Filoverførsel mellem 3 computere via route~
Fra : Ladycatwoman

Dato : 15-05-03 21:58

Jeg har sat en D-Link DI-604 router mellem 3 computere.
Det kører i smør på internettet (webspeed), men når vi skal overføre filer
fra hinandens computere, går det ekstremt langsomt. Nogle gode råd evt. til
opsætningen?

Med venlig hilsen Ladycatwoman

Fra : LLNielsen

Dato : 14-05-03 22:31

Hvad er det der går langsomt?? Er det overførelsen eller er
computerne lang tid om at finde hinanden. Hvilke OS bruger du?

Fra : Christian Mygind

Dato : 15-05-03 22:36

Ladycatwoman wrote:
> [...]
> Det kører i smør på internettet (webspeed), men når vi skal overføre
> filer fra hinandens computere, går det ekstremt langsomt. Nogle gode

Farten afhænger af netkortene (10 eller 100 mbit) og maskinernes evne til at
flytte data. Hvad er "extremt langsomt"? Hvis du har en ældre bærbar på kan
den ikke nødvendigvis flytte data lige så hurtigt som netværkets teoretiske
maksimum.

/Chr

Fra : Ladycatwoman

Dato : 15-05-03 23:33

Jeg kan se, at jeg var lige hurtig nok.
1: 1x 450 Mhz Pentium 3 med XP pro og 416 mb ram.
2: 1x1600 Mhz Pentium 4 med XP Pro og 640 mb ram.
3: 1x16-1800 Mhz Pentium 4 med 2000 Pro.

Alle netværkskort burde være 100 mbit/sek.

En overførsel af ca. 4 mb tager ca. 30 sek. fra comp. 1-2 og omvendt.
Der er ingen firewall eller virusscanner, der forstyrrer. Er det ikke lidt
sløvt?

640 mb fra comp.3-2 ville tage 90 min. men det gad jeg ikke vente på.

Håber det hjalp lidt.

Med venlig hilsen Ladycatwoman

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 15-05-03 23:43

"Ladycatwoman" <ladycatwoman@hotmail.com> writes:

> En overførsel af ca. 4 mb tager ca. 30 sek. fra comp. 1-2 og omvendt.
> Der er ingen firewall eller virusscanner, der forstyrrer. Er det ikke lidt
> sløvt?

Jo, meget. Det bør ikke tage markant mere end et sekund. Start med at
checke dine duplex-indstillinger.

--
Jacob - www.bunk.cc
Depart not from the path which fate has assigned you.

Fra : Christian Mygind

Dato : 16-05-03 00:11

Jacob Bunk Nielsen wrote:
> ...duplex-indstillinger.

Jo - men selv med 10 mbit half duplex er 90 min for en cd's størrelse tegn
på, at der er noget galt.

/Chr

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 16-05-03 00:14

"Christian Mygind" <mygind@FJERNc.dk> writes:

> Jo - men selv med 10 mbit half duplex er 90 min for en cd's størrelse tegn
> på, at der er noget galt.

Ja, duplex-indstillinger. Står det forkert vil det typisk resultere i
performance som der omtales her.

--
Jacob - www.bunk.cc
There are no games on this system.

Fra : Christian Mygind

Dato : 16-05-03 00:18

Jacob Bunk Nielsen wrote:

> Ja, duplex-indstillinger. Står det forkert vil det typisk resultere i
> performance som der omtales her.

Vi kan vel blive enige om, at det langsomste man kan sætte et 10/100-netkort
til er 10 half duplex - og selv da er hastigheden for langsom.

/Chr

Fra : Ladycatwoman

Dato : 16-05-03 00:19

> Ja, duplex-indstillinger. Står det forkert vil det typisk resultere i
> performance som der omtales her.

De står til fuld tp duplex, så det må vel være iorden?

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 16-05-03 00:25

> Vi kan vel blive enige om, at det langsomste man kan sætte et 10/100-netkort
> til er 10 half duplex - og selv da er hastigheden for langsom.

Ja, ved 10 Mbps halv duplex vil man typisk se performance der ligger
tæt 1 Mbyte/sec.

Men hvis den ene ende af en forbindelse kører halv duplex og den anden
kører fuld duplex vil man typisk se performance der ligger tæt på 1-2
Mbps på grund af kollisioner, altså nogenlunde hvad der omtales i
denne tråd. 4 Mbyte på 30 sekunder er ca. 1,1 Mbps.

Jeg gætter fortsat på at det er duplex-indstillingerne der driller.

Hvis man har en unmanaged switch vil man typisk ikke have mulighed for
at låse portene til fuld duplex, og eneste mulighed for at køre fuld
duplex er så at sætte sin maskine der sidder til føromtalte switch til
autonegotiation. Låser man maskinen til fuld duplex vil switchen
forsøge at forhandle duplex, og fejle. Derefter defaulter den til halv
duplex som standarden foreskriver, og så har vi balladen.

Så enten skal man låse begge ender af forbindelsen til samme
duplex-indstilling, eller også skal begge ender stå til
autonegotiation.

--
Jacob - www.bunk.cc
Support wildlife -- vote for an orgy.

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 16-05-03 00:26

"Ladycatwoman" <ladycatwoman@hotmail.com> writes:

> De står til fuld tp duplex, så det må vel være iorden?

Hvad har du så sat din switch til?

--
Jacob - www.bunk.cc
You are confused; but this is your normal state.

