Stofanet og 2 pc'er
Fra : Ingrid

Dato : 12-05-03 22:43

Jeg har en laptop og en stationær pc, og en stofanet forbindelse via
com 21 modem. Jeg har fået et fast ip adresse til min stofa
forbindelse.

Jeg vil gerne dele min stofanetforbíndelse, men skal kun være online
med en pc ad gangen. Jeg har prøvet ved at tilslutte modemet til den
ene og derefter til den anden pc, men modemmet "hænger" så snart man
har brugt den sammen med den første pc. Slukker man modemet længe nok
kan man godt bruge den sammen med den anden pc igen.

Er der en måde at resette modemet på (bare at slukke og tænde igen
virker ikke) sådan at jeg kan bruge den på den anden computer ? Måske
via software ?

Eller kan det løses på en anden måde ? Det skal ikke være en løsning
hvor jeg skal have 2 pc'er. Men kan det lade sig gøre med en hub (og
hvad for en skal det så være) ?

På forhånd tak for hjælpen !
Ingrid
(En netværk dummy)

Fra : Thunderbird[7100]

Dato : 12-05-03 23:02

On 12 May 2003 14:43:29 -0700, kysbruden@gmx.net (Ingrid) wrote:

> [...]
>
>Eller kan det løses på en anden måde ? Det skal ikke være en løsning
>hvor jeg skal have 2 pc'er. Men kan det lade sig gøre med en hub (og

Grunden til at modemet hænger er at det låser sig til den MAC adresse på
det netkort den var væert tilsluttet.
Flemming Jacobsen

Fra : Ingrid

Dato : 13-05-03 08:17

> Grunden til at modemet hænger er at det låser sig til den MAC adresse på
> det netkort den var væert tilsluttet.

Ja det har jeg fundet ud af, men spørgsmålet var om man kan resette modemet
eller netkortet på en eller anden måde ?

Fra : Peter Schrøder

Dato : 13-05-03 10:53

"Ingrid" skrev
> Ja det har jeg fundet ud af, men spørgsmålet var om man kan resette
modemet
> eller netkortet på en eller anden måde ?

Prøv at genstarte LAN når du har skiftet ledning.
Jeg mener det virkede for mig.
Start / indstillinger / netværksforbindelser / lanforbindelse
Deaktivér / aktivér ved højreklik på forbindelsen.
Lav evt en genvej på skrivebordet.

Peter Schrøder
peterschATvip.cybercity.dk
replace AT with @ to reply

Fra : Søren Reinke

Dato : 12-05-03 23:21

Ingrid wrote:
> [...]
>
> Er der en måde at resette modemet på (bare at slukke og tænde igen
> virker ikke) sådan at jeg kan bruge den på den anden computer ? Måske

Ja hiv powerkablet ud af modemmet, og vent et stykke tid, stofa siger selv
10 min. ca.

> Eller kan det løses på en anden måde ? Det skal ikke være en løsning
> hvor jeg skal have 2 pc'er. Men kan det lade sig gøre med en hub (og
> hvad for en skal det så være) ?

Køb en router f.eks. en D-Link 604, sådanne en bruger jeg selv.

Hilsen Søren

Fra : Ingrid

Dato : 13-05-03 08:24

> Køb en router f.eks. en D-Link 604, sådanne en bruger jeg selv.
>
> Hilsen Søren

Kører du også med et fast ipnummer fra Stofanet og et com21 modem. Bare for
at være sikker før jeg anskaffer mig den router !

Hilsen
Ingrid

Fra : Christian Mygind

Dato : 13-05-03 14:25

Ingrid wrote:

> Kører du også med et fast ipnummer fra Stofanet og et com21 modem.
> Bare for at være sikker før jeg anskaffer mig den router !

Yep - det kan du. Serveren hos Stofa får så routerens MAC-adresse og så får
du ikke problemet.
Du kan alternativt give begge maskiners netværkskort samme MAC-adresse, og
derved "snyde" serveren hos Stofa, hvis maskinerne aldrig skal på samtidigt.

/Chr

Fra : **TwN**

Dato : 13-05-03 20:14

"Christian Mygind" <mygind@FJERNc.dk> wrote in message

> [...]
> Du kan alternativt give begge maskiners netværkskort samme MAC-adresse, og
> derved "snyde" serveren hos Stofa, hvis maskinerne aldrig skal på

eeeeh... :-/
how would you skifte din MAC adresse?

**TwN**

Fra : T

Dato : 13-05-03 20:55

"**TwN**" <wcrew2002@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> eeeeh... :-/
> how would you skifte din MAC adresse?

Det kan godt klares med software. Hvordan det gøres under Windåze ved jeg
ikke helt... det er dog ret nemt i linux...

Fra : Christian Mygind

Dato : 13-05-03 21:11

**TwN** wrote:

> eeeeh... :-/
> how would you skifte din MAC adresse?

Det er ikke så voldsomt svært - men det afhænger af dit netkort.
Jeg ved godt hvordan man skifter på mit eget - og på min gamle mors, for den
sags skyld :)

/Chr

Fra : John Doe

Dato : 13-05-03 21:42

Chr,

en forrygende info m.h.t. mors pc ....

