Router til TDC ProAccess
Fra : Thomas Strandtoft

Dato : 11-05-03 22:52

Hejsa..

På jobbet har vi sådan en Speedstream 5711 router der snakker med
et Siemens XpressLink ADSL modem. Jeg er lidt træt af at routeren
er låst så jeg ikke kan sætte webmail og andet interessant op, men
må nøjes med de 4-5 porte TDC synes jeg har brug for.

Hvis nu jeg gerne vil investere i en router der matcher den der
Siemens dims, hvad har jeg så af muligheder?? Hvad nu hvis jeg
ønsker mig en router der samtidigt kan lave noget firewall med
packet inspection og sikre at det der når frem til vores webserver
rent faktisk er http pakker og ikke noget snavs?

Tillægsspørgsmål: Nogen der ved hvad TDC siger til at man benytter
en anden router end deres??

--
Hygge..
Thomas

Fra : Anders Majland \(Rep~

Dato : 12-05-03 10:54

> Tillægsspørgsmål: Nogen der ved hvad TDC siger til at man benytter
> en anden router end deres??

Det er de ligeglade med - Men hvis du får brug for support skal du grave
speedstream frem igen ... (det havde vi brug for for et års tid siden da
linien var død - det viste sig at være en fejl på centralern)

Vi har en zywall10 på istedet for tdc's

/A

Fra : Svend Erik Jensen

Dato : 12-05-03 22:29

On Mon, 12 May 2003 11:53:38 +0200, Anders Majland (Replace DOT with .
in address for reply by email) wrote in dk.edb.netvaerk
<b9nr1t$3er$1@sunsite.dk>:

>Det er de ligeglade med - Men hvis du får brug for support skal du grave
>speedstream frem igen ... (det havde vi brug for for et års tid siden da
>linien var død - det viste sig at være en fejl på centralern)

Der er et problem, nemlig at en 5711 er en ATM router, og de er dyre.
Det bedste er nok at få ændret ProAccess til ethernet versionen, så man
kan bruge de billige routere.

--
Med venlig hilsen / Mes meilleures amitiés / Best regards
Svend Erik Jensen

Fra : Mikkel U.

Dato : 13-05-03 21:18

Thomas Strandtoft wrote:

> [...]
> er låst så jeg ikke kan sætte webmail og andet interessant op, men
> må nøjes med de 4-5 porte TDC synes jeg har brug for.

Jeg er i helt samme situation.

> [...]
> packet inspection og sikre at det der når frem til vores webserver
> rent faktisk er http pakker og ikke noget snavs?

Men, uanset hvilken router du klasker på, har TDC vel stadig lukket af
fra deres side, eller ? Ligger lukningen af diverse porte "lokalt"
i vores SpeedStream router? Ellers har jeg misforstået noget.

> Tillægsspørgsmål: Nogen der ved hvad TDC siger til at man benytter
> en anden router end deres??

Dunno.

/mikkel

--
"The only source of knowledge is experience"

Albert Einstein

Fra : John Doe

Dato : 13-05-03 21:40

Hejsa,

TDC er sikekrt ganske uinteresserede i hvilken router du benytter, men du
kan måske kun få support til den standard der er med i abb.
Selve låsningen ligger i routeren.
Problematikken er, at du ikke har passwordet til routeren hvilket du jo skal
for at kunne omdirgere de ønskede porte til relevante lokale IP-adresser.

Mvh

Fra : [2900] Jesper Haaber~

Dato : 13-05-03 21:36

Thomas Strandtoft <thomas.strandtoft@anderledes.dk> wrote:

> [...]
> rent faktisk er http pakker og ikke noget snavs?
>
> Tillægsspørgsmål: Nogen der ved hvad TDC siger til at man benytter

Jeg har en D-Link 714P+ som fungerer perfekt til præcis den løsning som
du også har.

--
Med venlig hilsen Jesper

http://www.gylling.net/

Fra : Mikkel U.

Dato : 13-05-03 21:42

[2900] Jesper Haaber Gylling wrote:

> Jeg har en D-Link 714P+ som fungerer perfekt til præcis den løsning som
> du også har.

Hej Jesper.
Det lyder godt - dvs lukkede porte er blot fortid, eller ?

/mikkel

Fra : [2900] Jesper Haaber~

Dato : 13-05-03 21:45

Mikkel U. <mu@604.dk> wrote:

> Hej Jesper.
> Det lyder godt - dvs lukkede porte er blot fortid, eller ?

Du har fuldt kontrol over dit access point via en browser - både på Mac
og PC.

Jeg har købt mit hos Microlan.w

--
Med venlig hilsen Jesper

http://www.gylling.net/

Fra : Johnn Nekman

Dato : 14-05-03 06:18

"[2900] Jesper Haaber Gylling" <jesper@gylling.net> skrev:

> [...]

