coax kabel
Fra : jens

Dato : 11-05-03 14:39

Hej NG

Mellem et "webstar" modem og en FWA sender/modtager er der et coax kabel.

Hvor langt må det være hvis man foræanger et stabilt signal. ??

Er der en fast standard som de 105 meter cat5e ?

mvh Jens

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 11-05-03 15:19

"jens" <mkg@jellingnet.dk> wrote in message
> Hej NG
>
> Mellem et "webstar" modem og en FWA sender/modtager er der et coax kabel.

Er du sikker på Arrownet tillader at du roder med dette??

Men ud over det, så bare samlingen giver en dæmpning..

> Hvor langt må det være hvis man foræanger et stabilt signal. ??

hvorfor spørger du ikke Arrownet? Men ellers kan du vel altid monteret
modemmet fast, og så trække netværk resten af vejen.

> Er der en fast standard som de 105 meter cat5e ?

Nej,

Men med Sonofon FWA som kører ved 3,5Ghz, mener jeg tommelfingerreglen er en
dæmpning på 3dbm pr. 10 meter coax

Dæmpningen er afhændig af frekvensbåndet

Fra : jens

Dato : 11-05-03 16:23

> "jens" <mkg@jellingnet.dk> wrote in message

> Er du sikker på Arrownet tillader at du roder med dette??

Ja
Forudsat jeg køber kablet hos en af dem anvist leverandør for 9kr/m

> Men ud over det, så bare samlingen giver en dæmpning..

Der er en "skrue" muffe i hver ende, hvad mener du ?

> hvorfor spørger du ikke Arrownet?

Fodi de giver modstridende svar alt efter hvem man lige får fat i.

<Men ellers kan du vel altid monteret
> modemmet fast, og så trække netværk resten af vejen.

Nej, det er ikke muligt da der er en del over 100 meter.

> Nej,
hmm.

> Men med Sonofon FWA som kører ved 3,5Ghz, mener jeg tommelfingerreglen er
en
> dæmpning på 3dbm pr. 10 meter coax

(det vil her sige 15*3db, det er noget jo)

> Dæmpningen er afhændig af frekvensbåndet

Stigende eller faldende ved højere frekvens ?

mvh Jens

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 11-05-03 16:49

> Ja
> Forudsat jeg køber kablet hos en af dem anvist leverandør for 9kr/m

Okay.

Men det er jo heller ikke så voldsomt dyrt, når det nu skal være udendørs
kabel.

> Der er en "skrue" muffe i hver ende, hvad mener du ?

Jeg forstår du skulle forlænge kablet... Den skrueklemme du snakker om, er
højt sansynligt en F-connecter

Den er vel beskyttet mod fugt ude i antennen?

> Fodi de giver modstridende svar alt efter hvem man lige får fat i.

Okay, men det er vel meget klart, når det ikke er dem selv der sætter det
op, og derfor ikke har så meget erfaring med hvad man kan og ikke?

> <Men ellers kan du vel altid monteret
>
> Nej, det er ikke muligt da der er en del over 100 meter.

Hvorfor skal du have et sådant langt trækning?

Kan du ikke sætte antennen op et andet sted, hvor du nu skal bruge det?

Hvad er forresten grunden til at du skal have lavet det længere????

> hmm.

Signalet hives jo ned fra antennen, og dette signal dæmpes jo længere kablet
bliver... Med netværk er det jo lidt anderledes, selvom dæmpningen jo også
her bliver størrere jo længere.. Men her har det vist mere med kablets
opbygning der afgør det.

> en
>
> (det vil her sige 15*3db, det er noget jo)

> Stigende eller faldende ved højere frekvens ?

Det plejer at være jo højere frekvens mere dæmpning. Men det kommer jo an på
hvilket kabel der benyttes.

Fra : jens

Dato : 11-05-03 17:12

> "jens" <mkg@jellingnet.dk> wrote in message
>
> Jeg forstår du skulle forlænge kablet... Den skrueklemme du snakker om, er
> højt sansynligt en F-connecter
>
> Den er vel beskyttet mod fugt ude i antennen?

Så har du misforstået, det er et langt kabel fra modem til antenne.
Der er ingen samlinger undervejs,derfor længden.
Men ja det er Fconectorer i begge ender.

