Bærbar VIL ikke på netværket...
Fra : Peter Brandt Jørgens~

Dato : 14-05-03 21:35

Hej

Min datter har en Compaq Armada 7770, som har siddet i en dockingstation og
været på netværket via dennes netkort uden problemer. Datteren synes dog at
dockingstationen fylder alt for meget, og jeg købte så et D-Link DFE-690TXD
netkort (cardbus) til den. Ingen problemer med installationen, Win98se fandt
det og driverne blev installeret; alt tilsyneladende OK. Men da jeg så
genstarter maskinen (grøn 10M-led tændt både i kort og hubben imellem
routeren), og den når til stedet hvor den skal hente en IP-adresse fra min
Linksys-router søger den indtil den timer ud, og starter så uden netværk...
jeg rodede en del med opsætning og drivere, men intet virkede. Kablet blev
checket via min egen bærbare og det virkede. Jeg tænkte så at kortet måtte
være defekt, og satte så kortet fra min egen i (ikke cardbus), Win98 fandt
kortet og installerede driverne uden problemer, men samme resultat; kan
tilsyneladende ikke få en IP-adresse fra routeren.

Så tænkte jeg at der nok var noget rod i Win98 pga. at den havde siddet i
dockingstationen, slettede windowsbiblioteket (tog over 2 timer....), og
installerede Win98se igen, og forventede så at NU ville det virke......
...... nøjagtig samme resultat med begge kort: den VIL ikke på
netværket. Jeg har checket indstillinger på begge bærbare og de er helt ens,
men kun min virker.... jeg aner ikke hvad jeg skal stille op med den.

Der sidder 4 PC'ere + en netværksprinter på netværket, og flere af
maskinerne har været skiftet ud, og der har aldrig før været problemer med
at komme på netværket.....

Forslag til løsning modtages med tak!

Peter Brandt Jørgensen
peterbj@peterbj.dk
www.peterbj.dk (Nu over 1000 vitser og sprogblomster!!!)

Fra : Christian Lyng

Dato : 14-05-03 23:07

"Peter Brandt Jørgensen" <peterbj@peterbj.dk> wrote in message
> [...]
>
> Der sidder 4 PC'ere + en netværksprinter på netværket, og flere af
> maskinerne har været skiftet ud, og der har aldrig før været problemer med

afhængigt om hvor meget du kender til netværk og IP pakker..så her er en
mulighed:

download ethereal (www.ethereal.com) som er et pakke sniffer program (det
'optager' det trafik som kommer forbi pc'en ethernet port), sæt denne pc på
HUB'en, start ethereal, sæt derefter din datter pc til samme HUB,-med det
nye netkort, da det ser ud til at du tildeler IP fra Linksys'en vil hendes
PC spørge efter en IP adresse, og den pakke vil din pc der optager trafik
se!, du ville ihverfald kunne 'se' om hendes PC/netværks kortet sender noget
overhoved, se efter DHCP pakker. ( Option 53: DHCP Message Type = DHCP
Discover)

Chr.

Fra : Peter Brandt Jørgens~

Dato : 16-05-03 11:40

SNIP
> [...]

noget
> overhoved, se efter DHCP pakker. ( Option 53: DHCP Message Type = DHCP

Hej Christian

Jeg har installeret som du foreslog, og der er trafik, hvor den 'syge'
bærbare tilsyneladende anmoder om en adresse. Jeg er langtfra verdensmester
i netværk, så jeg har postet log fra ethereal i dk.binaer under emnet
'ethereal-log', hvis du (eller andre) kan se i den om det er godt eller
skidt...

Den skriver bla.

Source: 169.254.186.24 (den af windows automatisk tildelte, når den ikke får
fra netværket)
Protokol: NBNS
Info: Registration NB NIKKISARMADA
Protokol: NBNS
Info: Registration NB WORKGROUP
Protokol: ICMP
Info: Router solicitation
Protokol: NBNS
Info: Registration NB NIKKI

Det burde vel betyde, at den 'syge' forsøger at få en tcp/ip, eller hür? =
at problemet måske ligger i routeren?

Desuden har jeg nu formatteret c-drevet på den bærbare (ikke bare slettet
windowsbiblioteket) og geninstalleret. -> ingen forandring.

Jeg har prøvet på at slukke for Linksys-routeren, og tænde igen, for at se
om det kunne hjælpe -> ingen virkning.

Det VIL bare ikke virke......

