik Hansen, du skrev i dk.edb.system.ms-windows:

> Jeg kan se, de er der (via DOS) - men kan altså ikke starte Windows.

> Ja, det må stadig være spørgsmålet!

Prøv evt. i DOS at skrive:

scanreg /fix

Jeg tror ikke, det giver pote, men der er en chance. Eftersom filerne
faktisk befinder sig på harddisken, er det nærliggende at tro, der er
kludder i registreringsdatabasen.

--
Hygge fra Århus - Rudi

Fra : Hans Henrik Hansen

Dato : 17-05-03 09:34

Rudi Stegen <rudis_spamfilter.001@stegen.dk> wrote:
> Prøv evt. i DOS at skrive:
>
> scanreg /fix

Men før jeg kan gøre det, skal jeg vel have en 'C-prompt'?
Hvis jeg efter 'A:\>' skriver 'cd c:', står der ganske kort 'C:\' på
skærmen, men derefter igen blinkende 'A:\>'!

[Som det sikkert fremgår, er jeg bestemt ingen 'DOS ørn' - jeg
beskæftiger mig normalt med MacOS og Linux! :)]

--
med venlig hilsen,
Hans

Fra : Rudi Stegen

Dato : 17-05-03 13:56

> Men før jeg kan gøre det, skal jeg vel have en 'C-prompt'?

Jo.

> Hvis jeg efter 'A:\>' skriver 'cd c:', står der ganske kort 'C:\' på
> skærmen, men derefter igen blinkende 'A:\>'!

Du skal skrive flg. ved A-prompten (og derefter hyppe ned på Enter):

C:

("cd" betyder blot "change directory", og det er jo ikke noget andet
dir, men et andet drev, du skal skifte til).

Så har du en C-prompt. Hvis kommandoen "scanreg /fix" stadig giver
noget uforståeligt om, at Windows/DOD ikke kan finde nogen scanreg,
skal du have hele stien med. Hos mig ligger den i
C:\WINDOWS\COMMAND\SCANREG.EXE

Gør den det samme hos dig, kan fx skrive:

\WINDOWS\COMMAND\SCANREG.EXE /FIX

.... efterfulgt af Enter, selvfølgelig.

--
Hygge fra Århus - Rudi

Fra : Leo.E

Dato : 17-05-03 16:01

h2vh@post6.tele.dk (Hans Henrik Hansen) wrote in message news:<1fv3mao.15vajg615d7vnsN%h2vh@post6.tele.dk>...

> Men før jeg kan gøre det, skal jeg vel have en 'C-prompt'?
> Hvis jeg efter 'A:\>' skriver 'cd c:', står der ganske kort 'C:\' på
> skærmen, men derefter igen blinkende 'A:\>'!
Hej
du skal nok bare skrive c: og trykke på ENTER
hilsen: Leo

Fra : Hans Henrik Hansen

Dato : 17-05-03 23:51

Leo.E <le01@post9.tele.dk> wrote:
> Hej
> du skal nok bare skrive c: og trykke på ENTER

Jo tak, så fik jeg da i det mindste lært det! :)

Ja, det viste sig jo at være sande ord - i øvrigt opgav jeg at bakse
mere med det omtalte W98; jeg fandt en anden (bedre?) installations-CD,
men grundet uopmærksomhed fik jeg det desværre installeret 'oven i' mit
W2k, så nu har jeg først for alvor problemer! :)

--
med venlig hilsen,
Hans

Fra : Leo.E

Dato : 18-05-03 06:55

h2vh@post6.tele.dk (Hans Henrik Hansen) wrote in message news:<1fv4q1e.1xoxu7o1ro4gccN%h2vh@post6.tele.dk>...

> [...]
> men grundet uopmærksomhed fik jeg det desværre installeret 'oven i' mit
> W2k, så nu har jeg først for alvor problemer! :)

Fortæl fortæl, hvis du har lyst altså
Hilsen: Leo

Fra : Hans Henrik Hansen

Dato : 18-05-03 10:13

Leo.E <le01@post9.tele.dk> wrote:
> Fortæl fortæl, hvis du har lyst altså
> Hilsen: Leo

Jo da, men det er en lidt længere historie!:
Min søn havde erfaret om mine problemer, så han ringede i går aftes og
sagde, at NU skulle 'vi' have installeret det W98; han sagde endvidere,
at jeg skulle bruge en anden installations-CD.
Via startdisk og CD kom installeringen igang, og vi ringede af. Efter
genstart begyndte Win at brokke sig over et utal af manglende filer
(mindst 50), hvoraf de fleste .dll (enkelte .ocx); efter flere
systemgenererede genstarter kom meldingen:
"This program has performed an illegal operation and will be shut down"!