Fra : Ladycatwoman

Dato : 16-05-03 00:34

"Jacob Bunk Nielsen" <spam@bunk.cc> skrev i en meddelelse

> Hvad har du så sat din switch til?

Jeg kører med router ikke switch, men jeg kan fortælle, at problemet var det
samme, inden jeg fik routeren og kun kørte med switch.

Hvis man derimod slukker modemet, kører filoverførslen som den skal. Det må
på en eller anden måde være modemet der driller?

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 16-05-03 15:33

"Ladycatwoman" <ladycatwoman@hotmail.com> wrote:

> [...]
>
>Hvis man derimod slukker modemet, kører filoverførslen som den skal. Det må
>på en eller anden måde være modemet der driller?

Gå ind i Netværk og check egenskaberne hos 'Opkaldskort' samt 'TCP/IP
-> Opkaldskort'.

Problemet må ligge der et sted.

Er Opkaldskortet bundet til mere end een TCP/IP protocol ? Er DNS
måske aktiveret for 'TCP/IP -> Opkaldskort'.

Og hvorfor iøvrigt ha' modem når du åbenbart har ADSL ?!?! Hvis det
er af hensyn til fax muligheden kan du roligt fjerne opkaldskort og
den tilknyttede TCP/IP protocol.

<MLR>

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 16-05-03 00:37

> [...]
>
> Jeg kører med router ikke switch, men jeg kan fortælle, at problemet var det
> samme, inden jeg fik routeren og kun kørte med switch.

Det er så en router med indbygget switch? Du router vel ikke internt
på dit eget lokalnet, vel?

Læste du <news:spamdrop+m37k8rssh6.fsf@paven.bunk.cc>, som jeg skrev
for lidt siden?

> Hvis man derimod slukker modemet, kører filoverførslen som den skal. Det må
> på en eller anden måde være modemet der driller?

Det lyder mystisk. Kan du ikke lave en lille skitse af dit lokalnet?

--
Jacob - www.bunk.cc
If in doubt, mumble.

Fra : O.Lund

Dato : 16-05-03 10:04

> En overførsel af ca. 4 mb tager ca. 30 sek. fra comp. 1-2 og omvendt.
> 640 mb fra comp.3-2 ville tage 90 min. men det gad jeg ikke vente på.

Måske går din LAN-traffik via din WAN-forbindelse. Brug IPX/SPX protokollen
lokalt, se mere her http://www.net-faq.dk/faq.pl?get=ipx

Venlig hilsen
Ole

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 16-05-03 11:34

"O.Lund" <lundborg@(slet)tdcadsl.dk> writes:

> Måske går din LAN-traffik via din WAN-forbindelse. Brug IPX/SPX protokollen
> lokalt, se mere her http://www.net-faq.dk/faq.pl?get=ipx

Hvis det endelig er det der er problemet (det tror jeg ikke), hvorfor
så ikke blot tildele et par IP-aliaser til maskinerne, og så holde sig
til en protokol på lokalnettet?

--
Jacob - www.bunk.cc
If you don't like the way I drive, stay off the sidewalk!

Fra : O.Lund

Dato : 16-05-03 22:21

>hvorfor så ikke blot tildele et par IP-aliaser til maskinerne, og så holde
sig til en protokol på lokalnettet?<

Yessir, men der er bedre sikkerhed idet IPX/SPX kan ikke kommunikere uden
for LAN.

Ladycatwoman, prøv at kigge på kontrollamperne på dit modem medens du
foretager en file-transfer. Hvis de blinker, er sagen klar.

Tilsvarende problem har tidligere været omtalt i dette forum eller i
tele.internet.adsl, hvem var det nu der havde forklaringen og løsningen?

Venlig hilsen
Ole

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 16-05-03 15:56

Michael Rasmussen <mic@NO_SPAMdou.dk> writes:

> Og hvorfor iøvrigt ha' modem når du åbenbart har ADSL ?!?!

ADSL-modem?

--
Jacob - www.bunk.cc
It was all so different before everything changed.

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 16-05-03 23:24

"O.Lund" <lundborg@(slet)tdcadsl.dk> writes:
> Jacob Bunk Nielsen <spam@bunk.cc> skrev...

> Yessir, men der er bedre sikkerhed idet IPX/SPX kan ikke kommunikere uden
> for LAN.

Nej, men det kan nu altså klares med et simpelt routerfilter, hvis man
bruger IP. Det har den fordel at man kun behøver en L3-protokol på sin
computer.

Jeg kan heller ikke se hvorfor det skulle være nødvendigt, hvis man
ikke har fået IP-adresser i forskellige subnets, og det har den
oprindelige spørger vel næppe når hun bruger bruger en router, som jeg
gætter på laver noget NAT-halløj.

> Tilsvarende problem har tidligere været omtalt i dette forum eller i
> tele.internet.adsl, hvem var det nu der havde forklaringen og løsningen?

Ja, TDC har et produkt, hvor de uddeler IP-adresser med DHCP, og hvor
man oftest vil få adresser i forskellige subnets. Det løses altså
stadig lettest med et IP-alias, og så kan man sådan set være ligeglad
med om du kan snakke IP på internettet, da man naturligvis bruger RFC
1918 adresser til sine aliaser, og de bliver dels fanget af TDC's
ingress-filtre, og dels bliver de ikke routet på internettet.

--
Jacob - www.bunk.cc
Don't read everything you believe.