> Hvorfor skal du have et sådant langt trækning?

For at få LOS.
Enten skal jeg 30 meter opad for at komme over træerne, eller jeg kan gå 140
meter ud og se senderen fra jorden.

Kommunen siger jeg ikke må sætte en gittermast op på 30 meter.
Altså.............

> Kan du ikke sætte antennen op et andet sted, hvor du nu skal bruge det?

Der er 120meter fra hvor den står til nærmeste bebyggelse.

Jeg har et ubrudt kabel på 148 meter nu, og det virker, men netforbindelsen
er meget ustabil, kan det skyldes at coax kablet er for langt, og hvordan
tester man det i givet fald ?
Konkret er up og download meget svingende fra 2kB/s til 100kB/s over et
kvarter, andre dage kan den være stabil i timer.
Inden jeg kan klage alt for voldsomt vil jeg sikre mig at det ikke skyldes
et kabel i huset.

Findes der noget måleinstrument som kan vise et kabels beskaffenhed.? coax
såvel som cat5e ?
Som er til at bruge af en "novice" på det felt ?
(Og til at betale)

mvh Jens

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 11-05-03 18:15

> Så har du misforstået, det er et langt kabel fra modem til antenne.
> Der er ingen samlinger undervejs,derfor længden.
> Men ja det er Fconectorer i begge ender.

Okay fint nok.. Men hvordan er f-connecteren afsluttet ved antennen? Hvis
f-connecteren sidder udvendigt.. Skal man bruge noget speciel tape, jeg ikke
kan huske hvad heder... Det er noget man skal trække I, så tapper man det
rundt om connecteren tæt.. Hvorefter det laver en fuldstændig tæt
forbindelse.. Ellers vil der komme fugt i lortet.

> For at få LOS.
> Enten skal jeg 30 meter opad for at komme over træerne, eller jeg kan gå
140
> meter ud og se senderen fra jorden.

Okay fint nok...

> Kommunen siger jeg ikke må sætte en gittermast op på 30 meter.
> Altså.............

oki

> Der er 120meter fra hvor den står til nærmeste bebyggelse.

okay det er jo noget. Du må have noget af en grund

> Jeg har et ubrudt kabel på 148 meter nu, og det virker, men
netforbindelsen
> er meget ustabil, kan det skyldes at coax kablet er for langt, og hvordan
> tester man det i givet fald ?

Det er jo svært at sige... Hvor tester du op imod.. Arrownets L O K A L E
testserver, eller ude på nettet? Det kan jo sagtens være dem der ikke har
båndbredde nok ud mod nettet.

> [...]
coax
> såvel som cat5e ?
> Som er til at bruge af en "novice" på det felt ?

man burde kunne få oplyst via et program eller noget i den retning til
modemmet.. Så man kan se hvad den siger til signalet..

Så hvis signalet er for svagt, kan du prøve at sætte modemmet til
midlertidigt til et kort kabel nedenfor antennen.. og så se hvad det så er..
JEg ville nu mene at 150Meter lyder rimeligt meget langt for en sådan
transport af høje frekvenser på 10Ghz??

Hos fx Sonofon er der jo en montør der sætter det op, og måler om signalet
er godtnok.. Selvom man måske godt kan få data igennem på et dårligt
signal.. Så sætter Sonofon jo en grænse hvad der har en vis margen..

Hør hos Arrownet om de ikke har et program eller noget, så man kan få vist
hvilket signal dit webstar modem bliver tilbudt...

måden at løse det på, er at gøre coax kablet kortere, og så transmitere
resten via netværk... Helt seriøst tror jeg godt det helt sikkert vil virke
med 120meter netværkskabling, hvis man laver det ordenligt uden nogle
mellemled, og kablet er lavet til udendørs...

Fra : jens

Dato : 11-05-03 18:35

> [...]
> rundt om connecteren tæt.. Hvorefter det laver en fuldstændig tæt
> forbindelse.. Ellers vil der komme fugt i lortet.

Der er brugt crympeflex så det skulle være tæt.

> okay det er jo noget. Du må have noget af en grund

Næe... en flink bondemand til nabo.