[...]
[...]
> Du har fuldt kontrol over dit access point via en browser - både på Mac
> og PC.

Jeg må lige korrigere Jesper. Den oprindelige spørger har en 5711 router,
som er en ATM/Ethernet router fra nogen af de første Pro@ccess teledanmark
installerede. D-Link 714P+ er en Ethernet/Ethernet router, og kan derfor
ikke blot benyttes som erstatning for 5711'eren.

Jeg har selv samme problemstilling på en tegnestue, hvor jeg administrerer
deres netværk, og jeg har bestilt en flytning af Pro@ccess'en fra en ISDN
linie til en alm telefonlinie og samtidig konverteret til en Ethernet
baseret løsning. Dvs. det er rent faktisk en oprettelse af den nye linie
(nyt ipnummer) og efterfølgende nedtagning af den gamle.

TDC er blevet forespurgt om min hjemmeforbindelse ( også Pro@ccess ) kan
konverteres til Ethernet, og svaret var: Jo, det koster 500 kr og man skal
da selv levere routeren, dvs. ikke nogen udlånsrouter fra TDC længere.

Jesper har dog fuldstændig ret i at der efter en sådan omlægning ikke er
nogen begrænsninger på linien. (andet en dem man selv indfører i sin nye
router)

mvh Johnn

Fra : [2900] Jesper Haaber~

Dato : 14-05-03 12:38

Johnn Nekman <johnn@NOnekmanSPAM.dk> wrote:

> [...]
>
> Jesper har dog fuldstændig ret i at der efter en sådan omlægning ikke er
> nogen begrænsninger på linien. (andet en dem man selv indfører i sin nye

Jep - det havde jeg overset. Tak.

--
Med venlig hilsen Jesper

http://www.gylling.net/

Fra : Glenn Møller-Holst

Dato : 14-05-03 07:14

Thomas Strandtoft wrote:
> [...]
> er låst så jeg ikke kan sætte webmail og andet interessant op, men
> må nøjes med de 4-5 porte TDC synes jeg har brug for.

Jeg mener at du kan få ændret din ProAccess så "alle" internet->LAN
IP-porte bliver mappet over til den første DHCP LAN-NAT IP-adresse.

"alle" - måske har TDC en liste af IP-porte, der skal være lukket for,
af hensyn til orme.

Sidst jeg så på deres prisliste koster en sådan omkonfigurering ca. 750 kr.

> [...]
> packet inspection og sikre at det der når frem til vores webserver
> rent faktisk er http pakker og ikke noget snavs?

Nu sætter du "bare" en ethernet/ethernet router op til at anvende DHCP
op mod ProAccess ATM-routeren.

> Tillægsspørgsmål: Nogen der ved hvad TDC siger til at man benytter
> en anden router end deres??

mvh/Glenn

Her er et modificeret tidligere sendt indlæg:

Date: Thu, 01 May 2003 22:36:29 +0200
Newsgroups: dk.edb.netvaerk
Subject: Re: router med firewall (med NAT og trådløse
basestationer med NAT)

>Uffe S. Callesen wrote:
>Zyxel's Zywall 1 er efter min mening det allerbedste produkt til
>hjemmebrugere på markedet lige nu !

>Du skal ikke lade dig nare af de sædvanlige salgstrick omkring diverse
>routeres "firewall" egenskaber - efterhånden slås enhver NAT router op
>som
>guds gave til brugere der ønsker en sikker adskillelse af lokal- og
>internet..

Hej Uffe

Prøv at sammenligne denne med ZyWALL:

NetGear Model FVS318
Cable/DSL ProSafe VPN Firewall with 8-port switch:
http://www.netgear.com/products/prod_details.asp?prodID=129
http://www.netgear.com/products/details/FVS318.asp
Citat: "...
Stateful Packet Inspection Firewall with VPN pass-through and routing
Application Support:
IPSec pass-through, H.323, Quake, Half-life, Star Craft Unreal
Tournament, PPTP, MIRC, ICQ, Instant Messenger, RealPlayer, VDO Live,
Quick Time, Dial Pad
Processor: 50 Mhz ARM7
Memory: 1Mb Flash, 16Mb DRAM
Warranty: 5 years (2 years power supply)
..."

--

ZyWALL 1 (med 4 port switch):
http://www.zyxel.com/product/model.php?indexcate=1021974741&indexFlagvalue=1021873683

Application Support med firmware 3.60: Se side 9 i firmware noten i
zip-filen.

ftp://ftp.zyxel.com/zywall1/document/zywall1_v3.60_UsersGuide.pdf

--

Ret mange af dagens trådløse basestationer med NAT enabled, understøtter
ikke mange protokol Application pass-through.

