MS Windows
briani 27239
Driver til en PCI SCSI bus controller?
Fra : MD

Dato : 01-05-03 10:20

Hej NG.

Når jeg har installeret Windows på en maskine, så skriver den inde i
enhedshåndtering, at der mangler driver til PCI SCSI bus controller. Hvad er
det, og hvordan finder jeg driveren dertil?

MVH MD

Fra : Per Thomsen

Dato : 01-05-03 10:28

> [...]
er
> det, og hvordan finder jeg driveren dertil?

Hvis det er et separat SCSI-kort du har installeret følger der sikkert
drivere med.

Hvis ikke: Følger de sikkert med bundkortet.

Per

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 01-05-03 14:40

In dk.edb.system.ms-windows, MD <dalmoseNOSPAM@idraet.dk> says...
> det, og hvordan finder jeg driveren dertil?

Prøv hos producenten

--
Med venlig hilsen/best regards
Jesper G. Poulsen

Fra : MD

Dato : 01-05-03 16:13

> Prøv hos producenten

Producenten af hvad? Af bundkortet? Der sidder et grafikkort og et kort som
går op til brænderen - resten af stikkene sidder på bundkortet.

Hvad er forøvrigt en SCSI bus controller - jeg tror det er den som gør at XP
ikke vil blive installeret... Jeg kan godt ligge Win98 ind, men hvis jeg
prøver at opgraderer til XP, skriver den, at jeg skal bruge en
tredieparts-driver til SCSI bus controlleren. Hvis jeg siger nej, finder XP
en fejl på drevet og kan ikke fortsætte - siger jeg ja, står jeg uden en
driver og kan ikke fortsætte! Pis!

Jeg har haft hentet nogle Utilities fra Seagates site, og scannet og kørt
test på drevet i næsten et døgn. Og den har bestået alle test uden fejl, så
umiddelbart er der ingen fejl på drevet.

MD

Fra : Dr.Ralph

Dato : 01-05-03 16:43

> Producenten af hvad? Af bundkortet? Der sidder et grafikkort og et kort som
> går op til brænderen - resten af stikkene sidder på bundkortet.

Mit gæt er, at dette kort, der går op til din brænder er et SCSI kort - er
din brænder tilfældigvis en Plextor scsi brænder ?

Find ud af kortets fabrikat - og hent driverne til det.

> [...]
> en fejl på drevet og kan ikke fortsætte - siger jeg ja, står jeg uden en

En scsi bus controller er et kort med en scsi chip på, der bruges til at
forbinde scsi enheder til dit syetm med.
SCSI enheder kan f.eks være en scsi harddisk eller i dit tilfælde en cd
brænder.

Du skal prøve at finde denne driver, lægge den ned på en diskette, når du
så installere win xp lige i starten, hvor den indlæser de første filer, så
tryk [F6] og den vil bede dig installere driver fra disketten. Put
disketten i og lad den indlæse driveren.

Hvad jeg dog ikke forstår er, at du kan bruge dit cd drev overhovedet, hvis
det er et scsi drev, hvor driverne mangler til ?
Har du evt. et IKKE SCSI cd/dvd drev i din maskine, der er forbundet til
dit bundkort - så brug dette til at installere fra først.
Indlæs så senere de korrekte scsi drivere til win xp.

> Jeg har haft hentet nogle Utilities fra Seagates site, og scannet og kørt
> test på drevet i næsten et døgn. Og den har bestået alle test uden fejl, så
> umiddelbart er der ingen fejl på drevet.

Fejlen ligger ikke på din harddisk - lad den være i fred.

--
Kind regards/Venlig Hilsen
Dr. Ralph

Fra : IzNoGoUd

Dato : 01-05-03 17:13

On Thu, 1 May 2003 17:13:22 +0200, "MD" <dalmoseNOSPAM@idraet.dk>
wrote:

> [...]
>en fejl på drevet og kan ikke fortsætte - siger jeg ja, står jeg uden en
Ja det er da ingen ben i!!! du finder driveren der passer til! ud på
en diskette og så kører det! Har selv prøvet

Hvis du vil have mere hjælp må du komme med flere oplydsninger!

Du kunne også lave en Slipstream XP installations cd der er kommet
mange flere scsi driver i sp1!

--
best regards IzNoGoUd a.k.a. Claes Nielsen, DK-5700 Svendborg, Denmark.
-

Fra : Dr.Ralph

Dato : 01-05-03 16:11

> [...]
> enhedshåndtering, at der mangler driver til PCI SCSI bus controller. Hvad er
> det, og hvordan finder jeg driveren dertil?

