Uforklarlige problemer med flere pcér på s~
Fra : Henning Lund

Dato : 15-05-03 23:17

Jeg har følgende:
4 maskiner hvor de 3 er med Win XP, alle maskiner sidder via en HUB på
en 1024/256 linie med 4 dynamiske ip adr.

Hvis jeg starter en server op på maskine 1, kan maskine 2 hente med max
12-15 kb/s, maskine 3 henter med 1200-1500 kb/s, det tager få sekunder
at hente f.eks. 5 mb hvor imod maskine 2 er adskillige minutter om det.
Hvis maskine 2 henter fra maskine 3, er det stadigt med ca 12-15
kb/s.Hvad i alverden skyldes den forskel, der er på ingen måde lavet
LAN, de tre maskiner kan ikke se hinanden uden f.eks ICQ en server eller
lign.
Det er temmeligt irreterende når der skal overføres data fra maskine 1
til 2, konen kan jo udnytte min spildtid til husligt arbejde så ;o(

Nogen som kan give mig en forklaring evt. en løsning på at optimere den
lave fart på maskine 2?

Henning Lund
icq 18805021
http://sitecenter.dk/freespace/

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 15-05-03 23:45

"Henning Lund" <hlafjerndette@tdcspace.dk> wrote in message

> Nogen som kan give mig en forklaring evt. en løsning på at optimere den
> lave fart på maskine 2?

Dine 4 maskiner er ikke under samme subnet, da de tildeles fra TDC...

Køb en router, brug en anden protokol til filoverførsel (fx netbeui) eler
lej med dette:

http://www.cubus.adsl.dk/elteknik/netvaerk/multi_ip.php

Fra : Henning Lund

Dato : 16-05-03 08:02

Bjarke Hansen skrev:

> Dine 4 maskiner er ikke under samme subnet, da de tildeles fra TDC...

Joe men skulle farten ikke være den samme hvad enten det er maskine 2
eller 3 der henter data fra etteren? Jeg synes at forskellen på så
mange kb/s på de 2 maskiner er helt uhørt, min linie skulle jo max
uploade med 28-29 kb/s, ikke 1200-1500kb/s som maskine 3 henter med.

> Køb en router, brug en anden protokol til filoverførsel (fx netbeui)

Jow kan det bruges uden at ændre på tilslutningen til nettet?

Fra : Henning Lund

Dato : 16-05-03 09:05

Henning Lund skrev:

> Jow kan det bruges uden at ændre på tilslutningen til nettet?

Klippet forkert, jeg mener kan jeg instalere en anden protokol og stadig
bruge den samme opstilling af pcérne så de hver især kan gå på nettet
gennem hubben uden at skulle gennem en maskine som skal stå tændt hele
tiden, jeg har rodet en del sider igennem som omhandler LAN men ´kan
ikke lige finde noget om LAN på ADSL, så vidt jeg forstår er det normalt
at de øvrige maskiner deler internettet via 1 maskine. Jeg mangler også
lidt info om hvordan man tilføjer en ekstra protokol i XP.

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 16-05-03 10:31

> [...]
> at de øvrige maskiner deler internettet via 1 maskine. Jeg mangler også
> lidt info om hvordan man tilføjer en ekstra protokol i XP.

Det står faktiskt alt sammen på den side jeg linkede til...

http://www.cubus.adsl.dk/elteknik/netvaerk/multi_ip.php for at løse
problemet ved at tilfølge en ekstra IP til hver netkort, så de er under
samme supnet. Så traffikken tager den korteste vej

Et andet link, som der også står på siden
http://www.cubus.adsl.dk/elteknik/netvaerk/ipxspx_netbeui.php er til at løse
det med en anden protokol...

Inden du går igang kan du lige tjekke hver enkel maskine op hvilke IP
adresser de har, samt subnettet...

Åbn "command" under start -> kør og skriv så "command"

Derefter skriv "ipconfig /all"

Så kan du se ip og subnet, det er subnet der er det vigtige

Fra : Henning Lund

Dato : 16-05-03 10:49

Bjarke Hansen skrev:

> [...]
> problemet ved at tilfølge en ekstra IP til hver netkort, så de er
> under samme supnet. Så traffikken tager den korteste vej

Hmm det havde jeg ikke lige set, jeg synes forklaringerne er så
kryptiske, de er tivertilfald ikke beregnet på folk som ikke har
arbejdet med netværk før, jeg ledte efter et sted som beskrev
opsætningen hvor alle 4 pcér stadig går på nettet via hubben på deres
egen dynamiske ip adr. og så også kunne se/overføre direkte fra
hinanden, jeg forstår det sådan at den ene maskine er på nettet og de
andre får deres internetforbindelse gennem den.