Så slukkede jeg maskinen og gik op for at spise og se på u-både i TV.
Omkring 2330 kom jeg tilbage og ville først lige åbne W2k, som er
placeret på en SCSI HD (W98 [eller resterne deraf] ligger på en IDE
disk). Indledningsvis gik jeg lige ind i BIOS for at ændre boot sequence
til 'SCSI first' - men ak: Det stod der allerede!! Jeg havde m.a.o.
glemt at vælge 'IDE first', inden jeg forsøgte at installere.

Ramt af akut panik forsøgte jeg nu at installere W98 på IDE disken fra
CD #1 (ville (stadig) ikke genstarte!), så fra CD #2 (efter genstart
blev skærmen fyldt med hastigt forbiflagrende bogstaver ('jl'?), så jeg
lukkede ned.

Efter at have sundet mig en smule, tændte jeg igen, valgte 'SCSI first'
og indsatte W2k startdiskette #1 + W2k Inst.-CD - og for første gang var
heldet med mig: Jeg blev spurgt, om jeg ville reparere eksisterende
system, jeg svarede JA, og W2k var 'oppe' igen efter et par minutter!
Office-programmerne skulle dog lige geninstalleres, men det var ikke det
store problem.

Hovedsagen var, at styresystemet, dokumenter samt alle ikke-MS
programmer var intakte, så kl. 0400 kunne jeg omsider gå i seng som en
glad - men udmattet - mand! :))

--
med venlig hilsen,
Hans

Fra : Leo.E

Dato : 18-05-03 16:14

h2vh@post6.tele.dk (Hans Henrik Hansen) wrote in message news:<1fv5huj.eqhfzh8ct4oiN%h2vh@post6.tele.dk>...

> [...]
>
> Hovedsagen var, at styresystemet, dokumenter samt alle ikke-MS
> programmer var intakte, så kl. 0400 kunne jeg omsider gå i seng som en
Jamen, det er da herligt. Hvem siger det er kedeligt at sidde ved
en computer!
Hilsen: Leo

Fra : Hans Henrik Hansen

Dato : 18-05-03 20:51

Leo.E <le01@post9.tele.dk> wrote:
> Jamen, det er da herligt. Hvem siger det er kedeligt at sidde ved
> en computer!

Netop: Det kan være særdeles undholdende - og spændende!
Faktisk har jeg netop konstateret, at W98 alligevel ikke var helt så
'død', som jeg troede:
Når jeg booter W2k, får jeg nemlig også mulighed for at vælge 'Microsoft
Windows', og hvis jeg gør det, kommer W98 åbningssiden faktisk frem.
Derefter får jeg at vide, at filen C:\WINDOWS\SYSTEM\vrtwd.386 mangler,
og at jeg skal tilvejebringe den eller slette det program, den refererer
til(?); dernæst: 'tryk på en tast for at fortsætte'.
Så melding om, at filen C:\WINDOWS\SYSTEM\vfixd.xvd mangler, og at jeg
skal tilvejebringe den eller slette det program, den refererer til(?)
Få sek. senere slukker computeren af sig selv.

Det overrasker mig faktisk, at Windows kan boote et styresystem fra den
(i BIOS) 'ikke-valgte' harddisk, det har jeg nemlig aldrig fået min
'Linux Loader' (LILO) til at gøre.

--
med venlig hilsen,
Hans

Fra : Leo.E

Dato : 19-05-03 06:44

h2vh@post6.tele.dk (Hans Henrik Hansen) wrote in message news:<1fv6bwd.1dgvms313ujqfqN%h2vh@post6.tele.dk>...

> [...]
> skal tilvejebringe den eller slette det program, den refererer til(?)
> Få sek. senere slukker computeren af sig selv.