> [...]
>
> Hør hos Arrownet om de ikke har et program eller noget, så man kan få vist
> hvilket signal dit webstar modem bliver tilbudt...

nejej, det har jeg ingen forstand på...........
Men webstaren viser feks en "transmit powerlevel på 32 - 40 dbmv..... og den
svinger jo, hvorfor er det den gør det ?
"Receive power level" er på -22 <> -22.4 dbmv, det er jo nogen lunde
stabilt........(hvilket downloaden også er for det meste)
Hvor opstår forskellen i stabiliteten når det er samme kabel ?

din cat5 løsning fordrer at der fremføres både cat5e og 230volt de 120
meter, og det er nok ikke smart at lægge dem i samme rende i jorden over så
lang en strækning.
Desudn skal der så laves et "hus" til det.

Og hvis et cat5 kan, så kan et coax vel også ?

mvh Jens

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 11-05-03 20:48

> [...]
> stabilt........(hvilket downloaden også er for det meste)
> Hvor opstår forskellen i stabiliteten når det er samme kabel ?

ved jeg ikke.. Men er der ikke andre oplysninger end disse?? Der er ikke
noget som opgives omkring
-70dbm ? jeg kan ikke lige huske hvad det betyder.

> [...]

> lang en strækning.
> Desudn skal der så laves et "hus" til det.

Tjaa det skulle gerne ikke give de store problemer.. Læg strømmen i 70cm,
20cm jord ovenpå og dækbånd, derefter netkablet...

Lad nu være med at forsikre 230V kablet med 10 eller 13A på den lange
strækning hvis det skulle gå hen og skulle lave sådan noget..

Jeg ville nu da lige ringe til din udbyder og hører hvor du skal kigger, og
hvordan signalerne skal se ud.. Noget undre mig, har det ikke virket
perfekt tidligere da? Jeg synes du har rost det ret meget?

> Og hvis et cat5 kan, så kan et coax vel også ?

Ja, der er 2 coax standarter.. den ene 150 meter, den anden 500m.. Men det
er også ethernet, og er kun 16Mhz mener jeg. Så man skal have en hub eller
noget med Coax interfase i hver ende for så at konvatere.. hvis det er man
vil bruge det gamle coax noget.

Fra : jens

Dato : 12-05-03 00:43

> [...]
> noget som opgives omkring
> -70dbm ? jeg kan ikke lige huske hvad det betyder.

Nej, der er kun de 2 oplysninger udover modemets mac adresse og firmware
nummer.

> [...]
>
> Lad nu være med at forsikre 230V kablet med 10 eller 13A på den lange
> strækning hvis det skulle gå hen og skulle lave sådan noget..

Hihi.. det er nok bedst.
Men jeg vil ikke trække 230volt til det medmindre det bliver nødvendigt med
en vinduesvisker når det regner eller sner.

> [...]
> hvordan signalerne skal se ud.. Noget undre mig, har det ikke virket
> perfekt tidligere da? Jeg synes du har rost det ret meget?

Og det gør jeg stadig, prisen og den service jeg har fået fejler ikke noget,
bortset fra at en opringning når problemet lige er der er bedre end en mail
efter den har været der.
(uploaden er jo somme tider stabil nok)
En anden ting er at når supporten siger de har målt at der ingen fejl er, så
må jeg jo antage fejlen ligger indenfor eget net. (ihvertfald indtil jeg er
sikker på det ikke er tilfældet)

De første måneder var rent www brug, og da er en svingende upload jo ikke af
den store betydning.

Men det bliver den når der skal hostes spil samtidig med at 2 - 3 maskiner i
huset spiller.

> [...]
> noget med Coax interfase i hver ende for så at konvatere.. hvis det er man

Det sørger modem og transponder jo for.
Mit kabel er taget af en ny rulle med 200m

Jeg vil lige indskyde..... mens jeg hang i telefonen med Arrownet i røret
målte han en fejl i modemet, en ny kom med posten indenfor 48 timer, med
betalt returmærkat til det gamle modem. eneste anke er at det er træls det
skal tage 20 minutter at komme igennem omstillingen.
Det gør det konsekvent..............

mvh Jens