Det kan derfor godt betale sig, at man ser på NAT produktets Application
Support listen.

http://www3.macintouch.com/quicktime6.html#jul20
"...
Date: Sat, 20 Jul 2002 12:02:01 -0400
From: Bruce L Giles
Subject: QuickTime 6 Time-outs
..."

RealPlayer Configuration
What if I'm behind a firewall or NAT?
http://www.indiana.edu/~video/streaming/player.html#firewall
mvh/Glenn

Date: Sun, 04 May 2003 21:33:17 +0200
Newsgroups: dk.edb.netvaerk
Subject: Re: Computer istedet for router

>Morten Søgaard wrote:
>Hej
>Jeg vil lige prøve at lege med at køre med en computer istedet for
>router...
>Nogle som kan foreslå nogle gode programmer, helst nogle som tilgiver >ip
>adresserne... ??

>Mvh Morten

Hej Morten

Linux kerne 2.4.20 kan:
*dele adresser og opsætning ud via DHCP.
*oversætte forbindelser (UDP,TCP) fra en IP-adresse til/fra mange
IP-adresser (NAT).
*Være statefull firewall.
*Med kerne patch NewNAT til kerne 2.4.20 kan NAT understøtte mere
komplekse protokoller: h.323, ....:

Netfilter and H.323 netmeeting:
http://lists.netfilter.org/pipermail/netfilter-devel/2002-July/008832.html
"...Neither 2.4.18 nor 2.4.19 kernels have the necessary infrastructure
for supporting NAT of complex protocols like h323. This is why we
developed newnat, which is in 2.5.x and will be submitted for 2.4.20...."

opsætning af iptables til netmeeting (h.323):
http://www.sslug.dk/emailarkiv/netvaerk/2002_03/msg00183.html

Linux Magazine / August 1999, Setting Up IP Masquerade:
http://www.linux-mag.com/1999-08/guru_01.html

http://www.ecst.csuchico.edu/~dranch/LINUX/index-linux.html

http://www.linuxselfhelp.com/HOWTO/IP-Masquerade-HOWTO/ipmasq-background2.6.html

It implements the UPnP Internet Gateway Device specification (IGD) and
allows UPnP:
http://sourceforge.net/projects/linux-igd/

H.323 signaling (used by Netmeeting 3.01) through a Linux NAT router:
http://www.coritel.it/coritel/projects/nat/

Linux NewNAT:
Koepi's new media development site:
http://roeder.goe.net/~koepi/newnat.html

Netfilter and H.323 netmeeting:
http://lists.netfilter.org/pipermail/netfilter-devel/2002-July/008844.html

mvh/Glenn

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 14-05-03 15:54

In dk.edb.netvaerk, Thomas Strandtoft <thomas.strandtoft@anderledes.dk>
says...
> et Siemens XpressLink ADSL modem. Jeg er lidt træt af at routeren
> er låst så jeg ikke kan sætte webmail og andet interessant op, men

Det koster 500 bobs at konvertere til æternet. Derefter sætter man sin
egen favorit-router på...

--
Med venlig hilsen/best regards
Jesper G. Poulsen

Fra : Cag_dk

Dato : 15-05-03 14:39

"Jesper G. Poulsen" <ms2mogens@ingen steder.dk> wrote in message
> In dk.edb.netvaerk, Thomas Strandtoft <thomas.strandtoft@anderledes.dk>
> says...
>
> Det koster 500 bobs at konvertere til æternet. Derefter sætter man sin
> egen favorit-router på...

Overvejer selv at konvertere til ethernet (har Pro@ccess med en 5711),
sidder med 3-5 computere på LAN.

Har I et godt bud på en router, helst med en 4-8 ports 10/100 switch,
DHCP, NAT, firewall og "alt" det sædvanlige, til under en tusse 8)
skal jo helst kunne minimum det samme som 5711'eren.

har kik på flg.:

D-Link: DI-604
http://www.edbpriser.dk/netvaerk/netvaerk-top10.asp?ID=1674597895

Longshine: LCS-883R-DSL-4F
http://www.edbpriser.dk/netvaerk/netvaerk-top10.asp?ID=1674627891

Netgear: Web Safe Router RP614
http://www.edbpriser.dk/netvaerk/netvaerk-top10.asp?ID=1674737897

Surecom: EP-4504AX
http://www.edbpriser.dk/netvaerk/netvaerk-top10.asp?ID=1674747892

TRENDnet: TW100-S4W1CA ADSL Internet Station
http://www.edbpriser.dk/netvaerk/netvaerk-top10.asp?ID=1674617896

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 15-05-03 18:15

In dk.edb.netvaerk, Cag_dk <cag_dk@get2net.dk> says...
> Har I et godt bud på en router, helst med en 4-8 ports 10/100 switch,

Det er strengt taget ligegyldigt, så vælg den der er billigst i drift

Fra : Thomas Strandtoft

Dato : 15-05-03 23:43

Thomas Strandtoft wrote:

Jeg takker for svarene, jeg tror jeg får ændret fra ATM til
Ethernet i en fart og finder så en passende router..