Nu er det vist lige før det funker igen?
hvis du ikke har de manglende filer derhjemme,
kan du finde dem her: www.driverguide.com/
de kræver dog en gatis registrering
Good luck: Leo

Fra : Hans Henrik Hansen

Dato : 19-05-03 14:58

Leo.E <le01@post9.tele.dk> wrote:
> Nu er det vist lige før det funker igen?
> hvis du ikke har de manglende filer derhjemme,
> [...]

Jo tak - jeg fandt og hentede de to filer, men da jeg ville lægge dem i
mappen, var de der i forvejen!
For en sikkerheds skyld fjernede jeg dernæst 'de gamle' og erstattede
dem med de nedhentede, men resultatet var uændret: Besked om, at filerne
mangler + nedlukning - mystisk er det!

--
med venlig hilsen,
Hans

Fra : Leo.E

Dato : 19-05-03 20:00

h2vh@post6.tele.dk (Hans Henrik Hansen) wrote in message news:<1fv7q0a.aiit30tmmingN%h2vh@post6.tele.dk>...

> [...]
> For en sikkerheds skyld fjernede jeg dernæst 'de gamle' og erstattede
> dem med de nedhentede, men resultatet var uændret: Besked om, at filerne

Hvis det er nogen hjælp, så hører vrtwd.386 til:micrsoft clock management,
og vfixd.vxd til: microsoft video phone helper, så hvis du ikke har (bruger)
progammerne kan du slette det hele, du skal nok starte i fejlsikret tilstand,
jeg mener det er F8 i opstarten.
Hilsen: Leo

Fra : Hans Henrik Hansen

Dato : 19-05-03 19:11

> [...]
>
> Jeg tror ikke, det giver pote, men der er en chance. Eftersom filerne
> faktisk befinder sig på harddisken, er det nærliggende at tro, der er

Resultat:
"Windows fandt en fejl i dine systemfiler og var ikke i stand til at
rette den. Prøv at slette nogle filer for at frigøre plads på
Windows-drevet. Hvis det ikke virker, skal du installere Windows i en ny
mappe."

Af stifinder fremgår, at der på pgl. partition ar anvendt 570 MB, og
ledig diskplads er 7,24 GB.

Forslag til videre aktion?

--
med venlig hilsen,
Hans

Fra : Jens Peter Karlsen

Dato : 19-05-03 20:05

Kør scandisk på drevet.

Fra : Hans Henrik Hansen

Dato : 20-05-03 00:07

Jens Peter Karlsen <jpkarlsen@mvps.org> wrote:

> Kør scandisk på drevet.

Scandisk viste ingen fejl - men det afhjalp (heller) ikke problemet. Men
nu har jeg (omsider!) omformateret og geninstalleret - og det kører
tilsyneladende OK denne gang(?) ):

Det eneste problem, jeg (til nu) er stødt på, er at jeg ikke kan få mere
end 16 farver og 640 * 480 px opløsning - men det kan jo osse være galt
nok! Hvad pokker kan det mon skyldes?

--
med venlig hilsen,
Hans

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 20-05-03 00:11

h2vh@post6.tele.dk (Hans Henrik Hansen) skrev :

>Det eneste problem, jeg (til nu) er stødt på, er at jeg ikke kan få mere
>end 16 farver og 640 * 480 px opløsning - men det kan jo osse være galt
>nok! Hvad pokker kan det mon skyldes?

Du mangler at installere driver til dit grafikkort.
--
Knud

Fra : Hans Henrik Hansen

Dato : 20-05-03 10:36

Knud Gert Ellentoft <knudgert@mail.tele.dk> wrote:
> Du mangler at installere driver til dit grafikkort.

Korrekt - er nu sket!
[Det var vist blevet lidt ud på de små timer 'i går'! :)]

--
med venlig hilsen,
Hans

Fra : Pico

Dato : 04-05-03 15:43

Hans Henrik Hansen wrote:
> [...]
> ctrl-alt-delete står der 'Explorer - not responding'.
>
> Hvad kan der være galt, og hvorledes får jeg Windows til at opføre sig

I sådan et tilfælde er det en ren fornøjelse at have et Image liggende man
kan smide ind, 5 min. og det hele køre normalt igen.
Jeg ved godt det ikke hjælper dig nu, men overvej at lav sådan et når
maskinen køre normalt igen.
Eller prøv som nævnt i det andet indlæg at instalere nyeste v. af IE og
evt geninstallere Win igen oveni.
Pico