Fra : Christian Lyng

Dato : 16-05-03 14:00

> [...]
> i netværk, så jeg har postet log fra ethereal i dk.binaer under emnet
> 'ethereal-log', hvis du (eller andre) kan se i den om det er godt eller

Jeg kiggede på det og så følgende:
Pakke nummer 5: spørger om IP
1.PC der hedder 'nikkisarmada' (MAC adr:00:40:05:8b:a0:20) sprøger efter en
IP (DHCP discover), se at den skriver
Client hardware address: 00:40:05:8b:a0:20

Pakke nummer 7: svar fra DHCP server
2.IP 192.168.1.1 svare tilbage med en (DHCP Offer) og vil give
'nikkisarmada' IP 192.168.1.102,til 'Client hardware address:
00:40:05:8b:a0:20' (altså hardware addressen på 'nikkisarmada' det er OK!),
samtidigt fortæller DHCP at den hedder 192.168.1.1 ( Option 54: Server
Identifier)

her knækker filmen....10 sek efter....

Der kommer igen en DHCP discover fra 'nikkisarmada' den skulle faktisk komme
med en 'DHCP request' for at svare DHCP serveren, den kommer bare ikke!!!den
skal svare tilbage med en 'DHCP request' til DHCP servern (og for at svare
andre DHCP servere at de ikke blev valgt)
Desuden skal der efter en 'DHCP request' komme en 'DHCP ack' fra DHCP
serveren...for at afslutte det hele!.

Virker som om 'nikkisarmada' ikke fatter at den får en DHCP tilbudt, jeg kan
ikke sige om det er rent HW mæssigt eller
Softwaren, men du havde vist prøvet et andet kort som virkede, samt at det
'defekte' netkort ikke virkede andre steder måske det ikke kan modtage og
sende data videre, så PC'en er 'døv'

Chr.

Fra : Peter Brandt Jørgens~

Dato : 17-05-03 13:20

"Christian Lyng" <christian.lyng@SLETDETTEtiscali.dk> skrev i en meddelelse
Snip
> [...]
> 'defekte' netkort ikke virkede andre steder måske det ikke kan modtage og

Hej Christian

1000 tak for hjælpen!

Jeg må nok se i øjnene at den bærbare har defekte pcmcia-slots... :-/
Min datter må så vælge mellem dockingstationen eller ikke at være på
nettet....

Fra : Christian Lyng

Dato : 17-05-03 15:28

> [...]
>
> Jeg må nok se i øjnene at den bærbare har defekte pcmcia-slots... :-/
> Min datter må så vælge mellem dockingstationen eller ikke at være på

Bare for sjov har du prøvet at installere ethereal på hendes PC, for at se
om den virkeligt kan 'se' noget med PCMCIA kortet?.

Fra : Lasse Kjærsgaard

Dato : 15-05-03 13:13

> Win98 fandt kortet og installerede driverne uden problemer, men samme
resultat; kan
> tilsyneladende ikke få en IP-adresse fra routeren.

Hejsa

Jeg har et par gange haft probelmer med at få tildelt en ipadresse via DHCP
under win98 (Jeg har oplevet det på flere maskiner). Efter mange timers
pilleri, fandt jeg ud af at hvis jeg installerede Via´s 4-in-1 drivere så
funkede det uden problemer bagefter. Jeg ved ikke om du har via-chipset,
hvis du ikke har så kan du nok ikke bruge ovenstående "trick".

MVH
Lasse Kjærsgaard

Fra : Peter Brandt Jørgens~

Dato : 16-05-03 11:22

"Lasse Kjærsgaard" <lassekj@get2net.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> funkede det uden problemer bagefter. Jeg ved ikke om du har via-chipset,
> hvis du ikke har så kan du nok ikke bruge ovenstående "trick".

Nej, desværre..... ellers tak for hintet.

Fra : Thomas Bøjstrup Joha~

Dato : 15-05-03 18:30

1. hvad siger winipcfg ?
2. virker det hvis du giver den fast ip ?

Fra : Peter Brandt Jørgens~

Dato : 16-05-03 11:21

> 1. hvad siger winipcfg ?

Den giver default tcp/ip'en, dvs. den der automatisk bliver tildelt, når den
ikke får en fra DCPH.

> 2. virker det hvis du giver den fast ip ?

Nej, desværre, har prøvet......

Fra : spæf

Dato : 15-05-03 19:40

Jeg har også haft dette problem. Knoklede som en sindssyg med det, uden at
få det til at virke.
Så slog det mig at jeg havde installeret en firewall (Zonealarm), da jeg
lukkede for den virkede det perfekt.

spæf

"live long and prosper"

Fra : Peter Brandt Jørgens~

Dato : 16-05-03 11:19

"spæf" <teater-lyd@ofir.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> få det til at virke.
> Så slog det mig at jeg havde installeret en firewall (Zonealarm), da jeg

Hej

Tak for hintet, men jeg har ikke en firewall installeret....