--
Hygge..
Thomas

Fra : Jesper Dybdal

Dato : 18-05-03 18:20

Thomas Strandtoft <thomas.strandtoft@anderledes.dk> wrote:

>Jeg takker for svarene, jeg tror jeg får ændret fra ATM til
>Ethernet i en fart og finder så en passende router..

Det lyder fornuftigt. Du bør dog lige være forberedt på at du får ny
IP-adresse ved skiftet.
--
Jesper Dybdal, Denmark.
http://www.dybdal.dk (in Danish).

Fra : Lars Bernau

Dato : 18-05-03 21:36

In article <p3gfcv0adsqo1c20f1e5kcqujsa24q6v41@dtext.news.tele.dk>,
jdunet@u8.dybdal.dk says...

> Det lyder fornuftigt. Du bør dog lige være forberedt på at du får ny
> IP-adresse ved skiftet.

Ikke nødvendigvis. Hvis han kan vente 8 - 10 dage, kan det gøres uden
skift af Ip nummer.

/Lars

Fra : Thomas Strandtoft

Dato : 19-05-03 16:05

Lars Bernau wrote:

> Ikke nødvendigvis. Hvis han kan vente 8 - 10 dage, kan det gøres uden
> skift af Ip nummer.

Jeg er egentlig ligeglad med hvor hurtigt det sker, blot jeg får
et fast tidspunkt for skiftet så jeg ved hvornår jeg skal hive den
nuværende router af og sætte den nye på..

--
Hygge..
Thomas

Fra : Jesper Dybdal

Dato : 20-05-03 23:25

Lars Bernau <bernau@invalid.dk> wrote:

>In article <p3gfcv0adsqo1c20f1e5kcqujsa24q6v41@dtext.news.tele.dk>,
>jdunet@u8.dybdal.dk says...

>Ikke nødvendigvis. Hvis han kan vente 8 - 10 dage, kan det gøres uden
>skift af Ip nummer.

Det må så være noget nyt.

Jeg har i øvrigt svært ved at se hvordan det gøres teknisk:
æternetvarianten skal jo bruge et /30-net, dvs. 4 fortløbende
adresser. Det kan jo ikke være den eksisterende adresse fra den
ATM-baserede, da den adresses naboadresser typisk er tildelt andre
brugere.

Men hvis TDC er villige til at give én både /30-nettet *og* den gamle
adresse, rutet hen til /30-nettet, så virker det naturligvis. Og så
har man endda to forskellige brugbare adresse. Det må næsten være
tilfældet hvis man virkelig kan.

Det er fin service hvis man kan det nu om dage: da jeg konverterede
blev jeg tvunget til at skifte adresse, hvilket var ret besværligt da
jeg kører en navneserver på den IP-adresse.

--
Jesper Dybdal, Denmark.
http://www.dybdal.dk (in Danish).

Fra : Thomas Strandtoft

Dato : 19-05-03 16:03

Jesper Dybdal wrote:

> Det lyder fornuftigt. Du bør dog lige være forberedt på at du får ny
> IP-adresse ved skiftet.

Det er okay, jeg har selv adgang til at rette i DNS opslaget så
det er hurtigt fikset..

--
Hygge..
Thomas

Fra : Thomas Strandtoft

Dato : 20-05-03 14:45

Hej igen..

Nu er jeg så småt ved at have "homet" ind på den router jeg jeg
vil udskifte min Speedstream med, lige p.t. er det sådan en
Linksys her der ligger i den lyserøde førertrøje (man er vel lidt
cykelsportsnørd

<http://www.linksys.com/products/product.asp?grid=23&prid=433>

I forbindelse med udskiftningen vil det optimale naturligvis være
noget med at jeg sætter en "spejling" af firmaets nuværende server
op på et andet ipnummer, retter i DNS opslagene og herefter har
god tid til at rode med routerskiftet, men dels er den webside
serveren hoster ikke vigtigere end den godt kan tåle at være
offline et par timer en weekend og dels er jeg for doven..

Jeg har allerede downloadet og læst manualen på den router jeg har
kig på og det ser umiddelbart tilforladeligt ud, men hvad kan jeg
ellers forvente af problemer ved udskiftningen?? Jeg har
patchkabler, både straight og cross-over. Jeg har en maskine
rigget op lige ved siden af til når der skal konfigureres. Jeg
overvejer noget med at finde et modem frem fra gemmerne så jeg kan
komme online selv om jeg ikke har hul gennem til adsl'en. Kan I
komme på noget åbenlyst jeg har glemt?

Er der specielle ting jeg skal være særligt opmærksom på i
forbindelse med udskiftningen eller plejer den slags at foregå
rimeligt smertefrit?

--
Hygge..
Thomas