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 16-05-03 10:27

> [...]
> mange kb/s på de 2 maskiner er helt uhørt, min linie skulle jo max
> uploade med 28-29 kb/s, ikke 1200-1500kb/s som maskine 3 henter med.

Det er jo ofte fordi traffikken sker via Internettet... Så uploader maskine
1 til internettet og maskine 2 downloader det så fra internettet, igennem
TDC og tilbage igen.

Det kan dog måske også være netkortet der måske ikke virker korrekt.. Jeg
har selv været ude for at mit 3com netkort ikke fungerede ordenligt på
Windows XP, her kunne jeg ikke endgang streame noget musik... Virker fint på
Windows ME> Henning Lund

Fra : Henning Lund

Dato : 16-05-03 10:36

Bjarke Hansen skrev:

> Det kan dog måske også være netkortet der måske ikke virker korrekt..
> Jeg har selv været ude for at mit 3com netkort ikke fungerede
> ordenligt på Windows XP,

Du siger noget, de to maskiner som overførslen kører godt mellem har
samme fabrikat netkort.
Jeg synes bare at den hastighed på 1000-1500 kb/s lyder utroligt når det
skal gennenm TDC.

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 16-05-03 10:50

> Du siger noget, de to maskiner som overførslen kører godt mellem har
> samme fabrikat netkort.

Det skulle gerne være nogenlunde underordnet.

> Jeg synes bare at den hastighed på 1000-1500 kb/s lyder utroligt når det
> skal gennenm TDC.

De pc´ere du overførere den hastighed med, kører heller ikke via TDC da de
maskiner du henter den hastighed med, er under samme subnet

Fra : Henning Lund

Dato : 16-05-03 11:51

Bjarke Hansen skrev:

> De pc´ere du overførere den hastighed med, kører heller ikke via TDC
> da de maskiner du henter den hastighed med, er under samme subnet

Dagens dummeste spørgsmål hvordan er de kommet det og ikke den
tredie som der er problemer med?

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 16-05-03 12:06

> Dagens dummeste spørgsmål hvordan er de kommet det og ikke den
> tredie som der er problemer med?

Spørg TDC

Fra : Jesper Skriver

Dato : 16-05-03 12:39

On Fri, 16 May 2003 12:51:23 +0200, Henning Lund wrote:

> Dagens dummeste spørgsmål hvordan er de kommet det og ikke den
> tredie som der er problemer med?

"tilfaeldigt"

--
Jesper Skriver, CCIE #5456, FreeBSD committer
Alfa Romeo 156, 2.0TS

Fra : jens

Dato : 16-05-03 21:27

"Henning Lund" <hlafjerndette@tdcspace.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> til 2, konen kan jo udnytte min spildtid til husligt arbejde så ;o(
>
> Nogen som kan give mig en forklaring evt. en løsning på at optimere den

Den opstillilling svarer til at sætte nøglen udvendigt når man låser døren.
Købe en router af dem til 4- 500 kr. og prøblemet er løst på 5 minutter.

Derefter skulle du gerne kunne flytte filer mellem maskinerne med 100Mbit /
8 mByte pr sek.
(teoretisk ihverfald)

Og så er man fri for ekstra protokoller og andet skrammel.

mvh Jens

Fra : Henning Lund

Dato : 16-05-03 22:46

jens skrev:

> Og så er man fri for ekstra protokoller og andet skrammel.

Netop protokoller har jeg så et spørgsmål til, jeg brugte guiden
Netværksinstallation i Win XP her i eftermiddags, jeg valgte opsætningen
hvor de tre maskiner hver går på nettet via min hub og gik så ind på
hver maskine og delte de mapper som det var meningen der skulle deles,
men jeg kunne ikke se andre maskiner inden jeg instalerede protokollen
IPX/SPX så kom alle maskiner frem og der kunne nu flyttes data med en
for mig meget fin hastighed, nu vil jeg så gerne vide om den IPX/SPX
protokol kan lave hastighedsændringer på min ADSL linie, jeg mener
nemlig at kunne mærke en lavere downloadhastighed siden den blev
instaleret, kan det passe eller er det et tilfælde? Min søn sad og
rodede på nettet mens jeg prøvede at hente nogle binære filer over News,
jeg synes hastigheden faldt ca til det halve af hvad jeg normalt kan
hente fra news med.

