Lille netværk
Fra : Stefan A. Tøndering

Dato : 13-05-03 15:15

Er her nogen som har erfaring med at opbygge et lille netværk med 2 - 3
PC'ere.
Netværket skulle kunne komme på internettet igennem et almindeligt billigt
ADSL abonoment hos teledanmark.
Jeg har hørt en masse snak om IP-adresser osv.. dette skulle vedrøre
abonomentet.
Somsagt er mit ADSL-abonoment bare det billigste man kan få med ubegrænset
brug hos TELEDANMARK

Jeg håber at her er lidt hjælp at få.....

Svar venligst til stefantoendering@tdcadsl.dk

Fra : Bo Simonsen

Dato : 14-05-03 17:53

On Tue, 13 May 2003 16:14:53 +0200, Stefan A. Tøndering wrote:

> [...]
> abonomentet.
> Somsagt er mit ADSL-abonoment bare det billigste man kan få med

Det forholder sig sådan, at hvis du har en offentlig ip adresse fra TDC
kan du kun tilslutte en maskine, dog kan du købe en router, herved kan du
tilslutte så mange maskiner du har lyst til.

Grunden til det er at routeren laver NAT, derved omsætter de private ip
adresser til den offentlige,

Hvis du har 2 offentlige ip adresser (hvilket er standart på TDC
bredbånd), kan du tilslutte 2 maskiner, eller købe ip adresser efter
behov.

Jeg vil klart anbefale dig at købe en router, da ipadresserne koster pr.
måned, og rent sikkerhedsmæssigt er routeren bedre. Du slipper nemlig
for at installere firewall på dine maskiner.

Bo Simonsen

Downlink BBS - telnet geekworld.dk

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 14-05-03 19:33

"Bo Simonsen" <bo@geekworld.dk> wrote:

> [...]

Jo da, vi er mange

Jeg vil også anbefale at du køber dig en bredbåndsrouter, og meget
gerne en med indbygget switch. Den slags koster bare 4-500 kr.

Så er det egentlig bare at forbinde det hele med netkabler og så tænde
- Der er selvfølgelig lidt opsætning af routeren, men i dit tilfælde
tror jeg det rækker brugernavn og password til TDC's Internet.

Hvis du vil undgå kablerne er bredbåndsrouter med indbygget trådløst
netværk også en mulighed - Det koster lidt mere, men ikke så voldsomt
meget. Trådløst netværk er betydeligt langsommere end kabler, men hvis
dit netværk kun er til deling af internetadgangen har det ingen
betydning.

<MLR>

Fra : Bo Simonsen

Dato : 14-05-03 20:08

On Wed, 14 May 2003 20:33:27 +0200, Michael Rasmussen wrote:

> Jo da, vi er mange

Det ser ud til at du har besvaret det forkerte indlæg.

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 14-05-03 20:54

"Bo Simonsen" <bo@geekworld.dk> wrote:

>Det ser ud til at du har besvaret det forkerte indlæg.

Ups, der vrøvler jeg vist - Og jeg fik endda kun eet glas til maden

<MLR>