Append data til Access database
Fra : Morten Brynjolf

Dato : 15-05-03 14:24

Hej!

Er der nogen der kan være behjælpelig med noget kode jeg kan arbejde videre
med.

Jeg har brug for at lave en connection til en Access database og indsætte
nogle data. Lad os sige at data X skal indsættes i tabellen Y.

Hvordan gøres det?

På forhånd tak.

Morten Brynjolf

Fra : Mogens Hansen

Dato : 17-05-03 09:57

"Morten Brynjolf" <morten@mitefternavnher.nu> wrote

[8<8<8<]
> Jeg har brug for at lave en connection til en Access database og indsætte
> nogle data. Lad os sige at data X skal indsættes i tabellen Y.
>
> Hvordan gøres det?

Hvis du fortalte lidt om:
* hvilken teknologi du vil bruge (f.eks. ODBC, ADO, VCL ADO Datasource)
* hvilket udviklingsmiljø du bruger (f.eks. Visual C++, C++Builder)
* hvad du selv har gjort, som ikke virker

tror jeg du vil øge muligheden for at få et brugbart svar.

Måske havde du tænkt at lave en Access applikation. I så fald er det den
forkerte gruppe at spørge på.

Venlig hilsen

Mogens Hansen

Fra : Morten Brynjolf

Dato : 17-05-03 11:10

"Mogens Hansen" <mogens_h@dk-online.dk> wrote in

> Hvis du fortalte lidt om:
> * hvilken teknologi du vil bruge (f.eks. ODBC, ADO, VCL ADO
> Datasource) * hvilket udviklingsmiljø du bruger (f.eks. Visual C++,
> C++Builder) * hvad du selv har gjort, som ikke virker

Fair nok :)

Jeg har ikke selv den fjerneste anelse om c-programmering, men en kammerat
kan lidt og vil i den forbindelse hjælpe mig med programmeringen. Han er
dog ikke lige med på hvordan man tilføjer data til en tabel i en
accessdatabase.

Programmet modtager nogle tekstlinier fra et andet program.

Hvis en linie begynder med en speciel tekst skal den efterfølgende tekst i
linien tilføjes en tabel i accessdatabasen som er oprettet til samme
formål.

Det jeg så har brug for er information om hvordan man opretter forbindelse
til databasen og tilføjer mine nye data.

Jeg ved ikke andet end at der er C-sproget han benytter, og at der ikke er
lavet noget endnu da vi ikke ved hvordan det skal gøres.

Med venlig hilsen
Morten Brynjolf

Fra : Søren \"Pengman\" Pe~

Dato : 17-05-03 16:35

> [...]
>
> Det jeg så har brug for er information om hvordan man opretter forbindelse
> til databasen og tilføjer mine nye data.

Well - jeg vil tro at det skal foregå med en SQL-sætning der sendes igennem
en ODBC til acces.
Jeg har selv ingen erfaringer med C og databaser, har kun brugt dem i
forbindelse med ASP - jeg tror du skal stille dit spørgsmål i en af
databsegrupperne for at få mere specifikke informationer

Søren (med et ubrugeligt svar)

Fra : Mogens Hansen

Dato : 17-05-03 18:45

> [...]

> Jeg ved ikke andet end at der er C-sproget han benytter, og at der ikke er
> lavet noget endnu da vi ikke ved hvordan det skal gøres.

Det er desværre nok ikke tilstrækkelig information til at hjælp dig og din
kammerat.

Man er nødt til at vælge en tilgangs teknologi (f.eks. ODBC, ADO, OLE-DB) og
programmerings snitflade (f.eks. COM, MFC, VCL).
Jeg ved godt at det ikke lyder simpelt, hvis man ikke kender de ting.

Det kan man gøre ud fra flere vinkler:
* Hvilken teknologier passer jer bedst (ud fra f.eks. performance,
intallations afhængigheder, ) ?
* Hvilken måde er nemmest med den C (C++) oversætter I bruger nu
* Hvilket C (C++) baseret værktøj er nemmest at bruge til at skrive til en
Access tabel med

F.eks burde man i Microsoft Visual C++ kunne skrive noget i retningen af
<Visual C++ source code>
#include <windows.h>
#import <msado15.dll> rename("EOF", "adoEOF")

struct InitOle {
InitOle() { ::CoInitialize(NULL); }
~InitOle() { ::CoUninitialize(); }
} _init_InitOle_;

int main()
{
HRESULT hr = S_OK;
ADODB::_RecordsetPtr Rs1 = NULL;
_bstr_t Connect( "DSN=AdoDemo;UID=admin;PWD=;" );
_bstr_t Source ( "SELECT * FROM Authors" );

hr = Rs1.CreateInstance( __uuidof( ADODB::Recordset ) );
Rs1->Open( Source, Connect,
ADODB::adOpenForwardOnly,
ADODB::adLockReadOnly, -1 );
Rs1->Close();
Rs1 = NULL;
::MessageBox( NULL, "Success!", "", MB_OK );
</Visual C++ source code>
som burde lave et recordset via en ADO forbindelse.

I Borland C++Builder kan man f.eks. bruge et TADOConnection objekt. Det er
rimeligt nemt.

Venlig hilsen

Mogens Hansen

Fra : Mogens Hansen