Fra : jens

Dato : 16-05-03 23:14

> Netop protokoller har jeg så et spørgsmål til, jeg brugte guiden
> Netværksinstallation i Win XP her i eftermiddags, jeg valgte opsætningen

klip

Det der sker er at både ipx og tcp/ip finder vej ud på nettet for at se om
de hører hjemme der, indtil de støder på en router som siger stop.

Hvis den router nu stod inden for egen havelåge, skal trafikken ikke ud på
den langsomme Inet linie,men bliver hjemme.
Ipx er så overflødig da windozer er beregnet til ip trafik som de kører
bedre med, især XP.

Alt efter hvad der laves kan det godt tage en del fart af netforbindelsen
med din hub, andre maskiner med samme opsætning kommer jo også og banker på
din hoveddør som ikke er lukket...........

Køb en router.

Jeg flytter filer mellem egne maskiner med
7 - 10.000kByte /sek

mvh Jens

Fra : Henning Lund

Dato : 16-05-03 23:38

jens skrev:

> Køb en router.

Tak for svaret, nu er det sådan at jeg måske et par gange om året har
brug for at flytte data fra den ene maskine og til den anden, så jeg vil
ikke ud og investere i ting som ikke er en tvungen nødvendighed for at
benytte vore maskiner . For mange tekniske "kasser" er også mange gange
roden til alt ondt
Nu har jeg i godt en time siddet alene på nettet og hentet noget snask
hjem over News, og farten har lagt fast på 24-25 kb/s så jeg vil formode
at det var et tilfælde at farten gik ned før på aftenen.

Fra : jens

Dato : 17-05-03 00:14

> [...]
> hjem over News, og farten har lagt fast på 24-25 kb/s så jeg vil formode
> at det var et tilfælde at farten gik ned før på aftenen.

Muligvis, men der var ret sikkert en årsag, og den ligger i hvad der sendes
over din linie, om det er fra/til dig er så ikke sikkert med den opstilling
du har.

Jeg er også sjældent i byen, men det betyder ikke at jeg ikke låser min dør
når jeg er i byen.

Nu er det lidt svært at vide om du mener det du skriver.
Der er ret stor forskel på at hente med 1kb/s og 1 kB/s, helt præcist er 1
kB/s = 8 kb/s

Men da du har skrevet 1024/256 burde din download fra binære grupper ligge i
nærhedden af 128kB(yte)/s hvis det er den eneste trafik.

Din upload 256kbit svare til 32kByte/s eller Der er så nogle skrabede
udbydere som begrænser farten, men hvor meget det er kan jeg ikke huske.

Din interne trafik er oplyst til 12-1500 kb hvilket svarer til din download
på netforbindelsen. (godt og vel, det er jo 1024kb/s du er lovet)

Jeg kune godt tænke mig at vide om de maskiner har samme gateway adresse ?

Og så håber jeg du har password på alle dine bruger kontoer, især
administrator kontoerne.

mvh Jens

Fra : Henning Lund

Dato : 17-05-03 00:38

jens skrev:

> Jeg kune godt tænke mig at vide om de maskiner har samme gateway
> adresse ?

Det har de.

Fra : Henning Lund

Dato : 17-05-03 00:36

jens skrev:

> Men da du har skrevet 1024/256 burde din download fra binære grupper
> ligge i nærhedden af 128kB(yte)/s hvis det er den eneste trafik.

Ikke hos TDC 24-25 KB/s fra 17,00-01,00

> Jeg kune godt tænke mig at vide om de maskiner har samme gateway
> adresse ?

Under standardgateway står de to til den samme adresse, den 3 maskine
kan jeg ikke komme til at se lige nu.

> Og så håber jeg du har password på alle dine bruger kontoer, især
> administrator kontoerne.

Jeg har kun min egen brugerkonto for at starte maskinen, Xp kræver ingen
for at dele filer over netværket her.

Fra : jens

Dato : 17-05-03 07:44

> Jeg har kun min egen brugerkonto for at starte maskinen, Xp kræver ingen
> for at dele filer over netværket her.

Uhauha

Mvh Jens

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 17-05-03 10:47

"Henning Lund" <hlafjerndette@tdcspace.dk> wrote in message

> Jeg har kun min egen brugerkonto for at starte maskinen, Xp kræver ingen
> for at dele filer over netværket her.