Hvis den sidder integreret på dit bundkort, så ligger driveren nok på cd
rommen, der fulgte med dit bundkort.

Sidder scsi kortet på en pci slot, så prøv at finde ud af i enhåpndtering,
hvilket fabrikat kortet er og hvad det hedder.
Gå så ind på fabrikanten af kortets hjemmeside, og hent de nødvendige
drivere til win xp.

Der er ret få scsi kort/chip fabrikanter i verden - LSI, Adaptec og Tekram
er de 3 eneste jeg lige kan huske.
De har alle gode informative hjemmesider, hvor drivere kan hentes.

--
Kind regards/Venlig Hilsen
Dr. Ralph

Fra : MD

Dato : 01-05-03 18:54

> [...]
> hvilket fabrikat kortet er og hvad det hedder.
> Gå så ind på fabrikanten af kortets hjemmeside, og hent de nødvendige

Men selv om jeg finder driveren, så har det jo åbenbart ikke noget med HD'en
at gøre - hvorfor siger XP så, at den ikke kan blive installeret p.g.a.
uoprettelige fejl på drevet. (HD'en)

Og ja, der er to cd-rom drev. Et alm. som jeg bruger nu, og så brænderen der
er sat ned på et PCI-kort.

Men brænderen har jeg slet ikke brugt endnu, jeg bøvler nemlig stadig med at
få installeret XP.

Det er et ECS K7S5A bundkort. Men jeg kan sgutte finde nogle driver til SCSI
bus controllere inde på deres site.

MD - også fra Svendborg

Fra : Dr.Ralph

Dato : 01-05-03 19:01

> Men selv om jeg finder driveren, så har det jo åbenbart ikke noget med HD'en
> at gøre - hvorfor siger XP så, at den ikke kan blive installeret p.g.a.
> uoprettelige fejl på drevet. (HD'en)

Prøv at tage dette scsi kort helt ud, og fjerne tilslutningen til
brænderen.
Prøv dernsæt at installere win xp igen.

> Og ja, der er to cd-rom drev. Et alm. som jeg bruger nu, og så brænderen der
> er sat ned på et PCI-kort.

Installer win xp fra det alm. cd rom drev.

> Det er et ECS K7S5A bundkort. Men jeg kan sgutte finde nogle driver til SCSI
> bus controllere inde på deres site.

Du kan ike finde en scsi controller på deres site - du ska have fat i
producenten af selve det lille scsi kort, som der går kabel fra op til
brænderen.

> MD - også fra Svendborg

Jeg er sgu' ikke fra Svendborg

--
Kind regards/Venlig Hilsen
Dr. Ralph

Fra : MD

Dato : 01-05-03 19:32

> Jeg er sgu' ikke fra Svendborg

Nope, men det er IzNoGoUd

Jeg prøver at frakoble brænderen og ser hvad der sker.

Fra : MD

Dato : 01-05-03 20:57

> Jeg prøver at frakoble brænderen og ser hvad der sker.

Nu er brænderen frakoblet, og jeg får ikke længere fejlen omkring PCI SCSI
bus controlleren. Men når jeg prøver at opgraderer til XP, påstår den stadig
at drevet er uopretteligt beskadiget og afslutter installationen!

I mellem tiden har jeg haft formateret endnu en gang , og installeret
Win98 - ingen problemer...

Hvad i al verden kan der være galt???

MD

Fra : Dr.Ralph

Dato : 01-05-03 21:03

> Hvad i al verden kan der være galt???

Kan du gå ind i Fdisk via win98 cd'en ?

Gå ind her og slet alle partitioner, opret 1 ny, og formatter den.

Prøv så igen at installere win xp - og forklar så lige HVORNÅR win xp siger
dig, at drevet er uopretteligt beskadiget - er det med det samme, eller kan
win xp køre kopierings porcessen igennem - fortæl i detaljer, hvornår det
går galt - eller kan vi ikke hjælpe dig.

--
Kind regards/Venlig Hilsen
Dr. Ralph

Fra : MD

Dato : 02-05-03 00:09

">
> [...]
kan
> win xp køre kopierings porcessen igennem -

Jeg har haft slettet alle partitioner og formateret flere gange. Jeg kan
godt kopiere filerne fra XP over, men når den så skal til at installere, så
kommer der en blå skærm frem, hvor der står at Windows-installation har
fundet en fejl (uoprettelig eller kan ikke repareres eller lign.), og
installationen afsluttes.

Som sagt kan jeg godt installerer Win98 og jeg har kørt alle de drev-test
som jeg har kunnet finde på SeaGates hjemmeside.

MD