Fra : Mikael Nørrelund And~

Dato : 14-05-03 11:40

**TwN** wrote:
> how would you skifte din MAC adresse?

SMAC kan vist gøre det, der er en længere tråd
i news:dk.edb.sikkerhed hvor en del af den
omhandler ændring af MAC adresse på et
netkort og det bliver bevist i tråden, at man kan.
http://www.klcconsulting.net/smac/

--
Mvh.
Mikael Nørrelund Andersen

Fjern 'removespamfilter' ved svar til email.

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 14-05-03 15:05

On Tue, 13 May 2003 21:14:16 +0200, "**TwN**"
<wcrew2002@hotmail.com> wrote:

> how would you skifte din MAC adresse?

Det afhænger af, hvilket operativsystem, hvilket netkort og
hvilken driver man bruger. Hvis det fx. er Windows og et Intel
NIC, kan det ændres under properties for kortet.

-A

Fra : **TwN**

Dato : 14-05-03 18:49

"Asbjorn Hojmark" <Asbjorn@Hojmark.ORG> wrote in message

> Det afhænger af, hvilket operativsystem, hvilket netkort og
> hvilken driver man bruger. Hvis det fx. er Windows og et Intel
> NIC, kan det ændres under properties for kortet.

Hmm...
Jeg har ellers altid lært, at man ikke kan skifte sin MAC adresse, med
mindre man har et (dyrt) kort der kan gøre det...
Men vil da lige se om jeg kan finde den omtalte tråd i sikkerheds gruppen

**TwN**

Fra : Søren Reinke

Dato : 13-05-03 15:37

Ingrid wrote:

> Kører du også med et fast ipnummer fra Stofanet og et com21 modem.
> Bare for at være sikker før jeg anskaffer mig den router !

Jeg har en fast ip, men ikke den slags man skal betale for, vi var en af de
første i Sønderborg der fik stofanet, og der fik alle fast ip

Modemmet er en Motorola Cable modem.

Hilsen Søren

Fra : T

Dato : 13-05-03 19:16

"Ingrid" <kysbruden@gmx.net> skrev i en meddelelse
> [...]
> Er der en måde at resette modemet på (bare at slukke og tænde igen
> virker ikke) sådan at jeg kan bruge den på den anden computer ? Måske

Hej Ingrid.

Hvis du piller strømmen fra modemet i bare 3-5 sekunder "glemmer" modemet
alt om netkortets mac adresse. Dvs at det at du skal vente længere tid med
modemet, ikke har noget med modemet at gøre.

Der findes to typer "fast ip". Det er vi jo heldigvis enige om. Der findes
den "gamle" type hvor man selv indtaster en fast intern IP adresse på sin
maskine. Denne har dette problem at mac adressen fra netkortet også bliver
opfanget ude i systemet, og derfor også låst derude. Det er dog meningen at
systemet skal "glemme" mac adressen igen ved fejl. Men hvor godt det virker
ved jeg ikke. Supporten plejer at kunne/skulle nulstille systemet fra tid
til anden.

Hvis man kører via DHCP, bliver systemet selvfølgelig låst på samme måde.
Men når et andet netkort bliver sat til bliver der bare tildelt en anden IP
adresse. Ved fast IP via DHCP (det der koster) reserveres der en IP adresse
til et bestemt netkort. Når dette netkort tilsluttes StofaNet bliver det
tildelt den reserverede IP adrese. Dvs at kun en af maskinerne alligevel kan
benytte denne IP adresse. Den faste IP kan der dog skiftes mac adresse
gratis. Selvom man har reserveret en IP adresse til den ene maskine, og
sætter den anden til, får den anden (den der ikke har reserveret en IP) bare
tildelt en anden IP adresse.

Spørgsmålet er i virkeligheden om du har behov for den "gammeldags" type
fast IP adresse? Hvis du ikke har det, ville du med DHCP kunne skifte PC ved
bare kort at trække strømmen ud af modemet.
Hvis du HAR behov for en fast IP adresse, ville jeg måske nok overveje om de
15 kroner om måneden vælter budgettet... og alligevel skifte til DHCP.

Det nytter ikke noget at bruge en switch eller en hub. Det vil ikke fungere
med nogle af de to løsninger, medmindre at du bestiller familie-opkoblingen.
Du kan selvfølgelig bruge en router. Så havner du dog bag endnu en NAT.
Fordelen er at du kan være på med begge maskiner på én gang... routeren
koster dog også nogle penge.

Jeg håber at det belyser lidt af din situation, og at du kan bruge det til
noget. Svar dog endelig, hvis du er i tvivl om noget.

Fra : Simon Hartmann

Dato : 15-05-03 19:21

Kan det så ikke lade sig gøre at give 2 netkort den samme mac adresse og så
bare smide en hub/switch ind?

-Simon
Ps: Smid mig lige en mail, det kunne være kanon..

Fra : WE

Dato : 15-05-03 23:33

En MAC-adresse er noget kortet HAR, ikke noget du giver det.

Fra : Christian Mygind

Dato : 16-05-03 00:13

WE wrote:
> En MAC-adresse er noget kortet HAR, ikke noget du giver det.

....og hvis du nu begynder at læse fra toppen af denne tråd har vi nu dannet
et loop

/Chr