Nu kan jeg ikke lige huske hvordan man gør.. Men du er godt klar over du har
dit "lokale" netværk på hele internettet?? Så det skulle være en nem sag at
se dine delte mapper hente filer osv.. akurart som du selv gør.

Så det mindste må være at beskytte sig med et kodeord..

Fra : jens

Dato : 17-05-03 11:17

> [...]
at
> se dine delte mapper hente filer osv.. akurart som du selv gør.

Æhh ?
Hvad mangler du ?
Ipèn findes i denne gruppe.
Netværkstedder findes på din egen pc.
Der er nogen hjemme, men de er blinde og døve, har ingn hund, og låser ikke
sine døre.

Man kan trøste sig med at remote desktop ikke tillades uden password.

> Så det mindste må være at beskytte sig med et kodeord..

Det allermindste ja.
Ikke så meget fordi der kan være noget man ikke vil dele.
Men når man bor i nummer 6 skal man jo være på vagt.

mvh Jens

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 17-05-03 12:55

"jens" <mkg@jellingnet.dk> wrote in message

> [...]
ikke
> sine døre.
>
> Man kan trøste sig med at remote desktop ikke tillades uden password.

Er der ellers opdaget nogle sikkerhedsbrist i remote desktop? sådan at det
skulle være en nem sag at logge sig ind på andre computere? Jeg kører selv
med remote desktop webconnection, så man kan logge på fra en internet
browser!

Fra : jens

Dato : 17-05-03 13:13

> [...]
> skulle være en nem sag at logge sig ind på andre computere? Jeg kører selv
> med remote desktop webconnection, så man kan logge på fra en internet

Kommer an på hvordan din server er sat op.
Hvis man kan bruge tsweb som dummy er man jo selv skyld i det.
Den sidste IIS jeg har set var ikke tilgængelig pr defailt ihvertfald.

Men det er ikke en diskusion som hører til her.
Det er nok enten server eller sikkerheds gruppen.

Mvh Jens

Fra : Henning Lund

Dato : 17-05-03 11:48

Bjarke Hansen skrev:

> Så det mindste må være at beskytte sig med et kodeord..

OK men jeg kan ikke finde noget sted i hjælp og support i XP som
omhandler hvordan man sætter det op.

Fra : jens

Dato : 17-05-03 12:16

> OK men jeg kan ikke finde noget sted i hjælp og support i XP som
> omhandler hvordan man sætter det op.

Log af maskinen.
I velkomst skærmen trykker du "ctrl-alt-del" 2 gange indenfor 5 sekunder.
Skriv administrator øverst og log på igen.
dernæst "ctrl-alt-del" og skift koden.

Derefter kan du gøre det med din egen konto, men først administrtor kontoen.

mvh Jens

Fra : Henning Lund

Dato : 17-05-03 12:30

jens skrev:

> [...]
> dernæst "ctrl-alt-del" og skift koden.
>
> Derefter kan du gøre det med din egen konto, men først administrtor

Ok hvad bevirker det så rent praktisk, skal der så kodeord til for at
kunne se hvad der ligger tilgængeligt på nettet, eller<?>

Fra : jens

Dato : 17-05-03 12:36

> Ok hvad bevirker det så rent praktisk, skal der så kodeord til for at
> kunne se hvad der ligger tilgængeligt på nettet, eller<?>

Rent praktisk bevirker det at man ihvertfald ikke bare kan skrive
administrator og logge på maskinen som det billede du så viste.

Man kan stadig se dine delinger via nettet da der ikke er en dør i huset.

Hvis du sætter pass på din egen konto kan man ikke bare logge på ved at
tænde makinen, om det er en fordel eller ulempe er en smags sag og kan
ændres hvis man vil.
Man kan også bare lade ens egen konto stå uden pass, så logger den på hvis
det er den eneste brugerkonto foruden admin kontoen.

mvh Jens

Fra : Henning Lund

Dato : 17-05-03 12:56

jens skrev:

> Rent praktisk bevirker det at man ihvertfald ikke bare kan skrive
> administrator og logge på maskinen som det billede du så viste.

OK

> Man kan stadig se dine delinger via nettet da der ikke er en dør i
> huset.

Døren er så en router eller en firewall, der kan ikke lukkes på andre
måder?

Fra : jens

Dato : 17-05-03 13:10

> OK

> Døren er så en router eller en firewall, der kan ikke lukkes på andre
> måder?

Næe, der er en router, en firewall, eller at dele sit net via en pc som så
har firewallen instaleret.

Den første løsning er ubetinget den bedste.

Mvh Jens